Maskinbladet i USA: It's time, it's Fendt. Sætningen stod printet mange steder på dette års Farm Progress Show, og Fendt-traktorer var også massivt til stede på udstillingen - ved alle ind- og udgange samt samlet på én stor stand midt på messen.
Fælles for alle traktorer var, at de var malet i de traditionelle Fendt-grønne farver.
Og det er faktisk ualmindeligt på disse kanter, da man i mange år, har solgt Fendt-traktorer i USA i de gule Challenger-farver.
Klar adskillelse
Agco, som foruden Fendt og Challenger, også ejer traktorproducenterne Massey Ferguson og Valtra, har indtil nu været en klar adskillelse af Fendt og Challenger mellem Europa og USA.
Derfor findes Challenger ikke længere på det europæiske marked, og i stedet sælges de gule bæltetraktorer fra Challenger i grønne Fendt-farver og med Fendt-logo i hele Europa.
Indtil Farm Progress Show 2019 har det dermed været det modsatte tilfælde i USA, hvor alle Fendt-traktorer blev malet i Challenger-farve og med Challenger-logo, men det er nu fortid.
- Vi kan stadig levere Fendt hjul-traktorer i Challenger-farver i USA, hvis kunden ønsker det, men vi satser nu stort på at markedsfører Fendt i de traditionelle Fendt-farver, fortalte Conor Bergin, chef for Fendt i Nordamerika til Maskinbladet på den amerikanske messe. Bælte-traktorerne fra Challenger fortsætter dog i den gule Challenger-farver på hjemmemarkedet.
Hvad med redskaber?
I Sydamerika præsenterede Fendt tidligere på året en enkornsåmaskine med Fendt-logo og lancerede på den måde vejen mod en full-line producent, som kan leverer flere og flere redskaber sammen med traktorerne fra én og samme forhandler til landmændene.
På Farm Progress Show var der ingen Fendt-redskaber, men det kan hurtigt komme - endda også til Europa. På det europiæske pressemøde forud for Agritechnica 2019 fortalte Peter-Josef Paffen er chef for Fendt i Europa, at man snart vil se en udbredelse af Fendt-redskaberne. Foruden græs-maskinerne, som allerede er kommet til Europa, kører Fendt for andet år i træk test med en majssåmaskine i Europa, som bygger på samme teknologi, som den der blev præsenteret i Sydamerika for nogle måneder siden.
- Vi kigger hele tiden på at øge vores produktprogram der hvor det giver mening. Og såteknikken ligger lige til højre benet efter Agco-koncernen købte Precision Planting for et par år siden, fortalte Peter-Josef Paffen til Maskinbladet tilbage i juni.