I dette efterår sender SmartAG 10 førerløse John Deere ud på de amerikanske marker for primært at kører majsen fra mejetærsker og til lastbil.

Maskinbladet i USA: Ligesom i Danmark har de amerikanske landmænd svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft. Og den enes nød er meget ved den andens brød, og det amerikanske firma SmartAG har derfor udviklet et system, så den amerikanske landmænd slipper for at have ekstra mandskab: En førerløs traktor.

Systemet kalder SmartAG for SmarCart, og er i første omgang udviklet til John Deeres 8R-traktorer. Med tre komponenter gør systemet traktoren førerløs, og den første oplagte opgave for en førerløs traktor er, ifølge SmartAG, frakørsel af korn og majs.

Fordelen ved netop kornkørsel, er at traktoren ikke arbejder alene i marken

- Colin Hurd, direktør og grundlægger af SmartAG

- Der sendes aldrig en mejetærsker afsted uden en kornvogn, og på bedrifter med flere mejetærskere og måske flere sneglevogne, kan der her spares en mand på den ene eller måske begge sneglevogne, fortæller Colin Hurd, som er grundlægger og direktør i SmartAG.

rich-media-1
Colin Hurd er grundlægger og direktør i SmartAG, og han fortæller at udviklingen af de førerløse traktorer hjælpes på vej af manglende kvalificeret arbejdskraft hos de amerikanske landmænd.

Han fortæller, at der på denne måde altid er mindst én person med den førerløse traktor i marken.

- Fordelen ved netop kornkørsel, er at traktoren ikke arbejder alene i marken. Det handler om lovgivning, og her er det bare meget lettere at få teknologien godkendt, når der er en person i nærheden af traktoren, som selv kører.

Styres fra tablet

Den førerløse traktor har tre komponenter for at kører selv: En kombineret sensor og kamera-teknologi, som giver traktoren et meget detaljeret billede af omgivelserne omkring traktoren, og det er denne teknologi, som bringer traktoren til standsning, hvor der kommer noget uforudsigeligt ind foran traktoren, som eksempelvis personer, andre maskiner eller træer og master.

rich-media-2
Sensoren her forrest på traktoren snakker sammen med kameraet, som er monteret på forruden, og giver et ret detaljeret billede af hvad der sker omkring traktoren, og dermed kan stoppe, hvis der kommer uforudset ting i vejen.
rich-media-3
Kameraet sidder monteret bag forruden, for at sikre den ikke fyldes med skift, og sammen med sensoren forrest på traktoren giver den et ret detaljeret billede af hvad der sker omkring traktoren, og dermed kan stoppe, hvis der kommer uforudset ting i vejen.

- De to sidste komponenter er en controller i traktoren, som faktisk styre selve traktoren, også en kontrol af controlleren. I dette tilfælde er det mejetærsker-chaufføren, som har denne. Fra mejetærskeren kan han derved kontrollere og justere på den førerløs traktor, fortæller Colin Hurd, som viser, at det hele styres fra en tablet.

- Her kan mejetærskerchaufføren indkode, hvor traktoren skal hen for at læsse af, og hele tiden give informationer om, hvor mejetærskeren befinder sig.

rich-media-4
Mejetærskerchaufføren overvåger den førerløse traktor, og har overblikket. Han kan fra en tablet fortælle traktoren, hvor der skal læsses af i eksempelvis en lastbil. Den finder selv ud af, hvor mejetærskeren befinder sig på marken. Foto: SmartAG.

10 systemer i marken

I sæson 2018 og 2019 har SmartAG haft to systemer kørende på amerikansk grund som test forud for den endelige lancering af produktet i 2020.

- Allerede til kommende majshøst skal vi have yderligere 10 systemer ud og kører på 10 John Deere 8R-traktorer, så vi ser meget frem til at få de sidste erfaringer inden systmet er klar på markedet i 2020.

I første omgang bliver det kun muligt at købe systemet i USA, men Colin Hurd tror på, at man inden for en overskuelig fremtid også kan købe systemet i Europa.

- Vi arbejder også på at kunne monterer systemet på Case IH Magnum-serien, og senere på flere forskellige traktorproducenter.

Colin Hurd forventer, at prisen bliver omkring 50.000 amerikanske dollars for systemet, hvilket svare til cirka 338.000 danske kroner.

rich-media-5
Indtil nu er systemet blevet testet to steder i USA. Her er det et billede fra majshøsten 2018. Foto: SmartAG.