Hvem lytter politikerne på Christiansborg mest til - de professionelle, pragmatiske og jakkesætklædte lobbyister fra organisationen Landbrug & Fødevarer eller de vrede og sortseende landmænd på traktorer, som på protestmøder i Jylland højlydt brokker sig over politikernes krav?

Det er spørgsmålet i den nuværende situation, hvor to modsatrettede kampagner præger det kriseramte erhverv. Sådan skriver Altinget.dk.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

På den ene side ulmer oprøret hos landmændene, der - ført an af foreningen Bæredygtigt Landbrug - råber stop for regler og restriktioner gennem skingre protestaktioner.

På den anden side lancerer Axelborg en storstilet reklamenidsats til 60 millioner kroner.

Hjælper brok?

Så hvilken strategi har størst effekt? På den ene side lyder argumentet, at politikere generelt ikke gider at lytte til nogen, som skælder dem ud for ikke at have gjort noget. Den side repræsenteres af blandt andre kommunikationsrådgiver Peter Goll, direktør i kommunikationsbureauet Geelmuyden.Kiese.

- Kursen med at brokke sig og skælde ud får den modsatte effekt, end hvad man ønsker, og det kan i det her tilfælde resultere i endnu hårdere regulering af landbruget. Derfor kan det skade hele landbruget, siger Peter Goll, som rådgiver Landbrug & Fødevarer i forbindelse med den nye imagekampagne.

På den anden side står Vagn Lundsteen, direktør for Bæredygtigt Landbrug. Han mener, at den diplomatiske vej har spillet fallit, og at der derfor skal nye boller på suppen, hvis det hårdt trængte erhvervs interesser skal imødekommes på Christiansborg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De seneste 25 år har man i dansk landbrug kørt forhandlingslinjen, og det har man jo kun fået restriktioner, afgifter og begrænsninger ud af. Derfor er vi nødt til at gå mere synligt i brechen for vores synspunkter, siger han til Altinget.dk.