JCB har i efteråret trykket ensilagestakke i det vestjyske med den opdateret JCB ged for maskinstationer.

JCB har til efterårssæsonen 2016 opdateret 400-serien af gummigede og den danske importør, Nicolaisen & Larsen, har i efteråret haft geden rundt til flere maskinstationer, for at få de erfarnes chaufførers dom over den opdaterede gummiged, som er målrettet til landbruget.

- Vi har valgt at vise den nye 435S ged frem, som vejer 15 ton, yder hele 230 hestekræfter fra den sekscylindrede Cummins motor og har et hydraulik-flow på 264 liter i minuttet, fortæller distriktschef for JCB LandPower, Lars Bjerre.

Som chauffør sidder man rigtig godt placeret i førersædet, og joysticket følger med sædet op og ned.

- Emil Thorgaad Rasmussen, Maskinstation Martin Børsting.

Det er specielt kabinen, som er opdateret på den nye serie, og ved gedens besøg hos blandt andet Maskinstation Martin Børsting på Salling nord for Skive i det nordvestjyske, vakte især kabinen stor begejstring.

- Der er en virkelig god kabine med masser af plads, gode aflægningsmuligheder og et godt udsyn, fortæller Christian Fruergaard, som er maskinfører på den jyske maskinstation og til dagligt blandt andet kører med én af maskinstations gummigede.

En kvik ged

Da Maskinbladet lagde vejen forbi maskinstationen var gummigeden i gang med sammenkørsel af majs i en markstak. Stakken blev lavet i fuld længde, og når 45 kubikmeter blev læsset af bundkædevogne, var geden hurtigt til at få fordelt majsen.

Christian Fruergaard fremhæver JCB-geden for at være virkelig kvik i ensilagestakken. Sammen med den 4,4 meter brede græsgreb kan gummigeden hurtigt få styr på et læs majs.

- Geden kan uden problemer skubbe af sted med greben helt fuld af majs, det er jeg imponeret over, fortæller han, mens geden tager endnu et læs majs og jævner ud efter frakørselsvognen, som suser hen over stakken.

Når geden virkelig skal arbejde, kan converteren låses fast i samtlige seks gear, hvilket betyder, at der kommer et direkte mekanisk træk fra motor til hjulene.

- Det afspejler sig også i et meget lavt brændstofforbrug, fortæller Lars Bjerre. Under besøget hos Maskinstation Martin Børsting lå brændstofforbruget på 12,1 liter i timen i de 38,8 timer, som geden har kørt.

Selvom brændstofforbruget er lavt, er brændstoftanken stor, da den rummer 400 liter

Støjsvag oplevelse

Når den store græsgreb skal foldes ind og ud, foregår det med tredjefunktion, som er placeret i joysticket.

- Vi er vant til fra vores nuværende mærke, at det sidder i et håndtag ved siden af joysticket. At det hele er samlet i joysticket er en stor fordel, fortæller Emil Thorgaard Rasmussen, maskinfører hos Maskinstation Martin Børsting, som også har prøvet geden.

Emil Thorgaard Rasmussen afprøvede geden ved sammenkørsel i græs, og her var tilfredsheden også stor.

- Jeg synes virkelig, der er et lavt lydniveau i geden, og når jeg forlader sædet, falder omdrejningerne på motoren helt ned til 700 motoromdrejninger i minuttet, som må siges at være meget lav tomgang, fortæller maskinføreren, og fremhæver andre gode detaljer i kabinen:

- Udsynet bagud hindres en smule af en stor motorhjelm, men i taget af kabinen sidder to spejle monteret, og dem bruger jeg faktisk når jeg bakker med geden, da de giver et godt overblik over, hvad der sker bag mig.

Der er også monteret et bakkamera i kabinen, som er placeret i toppen af højre A-stolpe, sammen med samtlige knapper til betjening af lys, skovlaffjedring, vending af kølevinger og lignende. Nederst på A-stolpen sidder en drejeknap, som chaufføren benytter til at navigere sig igennem menupunkterne i LCD-skærmen, som JCB kalder for CommandPlus. Herfra kan chaufføren eksempelvis stille det tidsinterval, som der skal gå fra kølevingerne automatisk begynder at vende, og dermed blæse det værste skidt ud af kølerne.

- Som chauffør sidder man rigtig godt placeret i førersædet, og joysticket følger med sædet op og ned. Fra joysticket har jeg både mulighed for at til låse differentialespærren, lave nedgearing, benytte tredjefunktion, samt styre kørselsretningen. Desværre følger joystickets placering ikke med sædet frem og tilbage, og det ville også være rart at få joystick til styring monteret i venstre armlæn, fortæller Emil Thorgaard Rasmussen, som også nævner det gode arbejdslys:

- LED arbejdslys er rigtig gode og gør virkelig nat til dag. Det er en super detalje.

Af andre gode detaljer nævner Christian Fruergaard noget så simpelt som solskærmen i kabinen.

- Den lukker total af for solen, det var der mange andre producenter, som godt kunne lære noget af.

Flere modeller

JCB har tre modeller i 14 til 15 ton klassen, som henvender sig til maskinstationer: 427 med 180 hestekræfter og 14 ton totalvægt, og 435 samt 437 på begge 15 ton, men hvor 435 yder 230 hestekræfter, og 437 yder 190 hestekræfter.

- 435S har ikke bare større motor, men også hurtigere hydraulik. Det betyder, at der er lidt mindre løftecylindre på geden, og derfor løfter 437 mere, fortæller Lars Bjerre, som påpeger, at skal man sammenligne med konkurrenterne skal man sammenligne 437 med øvrige i samme klasse, da der ikke er mange gede i 15 ton klasse over 200 hestekræfter.