Maskinbladet i USA: Ligesom i Danmark har de amerikanske landmænd svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft. Og den enes nød er meget ved den andens brød, og det amerikanske firma SmartAG har derfor udviklet et system, så den amerikanske landmænd slipper for at have ekstra mandskab: En førerløs traktor.
Systemet kalder SmartAG for SmarCart, og er i første omgang udviklet til John Deeres 8R-traktorer. Med tre komponenter gør systemet traktoren førerløs, og den første oplagte opgave for en førerløs traktor er, ifølge SmartAG, frakørsel af korn og majs.
Fordelen ved netop kornkørsel, er at traktoren ikke arbejder alene i marken
- Colin Hurd, direktør og grundlægger af SmartAG
- Der sendes aldrig en mejetærsker afsted uden en kornvogn, og på bedrifter med flere mejetærskere og måske flere sneglevogne, kan der her spares en mand på den ene eller måske begge sneglevogne, fortæller Colin Hurd, som er grundlægger og direktør i SmartAG.
Han fortæller, at der på denne måde altid er mindst én person med den førerløse traktor i marken.
- Fordelen ved netop kornkørsel, er at traktoren ikke arbejder alene i marken. Det handler om lovgivning, og her er det bare meget lettere at få teknologien godkendt, når der er en person i nærheden af traktoren, som selv kører.
Styres fra tablet
Den førerløse traktor har tre komponenter for at kører selv: En kombineret sensor og kamera-teknologi, som giver traktoren et meget detaljeret billede af omgivelserne omkring traktoren, og det er denne teknologi, som bringer traktoren til standsning, hvor der kommer noget uforudsigeligt ind foran traktoren, som eksempelvis personer, andre maskiner eller træer og master.
- De to sidste komponenter er en controller i traktoren, som faktisk styre selve traktoren, også en kontrol af controlleren. I dette tilfælde er det mejetærsker-chaufføren, som har denne. Fra mejetærskeren kan han derved kontrollere og justere på den førerløs traktor, fortæller Colin Hurd, som viser, at det hele styres fra en tablet.
- Her kan mejetærskerchaufføren indkode, hvor traktoren skal hen for at læsse af, og hele tiden give informationer om, hvor mejetærskeren befinder sig.
10 systemer i marken
I sæson 2018 og 2019 har SmartAG haft to systemer kørende på amerikansk grund som test forud for den endelige lancering af produktet i 2020.
- Allerede til kommende majshøst skal vi have yderligere 10 systemer ud og kører på 10 John Deere 8R-traktorer, så vi ser meget frem til at få de sidste erfaringer inden systmet er klar på markedet i 2020.
I første omgang bliver det kun muligt at købe systemet i USA, men Colin Hurd tror på, at man inden for en overskuelig fremtid også kan købe systemet i Europa.
- Vi arbejder også på at kunne monterer systemet på Case IH Magnum-serien, og senere på flere forskellige traktorproducenter.
Colin Hurd forventer, at prisen bliver omkring 50.000 amerikanske dollars for systemet, hvilket svare til cirka 338.000 danske kroner.