Lige fra introduktionen af Agrotron K-serien i 2005 havde Deutz-Fahr tradition for at tilbyde en enkelt sekscylindret model i en serie af traktorer, der ellers kun indeholdt firecylindrede modeller.
Da K-serien blev opdateret i 2008, indeholdt serien en sekscylindret model med 119 hestekræfter, og den største firecylindrede model havde 127 hestekræfter. Forskellen var, at de 127 hestekræfter i Deutz-Fahr K 430 kom fra en firecylindret motor på fire liter, mens Deutz-Fahr K 610 havde en sekscylindret motor med en volumen på seks liter.
På den sekscylindrede model er akselafstanden 23 centimeter længere end på seriens tre firecylindrede modeller. Det giver større stabilitet og en lidt bedre balance i traktoren, når der arbejdes med liftophængte redskaber. Til gengæld er den firecylindrede version en mere kompakt traktor og har en venderadius, der er 30 centimeter mindre end modellen med den seksbenede motor. Det gør den velegnet som frontlæssertraktor og til at arbejde, hvor pladsen er trang.
Den firecylindrede model har et moment på 492 newtonmeter, mens den sekscylindrede model må nøjes med 436 newtonmeter. Til gengæld ligger det maksimale moment i den sekscylindrede model ved lidt færre motoromdrejninger.
Godt med udstyr
Den brugte Deutz-Fahr Agrotron K 610 er set hos Midtfjord Agro i Løgstør. Traktoren er fra 2009 og har kun gået 650 timer.
Traktoren er monteret med frontlift og er med Profiline-udstyr. Det omfatter blandt andet kørehåndtaget fra de trinløse TTV-modeller. Fra kørehåndtaget betjenes ikke blot transmissionen, men også to af de el-betjente hydraulikudtag samt liften, vendegearet og foragerautomatikken. Udstyrspakken omfatter også automatisk klimaanlæg, hvor temperaturen i kabinen indstilles på et display.
Transmission med geartilpasning
Deutz-Fahr Agrotron K 610 er udstyret med en ZF 7100-serie semi powershift-transmission med 24 fremadgående gear og otte bakgear. Gearene fordeler sig med fire gear i et markområde og fire gear i et transportområde.
For at skifte gear kan føreren enten anvende kørekoblingen eller aktivere koblingen med en kontakt bag på gearstangen. Samtlige gear har tre powershift-trin, som skiftes ved at vippe kørehåndtaget frem og tilbage.
Profiline har som standard APS (Automatic PowerShift), der både i marken og under transport automatisk skifter mellem de tre powershift-gear. Føreren kan indstille følsomhed på gearskiftet med en drejekontakt, og herefter sørger systemet for at vælge det rigtige gear i forhold til hastighed, belastning og motoromdrejninger.
Erstatter af model med fire cylindre
Nye emissionskrav betød, at K 610 blev den sidste Deutz-Fahr model med en sekscylindret motor i en traktor på godt 100 hestekræfter. I dag hedder modellen 5120, som er en model i den nye 5-serie, der har et design, som minder om 7-serien, der blev valgt til Årets traktor 2013.
Kontroller alle funktioner
Før der handles brugt traktor bør den prøvekøres, og specielt på traktorer med mange elektriske funktioner er det en god ide, at kontrollere om alle funktioner fungerer, siger Jonas Andersen, montør hos Midtfjord Agro i Løgstør.
El-betjening af forskellige funktioner på traktoren øger komforten, og gør det lettere at være traktorfører. Men når funktionerne pludselig ikke fungerer, kræver det både mere udstyr og indsigt at fejlfinde på traktoren, end når betjeningen er manuel.
- For at sikre at alle funktioner på den brugte traktor fungerer, er det altid en god ide at vende en tur på traktoren, inden der handles brugt. Husk også at afprøve knapperne til liftbetjeningen på bagskærmene, forklarer Jonas Andersen.
Prøv kobling og gearskiftet
Under prøvekørslen er det også vigtigt at gearskiftet og skiftet af de tre powershift-trin samt vendegearet kontrolleres.
- Koblingen behøver nødvendigvis ikke at være aggressiv, men den skal tage ved, lige så snart koblingspedalen slippes. Er der en tendens til at koblingen glider, bør man få sikkerhed for, at koblingen i den brugte traktor ikke er slidt op, siger montøren og tilføjer:
- Hvis der er problemer med skiftet af de tre powershift-trin, ligger fejlen sandsynligvis i de ventiler, som styrer skiftet. De er monteret i en blok udvendigt på transmissionshuset, og er derfor lette at komme til at justere.
Hold håndbremsen smurt
Deutz-Fahr K610 er med indvendige, våde skivebremser. De er selvjusterende og kræver derfor intet vedligehold.
- Det eneste man skal være opmærksom på, er at håndbremsen holdes justeret og smurt. Det, der skal smøres, er nogle ledforbindelser bag førerkabinen. Hvis de ruster og kommer til at gå sejt, begynder håndbremsen at hænge, og det slider bremserne op, siger Jonas Andersen.
- Bremser på moderne traktorer er utrolig effektive, og derfor registrerer man måske ikke, at bremseevnen på de vogne, man kører med, reduceres. Men traktorens hydrauliske bremser kan i længden ikke holde til at bremse hele vogntoget, og hvis de først køres varme, ødelægges de, og filtret til transmissionsolie stopper til med afslid fra bremsebelægningen. Sørg derfor for at få justeret og kontrolleret bremseevnen på de vogne og redskaber, som traktoren kører med. Det er langt billigere end at reparere bremser på traktoren, supplerer Jørgen Andersen, indehaver af Midtfjord Agro.
Tænk på forakslen
Den brugte traktor er monteret med en frontlift, som løfter 2,5 ton. Når kapaciteten udnyttes fuldt ud, eller der monteres en stor frontlæsser på traktoren, belastes forakslen.
- Bærelejer og ophæng ved forakslen kræver regelmæssig smøring, og specielt når der køres med læsser eller redskaber foran på traktoren, skal man være omhyggelig med smøringen. Motorolien skal skiftes for hver 500 timer, og når traktoren kører med frontlift eller læsser, er det en god forsikring at skifte olie i forakslens slutdrev lige så ofte som motorolien, siger Jonas Andersen.
Deutz-Fahr Agrotron K 610
Motor Deutz
Antal cylindre 6
Effekt hk 119
Moment Nm 436
Antal gear 24x8
Koblingsfrit vendegear ja
Løfteevne kg. 6.220
Hydraulikkapacitet l/min 61
Årgang 2009
Antal timer 650
Pris 435.000
Alternativer til prisen:
Massey Ferguson 6465
Traktoren er monteret med en MF 975 frontlæsser, som betjenes fra et joystick i armlænet. Den har fire dobbeltvirkende hydraulikudtag samt hitchkrog. Traktoren er til salg hos A/S Henry D. Nielsen.
Motor Sisu
Antal cylindre 6
Effekt hk 198
Moment Nm 883
Antal gear 24x24
Koblingsfrit vendegear ja
Løfteevne kg. 9.100
Hydraulikkapacitet l/min 110
Årgang 2008
Antal timer 2.624
Pris 425.000
John Deere 7530
Traktoren er med trinløs transmission og er forberedt til autostyring. Den er monteret med He-Va frontlift og har affjedret foraksel. Traktoren er til salg hos BMH A/S i Vejrup.
Motor John Deere
Antal cylindre 6
Effekt hk 190
Moment Nm 835
Antal gear trinløs
Koblingsfrit vendegear ja
Løfteevne kg. 8.840
Hydraulikkapacitet l/min 110
Årgang 2008
Antal timer 5.664
Pris 430.000
New Holland T6050
Traktoren er monteret med frontlift og kraftudtag foran. Den har desuden krybegear samt trinløs indstilling af sporvidden på baghjulene. Traktoren er til salg hos Lyngfeldt A/S.
Motor Deutz
Antal cylindre NEF
Effekt hk 152
Moment Nm 593
Antal gear 16x16
Koblingsfrit vendegear ja
Løfteevne kg. 7.864
Hydraulikkapacitet l/min 113
Årgang 2011
Antal timer 1.782
Pris 427.000
- PowerFocus -