Samson Agro kan fra sæson 2020 tilbyde en gyllevogn med ekstra høj præcision på den i forvejen gennemførte maskine.

Med et klik på tasteturet letter bommen sig fra gyllevognens holdere, og med et enkelt vip med joysticket foldes bommen ud til den ønskede arbejdsbredde, og endnu et læs gylle kan aflæsses, mens jeg som chauffør under arbejdet ikke på et eneste tidspunkt skal bekymre mig om bommen.

Det hele lyder ganske let, og det er det faktisk også, for som chauffør skal jeg virkelig ikke koncentrere mig ret meget for at få en både effektiv og behagelig køreoplevelse af denne PowerGear-udgaves test-gyllevogn: Samson PG II 28 HWD.

Jeg har aldrig før kørt med en maskine eller redskab, som er så gennemført. Det er lige fra opbygning af slanger ud til de enkelte fordeler, eller styring af bommen som absolut er i en liga for sig.

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot

rich-media-1
Samson PG II 28 leveres med højere hjuldiameter end PG II 25, og det kan faktisk være et godt argument for at vælge denne større gyllevogn.

Vi har afprøvet gyllevognen med både nedfælder og slangebom i foråret 2019, hvor den nye 36 meter slangebom fra Samson Agro, næsten fortjener en test for sig selv - den vender vi tilbage til.

Selve gyllevognen er den tredjestørste i modelprogrammet fra Samson, kun overgået af PG II 31 og PG II 35. Samtidigt er PG II 28 den mindste i serien af de gyllevogne, som Samson leverer med 38 tommer hjul.

Hopper man ned i lillebror-serien, så er topmodellen en PG II 25, med 36 tommer hjul. Hjuldiameteren er mere eller mindre den største forskel på de to vogn-serier, som stort set kan leveres med samme udstyrsniveau.

I testen afprøver vi desuden gyllevognen sammen med en tre kubikmeter fronttank, som den danske Samson Agro-forhandler, Samson Agrolize, sælger med Samson Agro-logo på, mens det i virkeligheden er Linde, som producerer fronttankene.

rich-media-2
Sammen med den tre kubikmeter fronttank var køreoplevelsen en helt andet i kuperet terræn med gyllevognen. Fronttanken hjælper med at give fuld udnyttelse af firehjulstrækket på traktoren.

Selvom det kan virke voldsomt med en tre kubikmeter fronttank så langt foran forhjulene på den John Deere 8370R, som også er en del af test-sættet, så giver fronttanken en helt urimelig god førerkomfort både på vejen og så sandelig også i marken, hvor fronttanken sørger for den passende vægtfordel og dermed et fuldt udnyttet forhjulstræk. Om traktoren så kan holde til det i længden, vil vi ikke kommentere yderligere på her i testen - én ting er sikkert: Med en fuldlastet fronttank og gyllevogn er landevejskørsel total udelukket!

rich-media-3
Det nydesignet fyldetårn på Samson PG II er med to udskud.

Mange funktioner fra ét sted

Hjertet i styringen af Samsons gyllevogn er SlurryMaster 8000-computeren. Det er en 10 tommer touch-terminal, hvorfra jeg overvåger og opsætter alle funktioner på gyllevognen. Styringen er som en computer, hvor man navigere rundt med hånden, som dermed virker som "musen".

rich-media-4
SlurryMaster 8000-styreenheden består både af touch-terminal til at vide og justere vognen på, samt joysticket med tastaturet.

Jeg kan godt lide, at jeg kan opsætte hele tre forskellige skærmvisninger på forsiden af terminalen, hvor jeg eksempelvis har oplysninger om tidsforbrug, udkørte kubikmeter, oplysninger om mit hjultræk, tryk på aflæsning, positionen af trevejshanen og en række andre nyttige informationer.

Under de tre overvågningskoloner er der en genvej til funktioner som løft af den forreste aksel, ændring af dosering, åbning af trevejshane og mere.

Under kørsel i marken er det dog sjældent nødvendigt at navigere rundt i terminalen, da de mest brugte funktioner sidder på og omkring joysticket, som bruges til styringen af fyldetårnet, samt redskaberne bag på gyllevognen.

Selvom min hånd ikke så ofte skal op på SlurryMaster 8000-computeren, så savner jeg alligevel muligheden for at navigere rundt i terminalen med trykknapper, som kan være rart under ujævne omgivelser i marken. Eksempelvis skal man ramme en smule præcist, hvis doseringen skal ændres under kørsel i marken.

Fra tastaturet omkring joysticket har jeg samlet stort set alle funktioner.

rich-media-5
Overvågningen af gyllevognen foregår fra en 10 tommer terminal, mens styringen foregår fra tastetur og joysticket, og med de mange genvejsknapper flyttes hånden sjældent herfra. Dog ønsker jeg mig en genvejs-kontakt til tilkobling af hjultræk, samt til at skifte kørselsretning på hjultrækket.

Her skifter jeg mellem mark, vej og fyldning, til- og frakobling af aflæsser- og fyldepumpe, styring af bommen samt tilkobling og boost af hjultræk.

Joysticket er kendt teknik fra Samson Agro, og det kan ikke betale sig at kommentere på styringen, da styringen af den enkelte vogn på det danske marked er en vanesag - men jeg synes dog, at det vil give mest mening, at når man drejer joysticket sidevejs, så vil det samme ske med fyldetårnet ? i dag skal man vride i joysticket for at dreje fyldetårnet.

Men når det er sagt, så skal Samson Agro have meget stor ros for at samle funktionerne ét sted - på og omkring joysticket på det lille tastatur, hvor min hånd også hviler i en dejlig komfortabel stilling.

Én ting må Samson Agro dog gerne rette hurtigst muligt: Hvis man kører med hjultræk, og får behov for at lade hjultrækket trække i bakgear, så skal jeg skifte den funktion på touch-terminalen. I stort set alle situationer, hvor dette skal betjens, handler det om en hurtig reaktion fra chaufføren, så en fastkørsel undgås. Derfor kunne det være smart at have en genvejstast til denne funktion på tastaturet ved joy-sticket.

rich-media-6
Læsning foregår utrolig hurtigt med den fuldhydrauliske løsning. Fyldetårnet kan også selv finde tilbage til center af gyllevogn, når tanken forlades, men det ville være rart, at den også selv fandt ned i spildebakken.

Kompakt pumpeenhed

På den testede gyllevogn kan der næsten ikke poppes mere ekstra-udstyr på. Samlet set er der ekstra-udstyr for 900.000 kroner, og en stor del af prisen skyldes HWD-konceptet.

Der er tale om to pumpeenheder som er monteret i traktorens liftarme. Anordningen kan umiddelbart se en anelse kompliceret ud, og det er bestemt heller ikke noget man bare lige afmonterer, for at traktoren skal ud og kører to læs græs med en frakørselsvogn.

rich-media-7
HWD-løsningen med to pumper i traktorens liftarme giver den helt klare fordel, at man ikke skal have en dyr vidvinkel PTO-aksel mellem traktor og gyllevogn. Tilgengæld er det ikke en løsning, man lynhurtigt til- og frakobler.

Men omvendt, så er løsningen en meget kompakt enhed, som uden tvivl også sparer store vedligeholdes-omkostninger på PTO-aksler. For på denne løsning er PTO-aksel meget kort, og har stort set ingen bevægelse sammenlignet med en tradition vidvinkel PTO-aksel på en gyllevogn

I enheden sidder der to pumper. En pumpe til aflæsning af gylle og en til hjultrækket. Det vil sige, at fra pumpeenheden er forbindelsen til resten af gyllevognen slangebasseret, og jeg er vild med, at man dermed undgår en lang PTO-aksel mellem traktor og gyllevogn.

Under aflæsning af gylle kan chaufføren lynhurtigt ændre aflæssetrykket, hvilket er rart, da der er stor forskel på gyllevognens aflæssekapacitet, når der enten køres med nedfælder eller med slangebom

Teknikken kunne dog yderligere finjusteres, idet en software-løsning måske kunne vinkle pumpen ned, når der ikke var brug for højt tryk til aflæsningen. Med en græsmarknedfælder, hvor doseringen måske er under 30 ton pr. hektar, kunne pumpen med fordel vinkle ned, når der ikke var brug for at læsse af med 200 eller 150 bar.

rich-media-8
Testen blev udført med både slangebom og nedfælder. Der var tale om den syv meter discnedfælder fra Samson Agro.

Gennemført slangebom

Vi har både kørt med slangebom og med nedfælder på den testede gyllevogn, og det er sjældent, at vi afprøver maskineri i PowerGear, hvor man har svært ved at sætte en finger på et eller andet - men Samson Agros 36 meter slangebom slår vist alle rekorder.

rich-media-9
Den 36 meter slangebom er den mest gennemførte og færdiglavet bom på markedet uden sammenligner. Ordenen på hydraulik- og gylleslanger bevidner om den høje standard på bommen.

Jeg har aldrig før kørt med en maskine eller redskab, som er så gennemført. Det er lige fra opbygning af slanger ud til de enkelte fordeler, eller styring af bommen som absolut er i en liga for sig selv uden sammenligning overhovedet fra andre konkurrenter.

Den 36 meter slangebom kan arbejde både i 30 og 24 meter, og selvom bommen skal foldes helt ud, og dernæst delvist ind igen for at ramme de 24 meter, så finder bommen selv ud af, at den ikke må overstige de 24 meter ved udklap.

I terminalen kan jeg fortælle gyllevognen, at nu må den gerne klappe helt ud på 36 meter, for så derefter at klappe ind på de 24 meter, men som udgangspunkt, så folder bommen automatisk ud på en måde, så den aldrig bliver bredere end eksempelvis de 24 meter.

rich-media-10
Ved ind- og udklap af den meget gennemførte slangebom på smallere arbejdsbredde end 36 meter, kan man vælge, slangebommen må overskride de eksempelvis 24 meter ved udklap. Det er meget smart, hvis man holder i det første træk, og slangebommen ikke folder ind i træer, bygninger udover veje eller lignende.

Samson Agro tilbyder højdesensor på bommen, ligesom man kender det fra en sprøjte, og det er her komforten kommer i absolut særklasse. Det er en fornøjelse at køre med en bom, hvor du ikke skal bekymre dig om en løbende regulering af højden på den ene eller anden side af gyllevognen.

rich-media-11
Når slangebommen er klappet sammen er den hverken højere end at fyldetårnet kan nå udover uden at skulle op over bommen, og bredden på gyllevognen er under 3,5 meter.

Dosering og sektioner

Til sæson 2020 tilbyder Samson Agro PG II gyllevognene med en ret unik løsning for dosering og sektionskontrol. Ved at snakke sammen med traktorens autostyring, så har man mulighed for at lægge et tildelingskort ind i traktorens GPS-terminal. Gyllevognen vil herefter regulere gyllen efter ønsket ud fra den enkelte mark, eller enkelte områder i marken. Hvis man synes, at dele af marken skal have en anden dosering end det øvrige, så har man mulighed for at designe det fuldstændigt. Samson topper denne teknologi med en automatisk sektionskontrol på bommen. Når der køres udover forageren eller over områder på marken som allerede har fået gylle, så vil gyllevognen lukke ned for sektionerne på gyllebommen. Når der køres 36 meter, så vil der være fire sektioner, svarende til de fire fordelere på bommen.

rich-media-12
Fra 2020 tilbyder Samson Agro, at der kan lægges tildelingskort ind i traktorens GPS, og igennem Isobus-forbindelse snakker gyllevogn og traktor dermed sammen. Slangebommen kan desuden aflukke i sektioner, når der køres ind over områder, som har fået gylle.

Eneste ulempe ved dette system, er at enten skal bommen have kørt i forageret først, eller også skal forager-grænserne lægges ind i traktorens terminal fra begyndelsen, hvis bommen selv skal lukke ned i sektioner, når forageren rammes. Ved store kiler og lignende, kan der både være penge og gylle at spare ved en sådan løsning - men det kræver en del forberedelse af filerne. En maskinstation, som kører lidt gylle her og der vil desværre have svært ved at få fuld udnyttelse af denne teknologi.

En anden lækker detalje ved dette, er at hvis to gyllevogne udbringer gylle på samme mark, og traktorernes GPS kan dele linjer, så kan de to chauffør hele tiden se, hvor langt den anden er kommet igennem farvelægning i traktorens GPS-terminal. Det samme gør sig gældende, hvis den 36 meter slangebom benyttes til kørsel sammen med en 24 meter slangebom, hvor der blot tildeles gylle i de yderste seks meter af bommens bredde i hver side - så kan de to chauffør hele tiden se, hvad der har fået gylle, og hvad der ikke har fået gylle. Genialt.

rich-media-13
Jo højere diameter på hjul jo bedre. Det kan næsten ikke siges ofte nok. Det er et godt argument for at vælge en PG II 28 fremfor en PG II 25 model.

Tekniske specifikationer

Rumindhold, m3: 28

Aflæssepumpe-kapacitet m3/min: 13

Læssepumpe-kapacitet, m3/min: 15

Dækmontering: 650/65R38

Egenvægt, kg: 12.585

Løftekapacitet, kg: 8.000

Totallængde, m: 10,165

Højde, m: 4,00

Plusser

Betjening af bom sammen med joystick

To udskud på fyldetårn

Sammenspil mellem computer og traktor

Detaljerig terminal

Bom-automatik

Holdbarhed på PTO-akseler

Meget gennemført slangebom

Minusser

Ingen mulighed for reducering af pumpeenhed ved aflæsning

Mere kompliceret påspænding af pumpeenhed

Hjultræk i bakgear burde have en genvejstast

Fyldetårn-automatik er ikke helt fuldendt

Mangler trykknapper på touch-terminal

Listepriser

Pris på afprøvet gyllevogn, inkl. udstyr: 2.490.000 kr.

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet læsser:

HWD-pakke: 528.000

Diverse arbejdslys, fyldetårn, centralsmøring: 381.000

Pris på basis vogn: 1.581.000

Muligt ekstra-udstyr:

36 meter slangebom: 1.199.800

7 meter discnedfælder: 453.200

Dæktryksregulering: 169.000

Luftbremser: 37.000

Kommentar fra producenten

Af Niels Haslund, produktspecialist, Samson Agro.

Den oplevelse som testpiloten fra PowerGear har haft med udstyret fra Samson Agro A/S ligger tæt op af vores filosofi om at udvikle produkter i tæt samarbejde med kunder og slutbrugere. Vi har lavet en meget enkel og brugervenlig vogn med talrige muligheder og funktioner.

Nogle af de nye funktioner afprøvet i testen, har vi med for første gang på årets Agritechnica. På messen har vi i år ekstra mange nyheder med, blandt andre gyllevognen med nye features til SlurryMaster 8000 med Section Control og Variable Rate Application samt SpreadMaster 8500 med Variable Rate Application. Og ikke mindst kan vi fremvise en ny NPK sensorteknologi baseret på NMR til real time måling af NPK i gylle. Sensoren er tildelt en sølvmedalje.

En særlig synergi ved den nye Isobus kompabilitet er blandt andet at redskabsdata fra gyllevogn til traktorens jobcomputer automatisk synkroniseres, hvilket giver mulighed for at føre en bedre joblog på traktoren for slutbrugeren.