Et nyt EU-direktiv, som træder i kraft den første januar 2016, gør det muligt for EU-godkendte traktorer, med hastigheder over 40 kilometer i timen at indregistreres som lastbiler, og derved få tilladelse til at køre med tophastigheden på de danske landeveje.

Hvis traktoren er EU-typegodkendt til at køre mere end 40 kilometer i timen, så kan den ikke nægtes registrering i Danmark som lastbil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis topfarten skal op, så skal traktoren indregistreres som en lastbil, og dermed gælder samme regler, som for en lastbil.

Kørehviletidsregler og stort kørekort er nødvendigt og der skal betales vægtafgift samt vejbenyttelsesafgift når den tilladte totalvægt er over 12 ton.

Desuden er det nødvendigt med tachograf (fartskriver).

Skiller ved 40 kilometer i timen

Fra EU lyder det, at grænsen går ved 40 kilometer i timen - også i Danmark. Det betyder i følge EU forordning 167/2013/EU, at traktorer, som er konstrueret til en topfart på 40 kilometer i timen, og er en EU-typegodkendt traktor, fortsat kan nøjes med en registrering, som vi kender det i dag på traktorer.

Hvis topfarten derimod er konstrueret til over 40 kilometer i timen og er en EU-typegodkendt traktor, så skal køretøjet indregistreres som en lastbil, for overhovedet at få lov at køre på de danske landeveje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samme regler gælder for påhængsvogne, som skal være synet sammen med traktoren.

Helt konkret betyder det, at hvis eksempelvis en Fendt 900-serie traktor bestilles med 60 kilometer i timen gearkasse, så skal den indregistreres som en lastbil i Danmark. Det samme gælder, hvis en JCB-traktor bestilles med eksempelvis en 60 kilometer i timen transmission.