Lyt til artiklen:

Nemmere at søge tilskud: Nyt forsøg hos styrelse skærer dage af sagsbehandlingstid

00:00
Hastighed: ???x
02:26

Landbrugsstyrelsens forsøg med at lette sagsbehandlingen har skåret flere dage af sager og gjort det nemmere og hurtigere at få arealstøtte.

Siden juni har Landbrugsstyrelsen erstattet omkring 100 skriftlige høringer med telefonopkald og personlig kontakt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det har medført hurtigere og nemmere sagsbehandling.

Sager, der på skrift kunne løbe i ugevis, er nu klaret på få dage eller med et enkelt opkald.

Det skriver Landbrugsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Og det vil blandt andet gøre det hurtigere for landmænd at få udbetalt arealtilskud.

Når Landbrugsstyrelsen behandler udbetalingerne af tilskud, er det ofte nødvendigt at opklare tvivlsspørgsmål eller bede om ekstra oplysninger fra landmanden i en såkaldt høring, skriver Landbrugsstyrelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Herefter skriver styrelsen til landmanden, som typisk har 14 dage til at svare, og inden sagen er fuldt belyst, kan det være nødvendigt at gentage proceduren flere gange.

- Vi laver hvert år mere end 2.000 skriftlige høringer alene på området for arealtilskud, og det er jo noget omstændeligt, hvis det bare handler om at få simple informationer i land. Både kunderne og vores sagsbehandlere kan få glæde af det enklere system, som vi nu forsøger os med, siger enhedschef i Landbrugsstyrelsen Lene Sørensen.

Hver syvende høring blev klaret på telefonen

Siden juni har styrelsen i stedet forsøgt at klare de enkleste af høringerne i en mundtlig dialog med landmanden. Det viste sig, at 570 høringer stadig krævede skriftlig korrespondance, men op imod 100 andre kunne faktisk klares i telefonen. Resultatet er, at sagsbehandlingstiden typisk er speedet op fra 14 dage til få dage - nogle gange er den klaret på én dag.

- Vi tror på, at den personlige dialog med vores kunder i højere grad sikrer, at vi får den rigtige dokumentation i første hug. Og med de positive erfaringer, vi foreløbig har fået med de telefoniske høringer, ser vi på, om vi kan tage metoden i brug på andre områder, siger Lene Sørensen.

Forsøget med de telefoniske høringer er foreløbig evalueret af 15 kunder - landmænd og landbrugskonsulenter - som er positive og gerne vil have flere telefonopkald fremfor skriftlig kommunikation i fremtiden. Blandt styrelsens sagsbehandlere er der også stor tilfredshed med engang imellem at have fået 'et levende menneske' i den anden ende.