Lyt til artiklen:

Michelin går 'Back To Basic' for landmandens skyld

00:00
Hastighed: ???x
02:18

Til Dansk Markdemo den 13. til 14. juni er Michelin gået 'Back To Basic.' De vil helt simpelt vise landmænd, hvad dæktryk har at sige i den virkelige verden, og hvorfor det er vigtig.

- Det er jo helt tydeligt at se, hvor stor forskel det giver. Det er jo ikke bare jorden, man ødelægger, men også pengepungen, for brændstof og kapacitet har noget at sige her, siger Jacob Alsing Axen, der er accountmanager hos Michelin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skal have flere til at indse, at om du kører med det ene mærke eller det andet, er dæktryk alfa omega at tænke på i første omgang. Der hentes den helt store besparelse hvert fald, siger Jacob Alsing Axen.

rich-media-2
Her kan ses de to huller, en traktor med ni tons akseltryk har kørt over. Til venstre er der 0,8 bar i dækket og til højre er der to bar i dækket. En forskel på over 10 centimeter mere tryk mod jorden i den med to bar i dækket. Foto: Esben Henneberg.

To huller

Der er gravet to huller, hvor sand er lagt i forskellige lag for sammen med jord for at vise, hvordan jorden stiger til et akseltryk på ni tons og med forskellige dæktryk på 0,8 i den ene side og to bar i den anden side.

- Vi kan jo tydelig se med træpinden, at med de to bar er vi over 10 centimeter ned i jorden, og 10 centimeter betyder også 10 procent mere op ad bakke, traktoren skal køre. Vi ved alle, at når man på cykel skal op ad bakke, hvor mange flere kræfter, der skal til. Med en traktor er det ingen undtagelse, og der skal bruges mere brændstof, siger Jacob Alsing Axen.

Trædefladen er også med det blotte øje nemt at se, og det giver mening, at trædefladen er mindre ved mere tryk, men det rammer også kapaciteten ved, at der er chance for hjulslip.

rich-media-3
Hjulaftrykket har man kastet sand rundt om dækket for at se, hvordan trykket er. Forskellen er til at se. Til venstre er der 0,8 bar i dækket, og til højre er der to bar lufttryk i dækket. Foto: Esben Henneberg

Dæktryksregulering

For mange kan det måske virke bøvlet at få tid til at tilpasse sit dæktryk, så man i stedet nogle gange går med middelvejen på 1,4 til 1,6 bar, hvis ikke man ender med vejtrykket på over to bar eller holder sig på det lave tryk på 0,8 eller lavere hele tiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er mange, der tilbyder det, og med tiden, og det et dæk koster i dag, vil et dæktryksregulering godt kunne svare sig at investere i, hvis ikke man gider at lukke luft ud og ind hele tiden, siger Jacob Alsing Axen.