Case IH er nu klar med den nye Magnum-generation til de danske marker, og der er tale om en ny æra for den legendariske Magnum-serie.

Når man nævner ordet Magnum tænker langt de fleste på den stor-traktor fra Case IH, som er ærke-amerikansk, med solidt bundtræk, en stærk powershift-gearkase, en sikker vinder på traktortræk-banen - og måske også en traktor, som har mistet pusten siden storheds tiden på især de danske maskinstationer og store landbrug i 90'erne og i begyndelsen af 00'erne.

Hvad skete der? Hvor blev Magnum-legenden af?

Noget tyder på, at Magnum er tilbage i kampen i form af den nyeste generation: Magnum AFS Connect, som vi tester i denne udgave af PowerGear. Der er tale om en ny begyndende æra for Magnum-serien, og faktisk også for Case IH - mere om det senere.

Kendt teknologi

Selvom den nye Magnum-generation har fået et helt nyt look i form af en ny designet motorhjelm samt en total ny indretning af kabinen, så er der fortsat tale om kendt teknologi under det nye ydre.

Vi er afsted med Magnum 380 CVX, og ligesom den forrige generation, så er der også her tale om topmodellen med trinløs transmission.

rich-media-1
Magnum 380 er topmodellen med trinløs transmission og yder maksimalt 419 hestekræfter med boost, og 380 nomielle hestekræfter.

Den nye Magnum-serien strækker sig fra Magnum 310, Magnum 340 samt Magnum 380 med trinløs transmission som umiddelbart er mest interessant for det danske marked. Magnum 310 samt 340 kan også leveres med powershift, ligesom den nye topmodel i serien, Magnum 400 udelukkende leveres med powershift.

De trinløse Magnum'er har en længere aksel-afstand end modellerne med powershift, og til trods for at det giver plads til større baghjul, så er den maksimale højde på baghjul blot 2,15 meter, hvilket jeg ikke synes er tilstrækkelig på en stor-traktor med over 400 hestekræfter.

rich-media-2
Akselafstanden er fem centimeter længere på de trinløse modeller i forhold til de modeller, som har en powershift-gearkasse.

Motoren er fortsat en Cursor 9 på 8,7 liter slagvolumen fra FPT, og transmission er den samme trinløse transmission, som den forrige Magnum-generation.

Nu vil de fleste sikkert tage sig fortabt til hovedet, og tænke, at vi dermed fortsat har samme støjniveau i kabinen fra en skrigende hydrostat under kabinen på Magnum'en. Men her overrasker test-traktoren:

Under testen har jeg forgæves forsøgt at fremprovokere den irriterende hyletone fra hydrostaten under markarbejdet, når der foretages et gruppeskift omkring de 10-14 kilometer i timen. Uden held, hvilket er et stort plus til test-traktoren.

Lydniveauet ligger i stedet på godt 70 dB(A) med den 12 meter Horsch Joker disc-harve, som vi har spændt efter test-traktoren på de midtsjællandske hvedestubbe under testen.

rich-media-3
Kun under kørsel på landevej med hastigheder over 35 kilometer i timen lykkes det at fremprovokere en hyletone fra hydrostaten - under markarbejdet har Case IH tilsynelande fået styr på støjudfordringerne.

Kvantespring i kabinen

Det er ikke kun det lave lydniveau i kabinen, som gør den nye Magnum-generation til en behagelig arbejdsplads. Selvom kabine-rammen stort set er identisk med tidligere, så er der virkelig sket noget mellem de fire hjørnestolper i kabinen. Indretningen har taget et kvantespring frem for den tidligere indretning - især når vi kigger på højre armlæn, kørehåndtag og terminal, som er helt nyudviklet fra bunden.

Hvis vi begynder med terminalen, så har Case IH en 12 tommer touch-følsom terminal, som har en lynhurtigt android-baseret styresystem, som reagerer lynhurtigt på alle mine klik rundt i menueren.

Der er tale om en helt ny opbygning, som er markant anderledes end de tidligere AFS-terminaler fra Case IH.

rich-media-4
Nyt højre armlæn, kørehåndtag og AFS 1200 terminal præger den nye kabine på Magnum-serien.

Generelt er der en meget stor andel af programmerbare muligheder, som kan sættes op efter præcis mine ønsker. Jeg kan ændre layoutet af terminalen, selv bestemme hvad de 10 programmerbare knapper skal benyttes til, samt betjene terminalen enten med touch eller med trykknapper og rullehjul i højre armlæn.

Ret unikt vises GPS-delen som en 3D-animation af ikke bare den traktor man kører med, men også af det redskab man har efter traktoren. Indtil videre er der dog blot tale om amerikanske "model"-maskiner, men noget siger mig, at de europæiske maskiner også vil følge med i 3D-animeringen. Der er kræset for detaljerne på 3D-modellerne, og når jeg eksempelvis drejer på hjulene på traktoren, så sker det også på 3D-modellen i terminalen. Godt arbejde.

rich-media-5
Der er kræset for detaljerne i den nye terminal. Eksempelvis her ved autostyringen.

Forenden af højre armlæn sidder et klaviatur af hydraulikventiler, som også er programmerbare. Jeg kan eksempelvis flytte rundt på udtag nummer 1 med den røde farve og udtag nummer 2 med den blå farve. Når jeg bytter rundt på dem, så ændres farven også på knapperne - det er en pokkers god detalje.

Kørehåndtaget er også nyudviklet, og jeg er positiv overrasket over materialevalget, da knapperne virker til at være lavet af en meget høj kvalitet. Knapperne sidder rigtigt fornuftigt på kørehåndtaget, men der er dog et enkelt problem med håndtaget: Betjeningen er kun god, når håndtaget er skubbet helt frem til fuld hastighed. Det skyldes at hældningen på håndtaget er alt for stejl, og når håndtaget er rykket tilbage til udgangspunktet, så sidder man bestemt ikke og hviler hånden på håndtaget - det gør faktisk en smule ondt. Det er dog noget Case IH burde kunne ændre ret let, ved simpelthen at lave en anden hældning på kørehåndtaget.

rich-media-6
Det nye kørehånd er super behageligt at holde ved - desværre kun når det er skubbet helt frem.

Man får tilgengæld ikke ondt i arm og skulder over højde eller længde på højre armlæn, som kan justeres i både længde og højde med to knapper på siden.

Kabine-størrelsen på den nye Magnum-generation fejler bestemt ikke noget. Der er virkelig god plads på alle sider omkring chaufføren, og jeg er vild med alle de rum og aflægningspladser, som findes i den store kabine. Kabinen er så stor, at det er muligt at bestille en køleboks i full-size til montering til højre for chaufføren, og der er tale om sådan en køleboks, man kan tage med ud af kabinen, og faktisk tage med på familie-udflugten, med kolde drikkevare til hele familien.

rich-media-7
Efter mørkets frembrud er der godt med lys fremad på Magnum'en - med hvad med siderne?

Ved kørsel efter mørkets frembrud er der LED-lys hele vejen rundt om kabinen. Under testen blev der også kørt om natten efter mørkets frembrud, og her overrasker lyspakken desværre negativt, med manglede lys til højre og venstre for kabinen. Noget andet der undre mig er, at LED-lygterne blot har fire pære. Sammenlignet med Puma-serien, sidder der seks LED-pære i hver LED-lampe. Om lygterne har kraftigere lysstyrke (lumen) på Magnum-serien end Puma-serien kan være tilfældet, men jeg synes ikke lyset var tilstrækkeligt.

rich-media-8
Hvorfor er der kun fire LED-pære i arbejdslygterne på Magnum'en? Der er seks på Puma-serien.

Snild stor-traktor

Design-mæssigt kan den nye Magnum-generation ikke løbe fra at være en stor-traktor, og især motorhjelmen signalere, at der er tale om en ægte amerikaner, som kræver god plads. Designet af motorhjelmen har Magnum-en lidt imod sig, når man sidder på førersædet, hvor jeg ikke kan se enden af motorhjelmen fra førersædet, og det giver en følelse af, at man ikke føler stor-traktoren er særlig snild.

Venderadiussen er dog yderst tilfredsstillende på traktoren, og her oplever man tilgengæld, at der er tale om en snild stor-traktor.

rich-media-9
God venderadius, og foraklsen arbejder perfekt sammen med kabine-affjedringen.

Forakslen har faktisk ikke fået mere plads til styreudslag, men på test-traktoren oplevede jeg virkelig, hvad en smule bredere sporvidde kan gøre.

Den affjedret foraksel på traktoren er også identisk med tidligere, og man kunne dermed tro, at førerkomforten dermed er identisk med den tidligere generation.

Sådan forholder det sig dog langt fra. Kabine-affjedringen er blevet elektro-hydraulisk, og kan stilles i tre niveauer fra kabinen. På den mark, som testen foregik på, var der gravet et spor på tværs af marken, hvor en gravemaskine havde været i gang og efterladt en ikke helt jævn overflade. Til trods for høj fart med disc-harven på tværs af sporet, var køreoplevelsen i kabinen yderst tilfredsstillende. Noget tyder på, at det måske ikke er nødvendigt med en uafhængig ophængt foraksel, for at få en kørerkomfort i den høje ende af skalaen.

rich-media-10
Værktøjskassen er forsat for lille på Magnum-serien, og det er faktisk svært at få plads til en større værktøjskasse-beslag på traktoren.

Når man går rundt om traktoren for at servicere den, så undre det mig, at man ikke endnu har formået at sætte en seriøs størrelse værktøjskasse på så stor en traktor. Man må fortsat nøjes med en "håndtaske" som fabriksmonteret værktøjskasse, og det er ikke super let at få monteret et beslag til en ordentligt værktøjskasse nogen steder på traktoren.

rich-media-11
Bag på Magnum'en er alt ved det gamle - desværre.

Ligesom de tidligere generationer af Magnum, så er kontrol og påfyldning af motorolie og bagtøjsolie samlet på venstre side af traktoren, og det er et stort plus. Tilmed er luftfilteret også fundet vej til dette serviceområde.

Bag på traktoren tager liften knap 12 ton løftekapacitet, og her er alt også som det plejer - og det er lidt en skam, da jeg virkelig savner håndtag til trykudligning på de enkelte fjernudtag, så man kan afmontere slange uanset, om udtagene er sat i flydestilling fra kabinen eller ej.

Trådløs overblik

Det er altid spændende at komme afsted i noget nyt maskineri og nørde i terminaler, opbygning af kørehåndtag, arbejdet i marken og på landevejen - men noget der kommer til at fylde mere og mere i fremtiden er data. Det er både opsamling af data, brug af data, dataoverblik og kommunikationen mellem de forskellige maskiner man har i maskinhuset og computeren hjemme på kontoret.

Vi har med garanti kun set toppen af isbjerget, og de forskellige traktorproducenter gør sit til, at lade det hele kører så gnidningsfrit som overhovedet muligt.

Men det er nu ikke helt så let, som så mange producenter gør det til, og heldigvis er Case IH begyndt at tage skridtene i den rigtige retning.

Tilnavnet AFS Connect på den nye Magnum-generation henviser netop til denne data-del, og hvordan data nu frit fylder mellem traktor og computeren på kontoret, eller måske mekanikeren.

Det var måske også på tide, at Case IH lancerer fjernsupport på deres maskiner - det har visse andre konkurrenter haft længe, men Case IH tager det hele til næste skridt med en samlet portal, hvor de også kan lagre andre producenternes data - og tilmed sende data ud til forskellige maskiner, uanset mærke.

At have én samlet portal til data, er Case IH ikke først med, men delen, hvor data kan transformeres i forskellige fil formater og optages af andre anlæg, er en spændende nyhed. Det er befriende at se, at man ikke låser sig fast til kun ét GPS-system, da mange bedrifter og maskinstationer i Danmark efterhånden har traktorer fra ét eller to mærker samt eksempelvis mejetærskere fra et helt tredje mærke.

Under testen blev eksempelvis mark-grænserne fra test-værten importeret til mycaseih.com, og derefter sendt ud til Magnum'en i marken - og bom: Alle grænser og linjer var pludselig at finde i demo-traktoren. Det samme vil gælde for tildelingsfiler og lignende, selvom det ikke var muligt at afprøve under testen.

Det er en ny æra der begynder for Case IH, og det sker blandt andet også med autostyringshatten på taget af traktoren. Her er alt nu samlet i den nye Vector-antenne, med både controller, resivor og antenne i én enhed. Det er dermed let at flytte den mellem enheder på bedriften. For at udnytte de mange data-muligheder, er det dog også kun de nye antenner, som giver disse muligheder. Der kan stadig hentes data fra de gamle antenner og terminaler - men for fjernsupport og lignende, er det kun Vector, som kan benyttes fremadrettet.

rich-media-12
Den nye Case IH Vector-antenne med alt samlet i én enhed.

Få mangler på legenden

Med den nye Magnum-generation bliver det uhyre spændende, om arven fra de første Magnum-generationer kan løftes på ny. Umiddelbart er udgangspunktet i den nye Magnum AFS-Connect godt, og det er små ting der skal ændres. Hylen fra hydrostaten i den trinløse transmission er fjernet under mark-arbejdet. Desværre kommer den ved hastigheder på mere end 35 kilometer i timen på landevejen, og det må Case IH gerne arbejde videre på at reducere.

Nu er spørgsmålet, om Magnum-legenden kan pustes til live igen - indtil videre er der ved udgangen af august 2020 allerede solgt 25 af de nye Magnum'er på det danske marked. Så måske er skuden ved at vende for Case IH-flagskibet.

rich-media-13
Der er potentiale til en ny æra for Magnum-legnden.

Lydniveau

Tomgang v. 900 omdr/min 62,5 dB(A)

Fuld gas v. 2000 omdr/min 72 dB(A)

Landevej 40 km/t v. 1260 omdr/min 62 dB(A)

Markarbejde 13 km/t v. 1.860 omdr/min: 72 dB(A)

rich-media-14
Case IH Magnum AFS Connect 380 CVX

Tekniske Specifikationer

Motorproducent: FPT

Slagvolumen, l: 8,7

Nominel effekt kW/hk: 279/379

Maksimal effekt, kW/hk: 320/435

Moment, nm: 1.852

Egenvægt i alt, kg: 12.850

Transmission: Trinløs

Brændstoftank, l: 617

AdBlue-tank, l: 60

Hydraulikydelse, l/min: 282

Maksimal løftekap. i bag, kg: 10.884

Maksimal løftekap. i front, kg: 4.070

Totallængde, m: 6,2

Højde, m: 3,4

Akselafstand, m: 3,15

Venderadius, m: 6,2

Fordæk: 650/60 R34

Bagdæk: 900/60 R42

Plusser

Nyt højre armlæn

Ny kabineaffjedring

Materialevalg på nyt kørehåndtag

Støjniveau og aflægningsplads i kabinen i marken

Minusser

Manglende værktøjskasse

Ikke mulighed for stor dækdiameter fra fabrik

Kørehåndtag for stejl

For lidt arbejdslys i stor lyspakke

rich-media-15
Det kunne i den grad støve under testen.

Listepriser

Samlet pris på afprøvet traktor: 2.453.100 kr

Uddrag af udstyr på afprøvet traktor:

Frontlift: 63.800 kr

Merpris for 900 mm bagdæk: 13..200

Mulighed for ekstraudstyr:

Front-PTO: 85.000 kr.

1.360 kg hjulvægte: 32.300 kr.

Kommentar fra producenten

Af Heine Slyk Søe, produktspecialist.

Den nye Magnum AFS Connect, er udviklet i samarbejde med landmænd fordelt over hele verden, heriblandt også danske landmænd.

Dette er sket for at sikre at Magnum, endnu mere end tidligere, kan optimeres til lige netop den opgave hver enkelt landmand skal bruge den til.

Dette resulterede blandt andet i en ny udviklet aktive elektrohydraulisk kabineaffjedring som modsat andre affjedringstyper på markedet kun er aktiv efter behov.

Hvem har ikke prøvet at bruge enkelhjulsbremsen på sin traktor for at vende på markens forager? Derfor har vi på den nye Magnum et par ekstra lækker detaljer. Vi har fået Brake Assist Steering samt Adaptiv Steering disse to features er med til at øge manøvrere dygtigheden for brugeren, Brake Assist Steering kan reducere den normale venderadius med op til 20 procent og den Adaptive Steering reducerer antal omgange på rettet fra fuld styreudslag til fuld styreudslag.

Med Introduktionen af MYCASEIH introducerer vi også en ny platform til alt gårdens data som opsamles af dine traktorer eller mejetærskere. På hjemmesiden www.my.caseih.com kan man gratis oprette gården, hvor man kan indlæse alle markdata som er opsamlet (også fra fremmede brands), dette gælder også de nuværende Case IH traktorer med GPS-løsning på. I fremtiden vil MyCaseIH også kunne samarbejde med Farmtracking og Næsgaardmark i forhold til dataoverførsel.