Fuldkorn er godt for vores fordøjelse og helbred. Det ved mange danskerne, og det gør de blandt andet fordi myndigheder, foreninger og fødevareproducenter gennem det såkaldte Fuldkornspartnerskab samarbejder om at få os til at spise mere fuldkorn.

I 10 år har partnerskabet arbejdet for bedre folkesundhed gennem oplysning og markedsføring af fuldkornsprodukter. Og noget tyder på, at indsatsen har båret frugt. Nu tygger danskerne sig i snit igennem 82 g fuldkorn om dagen mod 36 g i 2007.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det oplyser Fødevarestyrelsen.

Resultaterne har vakt opsigt i EU-kommissionen, som har bevilget 5,3 mio. kr. til et projekt, der skal udbrede den danske "fuldkornsmodel" til Rumænien, Slovenien og Bosnien-Herzegovina. Bevillingen til de fire lande kommer efter at EU tidligere på året udnævnte Fuldkornspartnerskabet som mønstereksempel for EU.

Ud til flere

- Fuldkornspartnerskabet er en succes, fordi vi kommer ud til flere danskere. I partnerskabet er Fødevarestyrelsen, sundhedsorganisationerne og virksomhederne gået sammen om at nå nogle sundhedspolitiske mål og varetage kommercielle interesser, og det giver resultater, siger Fødevarestyrelsens direktør for vækst og innovation, Per Krogsgaard Christiansen.

Fødevarestyrelsen er netop nu i Luxembourg for at koordinere projektet med repræsentanter fra de andre lande. Siden følger sommerseminarer samt udviklings- og inspirationsmøder, som skal sætte skub i udviklingen af nye partnerskabsmodeller.

Kræftens Bekæmpelse skal stå for sommerseminarer og rådgivning om fuldkornspartnerskab med støtte også fra fødevare- og detailhandelsvirksomheder i Fuldkornspartnerskabet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er nået så langt, fordi vi har en klar rollefordeling. Fødevarevirksomhederne og detailhandelen tager ansvar for at få fuldkornsprodukter ud til forbrugerne, mens myndigheder og sundhedsorganisationer sørger for at få viden og anbefalinger ud til befolkningen, siger projektchef Gitte Laub Hansen fra Kræftens Bekæmpelse.

Det EU-støttede projektet varer tre år, og skal, som i Danmark, øge folkesundheden og understøtte virksomhedernes udvikling og markedsføring af fuldkornsprodukter.

Fuldkornspartnerskabet har 31 deltagere og består af Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen og private fødevarevirksomheder.