Der ligger nu igen en MAN motor, og sammen med en nyudviklet trinløs transmission skal den løfte den ny generation af 900 -serien tilbage til samme legendestatus, som Fendt havde, da de sidst anvendte motorer fra MAN.

Fendt 942 Vario står der på siden af vores testtraktor, og som kender af de tyske traktorer vil vide, skal der blot sættes et nul efter de to sidste tal i model-betegnelsen for at finde ud af at traktoren har på den gode side af de 400 hestekræfter. De mange hestekræfter leveres af en sekscylindret MAN-motor med en slagvolumen på ni liter, og den nøjagtige effekt er på 415 hestekræfter. Det er cirka 20 hestekræfter mere end den nuværende topmodel, Fendt 939 Vario, og løbes de tekniske specifikationer igennem, er den nye Fendt 900 Vario vokset på næsten alle leder og kanter i forhold til forrige generation, der kørte med motorer fra Deutz.

rich-media-1
Der er fire trin op i den nye Fendt 900, og specielt de tre øverste er med en stor forskydning, som gør det både behageligt og sikkeret at gå på trinene.

På de fynske bakker havde jeg en positiv oplevelse af VarioDrive og det automatiske firehjulstræk. Uden at skulle foretage mig noget som helst, var effekten på de fire hjul til rådighed, når jeg havde brug for det

- Helge Plougmann Nielsen, PowerGear-testpilot

Eksempelvis er akselafstanden øget med ti centimeter, og på baghjulene kan der leveres dæk med en diameter på 220 centimeter. Fendt 900 Vario har også taget på i vægt og vejer cirka 500 kg mere end forgængeren. Samtidig er den tilladte totalvægt øget fra 18 til 20 ton, og dermed kan de nye modeller belastes med cirka 1.500 kg mere end de nuværende modeller. Vi tester Fendt 942 Vario i den østfynske muld sammen med en fire meter bred Kuhn Preformer harve.

Slut med de to trin

Fendt opfandt den trinløse transmission, hvor kraften overføres som et miks af hydraulisk og mekanisk effekt. Til irritation for mange havde transmissionen et mekanisk gruppegearskifte, og fejlbetjening af skiftet har også medført kostbare reparationer på transmissionen.

rich-media-2
Den testede traktor stod på 42 tommer baghjul - og det er faktisk en fejl, for alle Fendt 942 vil komme til Danmark på 44 tommer baghjul. Et baghjul, som vi vil se meget mere til på årets Agritechnica.

Det retter Fendt nu op på, og i den nye Fendt 900-serie ligger der en nyudviklet TA 300 transmission, der uden nogen form for trin får traktoren til at kan køre fra nogle få meter til 60 kilometer i timen. De tilladte 40 km/t kan foregå med kun 950 o/minut på motoren.

Tilkobles automatisk

TA 300-transmissionen er opbygget med en enkelt hydraulikpumpe og to hydraulikmotorer. Transmissionens mekaniske effekt og effekten fra den ene hydraulikmotor overføres til baghjulene, mens den anden hydraulikmotor driver forhjulene. VarioDrive kalder Fendt den nye transmission, og med den er det ikke blot slut med kontakter til skift af høj og lav, men også til kontakterne til indkobling af firehjulstrækket. Det styrer VarioDrive nemlig fuldstændig automatisk, og ved lave hastigheder kører traktoren således med permanent firehjulstræk. En række sensorer overvåger hastigheden på de to aksler, og opstår der slip på en af akslerne, indkobles der automatisk en mekanisk forbindelse imellem for og baghjul, og traktoren fortsætter fuldstændig uden, at føreren bemærker noget. Når hastigheden øges, vinkler hydraulikmotoren ved forakslen helt ud, og der er ikke længere træk på forhjulene. I stedet overføres effekten til hydraulikmotoren ved bagakslen.

rich-media-3
Navnet, Fendt 900 Vario, er genbrugt, men ellers består den nye stortraktor fra Fendt stort set af ene nye dele. Motoren, der i topmodellen 942 yder 415 hestekræfter leveres nu af MAN. Firehjulstrækket tilkobles nu automatisk og transmissionen er uden gruppegear. Fotos: Helge Plougmann Nielsen og Morten Damsgaard.

På de fynske bakker havde jeg en positiv oplevelse af VarioDrive og det automatiske firehjulstræk. Uden at skulle foretage mig noget som helst, var effekten på de fire hjul til rådighed, når jeg havde brug for det. Specielt når der skulle vendes på forageren, hvor det gik opad, var det en god oplevelse at se hvordan det intelligente firehjulstræk nærmest trak traktoren rundt, og min oplevelse var, at effekten blev fordelt, så alle hjul også tog fat, når der blev drejet.

Mesterværk foran

Ude under den nydesignede motorhjelm gemmer der sig en MAN motor på ni liter. Når man hører den motor, ærgrer man sig næsten over, at forruden i moderne Fendt-traktorer ikke kan åbnes, så man kan nyde den kraftfulde motorgang. Motoren går maksimalt 1.700 o/min, og med harven i jorden og tolv kilometer i timen var det sjældent, at den kom over 1.400 o/min. Landbrugets Traktorafprøvning testede traktoren og fandt en effekt på 390 hestekræfter på pto'en ved 1.700 motoromdrejninger og et moment på 1.880 newtonmeter ved 1.200 motoromdrejninger. Brændstofforbruget blev registeret til kun 205 g/kWh, og det er faktisk det næstlaveste vi har målt, og det er kun overgået af storbror, Fendt 1050, der lige klemte sig under 200 g/kWh. Da vi testede den nuværende topmodel, Fendt 939, registrerede vi et brændstofforbrug på 230 g/kWh.

Tilgængelig service

Jeg har stor respekt for ingeniørerne på motorfabrikkerne, og for den udvikling de har skabt på dieselmotorer. På ganske få år er det lykkedes at udvikle motorer, der både har et lavt brændstofforbrug, og som samtidig har en næsten flad momentkurve. Det betyder, at vi har maksimal effekt til rådighed, uden at skulle køre med mange omdrejninger på motoren. At det samtidig er lykkedes at øge serviceintervallet på den nye MAN-motoren til 1.000 timer er endnu mere imponerende.

rich-media-4
Testpiloten er begejstret for den nye Vendt 942 Vario og roser specielt den nye transmission ude gruppegear samt den super seje motor fra MAN, der har et brændstofforbrug på kun 205 g/kWh.

Selv om traktoren er kompakt, kan jeg lige klemme mig ind bag forhjulene og tjekke olie på både motor og på transmissionen ved forhjulene. Til gengæld skal jeg op og kravle, når luftfiltret skal serviceres. Ude foran kan køleren til aircondition svinges fremad, og samtidig er der god plads imellem de øvrige kølerelementer til at blæse urenheder væk.

Ny kabine

Ved første øjekast bemærker man ikke at der er kommet ny kabine på Fendt 900. Men når man sidder i førersædet, virker kabinen mere rummelig og specielt ud over bagskærmene er der blevet mere plads. Det giver et bedre udsyn, og samtidig kan sædet nu drejes længere til højre, uden at armlænet kolliderer med beklædningen på bagskærmen. Instrumenteringen i de nye modeller så vi første gang på Fendt 700-serien, og det er monteret, så panelet følger med, når rattet indstilles. Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men jeg kunne godt tænke mig, at instrumenterne lå en anelse mere ned. Ligesom ved forruden, har kabinen nu også solafskærmning i højre siderude og i bagruden. Når vi er ved bagruden, har Fendt efterkommet mange traktorføreres ønske om at flytte viskermotoren over i venstre side, så den ikke generer udsynet over højre skulder. En anden god detalje er, at Fendt har kopieret de tre kabelgennemføringer fra 700-serien og monteret dem i den nye kabine. De er både tætte og lette at anvende.

rich-media-5
Navnet, Fendt 900 Vario, er genbrugt, men ellers består den nye stortraktor fra Fendt stort set af ene nye dele. Motoren, der i topmodellen 942 yder 415 hestekræfter leveres nu af MAN. Firehjulstrækket tilkobles nu automatisk og transmissionen er uden gruppegear. Fotos: Helge Plougmann Nielsen og Morten Damsgaard.

Nye kontakter i armlænet

Med VariDrive forsvandt der fire kontakter fra armlænet, og i stedet for at lade pladserne stå tomme, er de i den ny 900-serie erstattet af fire nye kontakter. De anvendes til betjening af radio og telefon. Når tasten til radioen betjenes, popper menuen for radioen og de indstillede stationer op i Vario-terminalen. På samme måde er der mulighed for at betjene telefonen fra terminalen. Med hensyn til radio og telefoni var testtraktoren monteret med den mest eksklusive pakke, af de varianter Fendt tilbyder. Det omfatter blandt andet otte indbyggede mikrofoner i loftsbeklædningen, så samtalen går tydeligt igennem til modtageren, uanset hvordan chaufføren sidder i førersædet.

rich-media-6
Værktøjskassen på venstre side af traktoren er desværre forsvundet. Det kompenserer Fendt for, ved at montere en stor værktøjskasse i et støvtæt rum på højre side af traktoren.

Traktoren var ligeledes udstyret med en ny type spejle - komfortspejle - hvor både de traditionelle spejle og vidvinkelspejlene kan indstilles fra Vario-terminalen. Spejlene kan også køres ud og ind fra terminalen, og som en smart detalje kræver det kun et enkelt tryk på terminalen, så køres begge spejle helt ind.

Selv om Vario-terminalen efterhånden har ti år på bagen, hører den stadig til blandt de mest brugervenlige, og med de nye features er den fuld på højde med konkurrenterne.

Fendt har valgt en strategi med at samle alle informationer i Vario-terminalen, der kan deles i fire felter. Med mulighed for et Isobus-redskab både foran og bag på traktoren bliver pladsen i terminalen efterhånden lidt trang. Det har Fendt en smart løsning på i de nye modeller, hvor Vario-terminalen via Wi-Fi kan arbejde sammen med en iPad, og herefter kan forskellige informationer fra Vario-terminalen vises i den eksterne terminal.

Automatik på nyt niveau

Den testede Fendt 942 Vario var monteret med RTK autostyrring, og i konfigurationen af traktoren var der også sat flueben ud for Varitronic TI Auto. Med det system kan jeg lave en virtuel markeringslinje eksempelvis 20 meter inde på marken. Systemet arbejder sammen med foragerautomatikken, og i Vario-terminalen indstiller jeg, hvilken af de fire foragerautomatikker Varitronic TI Auto skal udføre, når markeringslinjen passeres. Når systemet er sat op, skal jeg stort set ikke foretage mig andet, end at vende traktoren på forageren, de resterende opgaver sørger automatikken for. Det letter ikke blot arbejdet for chaufføren, men udfører også opgaverne helt præcist.

rich-media-7
Hydraulikken er opgraderet, og på den testede traktor havde den en kapacitet på 220 l/min. Trepunktsliften er også blevet forstærket og løfter nu 12.400 kg.

Bliver det en legende?

Efter et par dage med Fendt 942 Vario kan man ikke undgå at blive imponeret. Men om traktoren bliver en ny legende på højde med Fendt 930 Vario fra 2002, kan jeg ikke sige. Komponenterne til at gøre Fendt 942 Vario til en legende er til stede, men resultatet får vi først, når de første modeller når et femcifret timetal.

rich-media-8
Varioterminalen og kørehåndtaget er som vi kender det, men i armlænet er der kommet fire nye knapper, der betjener radioen og chaufførens mobiltelefon.
rich-media-9
Selv på en stortraktor er der plads til at gå i detaljer, og her ved topstangen er der kommet en lille skål, som gør det væsentlig lettere at montere en tung topstang.
rich-media-10
Under Fendt-emblemet er der monteret et kamera, som sender til Vario-terminalen. Det gør det letter at monterer redskaber i traktorens frontlift.
rich-media-11
Kabelgennemføring til tre kabler, er en af de mange små detaljer på den nye traktorserie, der gør det lettere at være traktorfører.

Tekniske specifikationer

Motortype: MAN

Antal cylindre: 6

Slagvolumen l: 9,0

Nominel effect, kW/hk: 305/415

Maksimal effect, kW/hk: 305/415

Moment, Nm: 1.970

Egenvægt, kg: 11.780

Nyttelast, kg: 8.220

Transmission: Fendt TA300 trinløs

Brændstoftank, l: 625

AdBlue tank, l: 70

Hydraulikydelse, l/min: 220

Løftekapacitet i bag, kg: 12.654

Løftekapacitet i front, kg: 5.694

Højde med standarddæk, m: 3,39

Akselafstand, m: 3,15

Venderadius fra, m: 6,1

Fordæk: IF650/65 R34

Bagdæk: IF710/75 R42

Plusser

Lavt brændstofforbrug

Transmission og firehjulstræk der spiller max

God terminal er blevet endnu bedre

Større nyttelast

Foragerautomatik på højt niveau

Stor værktøjskasse

Gennemføring af kabler til førerkabinen

Minusser

Ingen værktøjskasse på venstre side

Højt placeret luftfilter

Ikke mulighed for gruppe 50 bagdæk

Lydniveau

Ved tomgang 650 omdr/min: 62,5 dBA

Ved tomgang og blæser på max. 76,5 dBA

Arbejde 12 km/t 1.200 omdr/min 73,1 dBA

Arbejde 12 km/t 1.500 omdr/min 73,8 dBA

Transport 40 km/t 1.450 omdr/min 66,2 dBA

Listepriser

Listepris for afprøvet traktor: 3.037.371 kr.

Basispris for Fendt 942 Vario ProfiPlus: 2.698.811 kr.

Uddrag af ekstraudstyr på testtraktoren:

Komfortfrontlift med aflastning 47.291 kr.

Hydraulikpumpe, 220 l/min 6.657 kr.

Kabine med komfortaffjedring 12.873 kr.

Teleskopiske sidespejle med markeringslys 4.597 kr.

Infotainmentpakke 20.403 kr.

VarioGuide NovAtel 41.209 kr.

Variotronic TI auto 10.201 kr.

VarioGrip dæktryksregulering 114.963 kr.

Kommentar fra producenten

Af Kasper Munk-Andersen Glibstrup, Area Sales Manager Fendt, Denmark

Det er en yderst positiv oplevelse at læse Maskinbladets PowerGear-test af den nye generation Fendt 900 S5. Fendt 900 S5 serien er konstrueret med et unikt transmissions- og motorkoncept, hvor traktoren selv finder den optimale trækkraft til opgaven. Dette giver mulighed for at optimere på ydelsen fra MAN-motoren til at bruge mindst muligt brændstof. De hydrauliske komponenter i TA300-transmissionen er desuden de samme som i vores Fendt 1000 serie, som efterhånden har nået et femcifret timeantal med yderst gode resultater. Der bliver stadig brugt mange ressourcer på at holde Fendt forrest mht. smarte elektroniske løsninger som foragerautomatik og multifunktions-joystick, som siden introduktionen for snart 20 år siden er blevet forfinet og forbedret. Derudover kommer der stadig nye funktioner til vores terminal, hvor de fleste kan opdateres i ældre traktorer. Luftfilteret må ikke renses, men det skal skiftes, en sensor viser kontamineringsgraden, som kan følges i terminalen. Om Fendt 900 S5 serien bliver en legende som dens forgængere siden 1996 må tiden vise. Vi er dog helt sikre på, at Fendt endnu engang har konstrueret en unik traktor med lavt brændstofforbrug, høj nyttelast til tunge vogne og redskaber samt topmoderne førerkomfort.

{% image: 17 %}