Fendts firecylindrede 500-serie får en række opdateringer til den kommende sæson, hvor en ny motor blandt andet betyder, at AdBlue-forbruget kan halveres.

Den nye 4,04 liters fire cylindrede Deutz AG motor lever op til Stage IV-kravene med dels SCR-teknologi (AdBlue), og med teknologi fra 700,800 og 900-serien i form af elektronisk kontrolleret EGR-teknologi fortæller Fendt, at AdBlue-forbruget kan halveres sammenlignet med tidligere Fendt 500-modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fendt 500-serien strækker sig over fire modeller fra 125 til 165 hestekræfter. Topmodellen 516 er med i konkurrencen om Tractor Of The Year 2017.

Klarer høj belastning

Fendt tilbyder nu 1000e-gear til PTO-udtaget i bag, og ifølge Fendt sparer det syv procent brændstof. Selve traktoren er blevet forstærket, og med en egenvægt på 6,4 ton samt en nyttelast på 4,4 ton er totalvægten 10,5 ton. Dermed kan traktoren klarer større liftredskaber, og belastningen på bagakslen er øget med en ton til 8,5 ton.

Bagakslen kan vælges enten med flange eller med den såkaldte amerikaner bagaksel, hvor storvidden let kan justeres.

Da den firecylindrede traktor i mange tilfælde vil blive en fortrukket frontlæsse-traktor i Danmark, kan Fendt 500-serien leveres med to forskellige Fendt fabriksmonterede frontlæssere: Fendt Cargo eller Fendt CargoProfi, hvor CargoProfi kan udstyres med integeret vægt og ryste samt huske-funktioner.

Mere lys

VisoPlus-kabinen med forruden, som ender oppe i taget har fået en ny 300 graders forrudevisker, som kendes fra de øvrige Fendt-modeller. Desuden kan kabinen udstyres med LED-arbejdslys med en samlet lysstyrke på 37.000 lumen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Inde i kabinen er der også flere opdateringer, hvor man blandt andet har mulighed for at vælge et lædersæde samt læder betrukket passagersæde og rat.

Fendt oplyser, at DualMotion-førersædet tilpasser sig til chaufførernes drejebevægelser og stabiliserer ryggen. Desuden tilbydes de nye Fendt 500 med startspærre i tændingsnøglen.