Claas overtager 51 procent af aktierne i Renault Agriculture. Derefter er det planen, at Claas skal overtage yderligere 29 procent af aktierne efter yderligere to år, men inden der er gået tre år.

Renault Agriculture vil beholde de sidste 20 procent af aktierne frem til år 2010. Oplysningerne er offentliggjort på den danske Renault-importørs hjemmeside.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge pressetalsmand Hubert Drieu fra franske Renault Agriculture har der været flere bejlere til at købe Renaults landbrugsdel, men på nuværende tidspunkt er Claas eneste forhandlingspartner.

Hubert Drieu fastslår dermed, at et forhandlingsresultat endnu ikke er endeligt trods oplysningerne på den danske hjemmeside.

Men han venter at resultatet er forestående.

Og når de involverede fagforeninger er blevet hørt om det endelige forhandlingsresultat offentliggør Renault Agriculture de endelige detaljer i virksomhedshandlen.

Igennem de seneste uger har Claas-Renault-handlen været et varmt samtaleemne i branchen, men Hubert Drieu oplyser nu, at Agco også har været inde i billedet, men blev sorteret fra i sidste uge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Komplet palette

Ifølge den danske Renault-importørs hjemmeside, skal grunden til sammenlægningen ses i lyset af, at Renaults størrelse sammenlignet med andre traktorproducenter ikke er stor nok til fortsat at kunne forbedre kvaliteten, få teknologiske fremskridt, reducere omkostninger og at komme ind på nye markeder.

- Derfor har det været vigtigt at kunne opnå enighed med Claas om at kunne tilbyde en komplet produktpalette, som er mere attraktiv, for derved at opnå et bedre økonomisk fundament for distributører over alt i Europa, hedder det på den danske hjemmeside.

- Det videre forløb i Danmark kendes ikke på nuværende tidspunkt, men vi forventer dog ikke på kort sigt de store ændringer, oplyser den danske importør, som ved møder hos Renault har fået følgende oplysninger om de fem hovedårsager til, at Claas er blevet valgt:

Fjerde størst

Sammenlignet med de største traktorproducenter ser billedet ifølge Renault nu således ud: