Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt.

Coop tager et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem.

Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter, skriver Coop i en pressemeddelelse.

- Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Etisk handel

Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Kravet er, at både direkte soja (soja som ingrediens) og indirekte soja (soja som brug i foder) i Coops egne varemærker skal være certificeret efter international certificeringsorganisation som RTRS, Proterra eller lignende. Kravet dækker:

- Produkter med mere end 50 procent animalsk oprindelse - herunder mejeri, æg, kød og fisk.

- Produkter med mere end fem procent soja som ingrediens.

- Produkter hvor soja er den karakteristiske ingrediens - for eksempel sojamælk.

I 2016 havde Coop et direkte og indirekte forbrug af soja på cirka 50.000 tons til produktion af varer i egne varemærker. Af disse sælges kun cirka 300 tons direkte til forbrugerne i sojabaserede varer, resten bruges til dyrefoder.