Det er ikke altid ligetil at finde den rette balance mellem markkørsel og jordpakning, og der er mange ting at tage hensyn til.

Vi har hørt det igen og igen. Undgå skadelig jordpakning. Men hvor går balancen mellem rettidig markarbejde og faren for at pakke jorden for hårdt i enten over- eller underjorden? Svarene er flere, og der er en del ting at holde for øje.

Hvis først jorden er pakket for hårdt, går det ud over afvanding, afgrødevækst og udbytter. Og det kan tage lang tid at rette op på skaderne. Det første, du kan gøre, er at sikre, at du kender din jord, og ved om der er pakningsproblemer. Der skal være mikro- og makroporer, og jorden bør består af en fjerdedel luft.

I overjorden, det vil sige den øverste halve meter, er der det største tab. Her er der mulighed for at gøre noget med pakningen med pløjning, grubning eller dybdeharvning, mens det er sværere at gøre noget ved i underjorden, hvor det kan ende med fem procent varigt tab, hvis jorden forbliver pakket.

Planteavlsrådgiver Kristine Damgaard Petersen fra Sagro anbefaler, at man som tommelfingerregel holder sig til et tryk, der svarer til maksimum fire ton pr. hjul for at sikre, at jorden ikke pakker sig for meget.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Gyllesættet er et eksempel, hun fremhæver, hvor risikoen for jordpakning er stor. Fuldt læsset kan der være tale om 60 ton fordelt på fem aksler, hvor trykket ender på 4,5 ton på pr. traktorhjul og syv ton pr. hjul på gyllevognen. De fleste er sikkert opmærksomme på det, men ikke desto mindre er det værd at nævne.

Fokus på traktorens dæktryk er også vigtigt. Med for højt dæktryk skærer dækket sig gennem jorden og skubber jorden foran sig i stedet for at køre ovenpå. Hvis dækket synker en centimeter ned i jorden, svarer det til at køre op ad en procent stigning, og dækket har ved for højt tryk et mindre trædefladeareal, som fører til tab af trækkraft og øger hjulslippet.

Og så er der brændstoffet. Hvis trykket bliver sænket fra for eksempel 1,9 bar til 0,8 bar er der ifølge Kristine Damgaard Petersen en besparelse i brændstofforbruget på knap otte procent, da maskinerne bliver fem procent lettere at trække.

Alt i alt er der en række ting, du kan gøre for at mindste jordpakning og skader på marken. Og det bliver vigtigere, jo større og tungere maskiner der kommer ud og køre.