Lemken er klar med kraftig liftplov til de helt store traktorer.

Den gennemsnitlige traktor-størrelse stiger i effekt hvert år, og rundt omkring bliver det større og større traktorer, som bliver spændt for liftploven.

Med større traktor foran plovn, så stiger krafter, som ploven udsættes for også, og derfor kan Lemken på Agritechnica vise producentens hidtil kraftigste plov i form af den nye topmodel i liftplov-serien: Juwel 10.

- Ploven leveres i størrelse op til syv furer, og den største forskel på Juwel 10 og Juwel 8 er dimissionerne på ploven, fortæller Peter Baumgärtner fra Lemken.

Han fortæller, at den nye serie kan håndterer traktorer op til 450 hestekræfter.

rich-media-1
Peter Baumgärtner viser her den nye Juwel 10 liftplov, som både kan leveres ikørse on-land og til kørsel i fure. Fotos: Morten Damsgaard.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

20 procent kraftigere

Mens hovedrammen er øget fra 140x150 millimeter på Juwel 8, er der tale om 160x160 millimeter hovedramme på Juwel 10.

- Selve vendeakslen i vendehovedet er forstærket med 20 procent, så der er virkelig tale om en kraftig plov, påpeger Peter Baumgärtner, som naturligvis også bemærker den højere vægt på ploven:

- Den matcher de store traktorer ret godt, og vi har på Juwel 10 også gjort det lettere at arbejde med dybdekontrollen på ploven.

Presser på topstangen

Den nye plov, har som de øvrige blå plove hos Lemken, placeret dybdehjulet midt på rammen. Det stiller store krav til en korrekt indstilling og især en korrekt indstilling vægtoverføring.

- Det er gjort lettere på Juwel 10, da ploven nu kan køres med topstangen i aflangt hul, forklarer Peter Baumgärtner og henviser den til hydrauliske anordning, som nu er at finde på vendehovedet.

Her kan der sættes tryk på en akkumulator, som vil presse et stempel op på en plade, der har fat i en plade, der går op til den nagle, som topstangen er monteret i.

rich-media-2
Med venstre hånd viser Peter hvordan stemplet trykker ind på beslaget, som påvirker topstangens fæstning øverst ved hans højre hånd. På denne måde hjælper man chaufføren med at have en letter indstilling af vægtoverføring.

- Det giver flere fordele. For det først er der en affjedring i ploven, når der køres på landevej eller på forager, og for det andet vil den altid trykke på topstangen under kørsel, og dermed gøre det muligt for topstangen at blive placeret i vendehovedets aflange hul. Det betyder, at det bliver lettere at indstille vægtoverføringen, og det bliver muligt at kører med ploven i mere bakket terræn.

Peter Baumgärtner vil dog medgive Maskinbladet i, at man fortsat mangler et dybdehjul bagerst på ploven til specielt det danske marked.

- Fordelen ved et fremrykket dybdehjul er, at vi kan pløje helt til skel, og har stor frigang mellem dybdehjul og jorden under vendning af ploven, fortæller han.

rich-media-3
De første Juwel 10 plove leveres til de første kunder allerede her til efterårsarbejdet.