En 6 meter lang varevogn uden bakspejl og med helt lukket varekasse er måske ikke et drømme-scenarie at skulle parallel-parkere i en snæver parkeringsbås.

Men med systemet "Active Park Assist" klares opgaven i samme gode stil som vi har kendt det i årevis fra personbilerne. For desværre har nyt og nyttigt udstyr det med at slå igennem fra person- til varebiler med nogen forsinkelse. "Active Park Assist" blev således først tilgængeligt i forbindelse med Transits facelift i foråret 2019, men Ford er dog blandt de førende udbydere af varebiler med denne intelligente parkeringshjælp.

Artiklen fortsætter efter annoncen

12 sensorer

Systemet virker ved hjælp af 12 ultralydssensorer, der er placeret rundt på bilen. Når systemet har scannet parkeringsområdet og givet "grønt lys" til, at der er plads nok, starter parkeringen. Det kan enten være en bakkemanøvre ind i en bås eller en parallelparkering. Man slipper rattet og behøver kun at betjene speeder og bremse.

Active Park Assist er ikke afhængig af at kunne se kantstenen, men kan også orientere sig i forhold til andre parkerede biler.

Faciliteten "Park Out Assist" er bygget ind i systemet, og med dette kan man komme helskindet ud fra en snæver parallelparkering - stadig kun ved at betjene speeder og bremse.

rich-media-2
Man slipper rattet og behøver kun at betjene speeder og bremse. Pressefoto.

Til en Ford Transit Ambiente, der har det mindste udstyr, skal den aktive parkeringshjælp bestilles som ekstraudstyr og koster 9.942 kroner plus moms. Til den mellem-udstyrede Trend-udgave, hvor p-sensorerne er standard, bliver merprisen på 2.314 kroner plus moms. Til den højest udstyrede version - Limited - er merprisen 771 kroner plus moms.

Systemet fås også til den mellemstore varebil Ford Transit Custom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ford har desuden disse systemer, der assisterer føreren med at manøvrere bilen i miljøer med mange og skjulte forhindringer:

Cross-Traffic Alert, der scanner for modkørende køretøjer og bløde trafikanter, når man er ved at bakke ud af en parkeringsbås.

Side-Sensing System, der ved lav hastighed giver lydlig og visuel advarsel om nærliggende parkeringshindringer.

Vidvinklet bak- og frontkamera, der giver bedre overblik ved både parkering og kørsel. Bakkameraet er placeret højt på bilen over de bagerste varerumsdøre, så udsynet også bevares, når man bakker med varerumsdørene åbne.