Maskinbladet i USA: Mens Kubota er forholdsvis stærke i traktorer under 100 hestekræfter i ret store dele af verden, så har de længde været meget svagt, eller overhovedet ikke repræsenteret i de mellemstore traktorer.
Indtil i år var den største Kubota-traktor, M7171, som yder 170 hestekræfter fra en Kubota-motor på fire cylindre.
Transmissionsvalget til M7-serien kan både være powershift, samt en trinløs gearkasse, og mens stort set hele traktoren produceres på egne fabrikker, så kommer den trinløse transmission fra tyske ZF.
ZF leverer transmissioner til en lang række traktorproducenter, og blandt andet også Versatile-traktorfabrikken i Canada.
I begyndelsen af 2018 viste Versatile den nye Nemesis-serie, som er en konventionel traktor-serie, med motorer fra Cummins samt powershift- og trinløse transmissioner fra tyske ZF.
En måned efter Versatile præsenterede Nemesis-serie, kunne Kubota og Versatile annoncere et samarbejde om Nemesis-serie, som også i fremtiden vil kunne leveres i Kubota-farver.
På Farm Progress Show stod den nye Kubota-serie med navnet M8 klar til at blive nærmere beskuet.
Serien strækker sig indtil videre over to modeller, M8-191 med 190 hestekræfter samt M8-211 med 210 hestekræfter.
Seks cylindre
I modsætningen til det øvrige Kubota traktorprogram, så er M8-serien den første traktor med en seks cylindret motor.
Effekten i de nye Kubota-traktorer leveres fra en seks cylindret Cummins B6.7 motor, og transmissionen er tysk produceret og leveres fra ZF. Der er tale om en semi powershift transmission med seks trin i fire områder, hvilket giver 30 gear frem og 15 bakgear. Desuden kan der tilbydes en trinløs ZF transmission til modellerne i M8-serien. I kabinen er der en opdateret version af det højre armlæn vi har set i M7-modellen i Europa, samt den syv tommer K-Monitor terminal, som leveres fra Kverneland, som Kubota ejer.
Der er desuden mulighed for en 12 tommer terminal i Kubota-traktorerne. M8 leveres desuden med semi-aktiv læder sæde samt en kabine med 12 LED arbejdslygter.