Grimmes åbent hus bliver ikke et spark dæk arrangement, men et åbent hus med fokus på blandt andet udfordringerne med Reglone og de nyeste udviklinger inden for kartoffelmaskiner. Værkstedet er fejet og de sidste maskiner er ved at være på plads hos Grimme Skandinavien i Rødkærsbro.
- Selvom der er fokus på faglighed, skal der selvfølgelig også være plads til at se på maskiner, fortæller Per Rasmussen, salgschef hos Grimme Skandinavien.
På maskinsiden er der hele to store nyheder fra Grimme og den ene af den er endda en verdensnyhed, men mere om det senere.
Der er både nye og brugte maskiner på lager hos Grimme, men i anledningen af åbent hus-arrangementet er lageret ikke kun fyldt op af reservedele, der gemmer sig nemlig også en håndfuld ældre maskiner fra den tid hvor farven hovedsageligt var blå og maskiner blev trukket af heste.
Verdenspremiere
I forbindelse med arrangementet vil der være mulighed for at se to nye maskiner, og en af den har endda verdenspremiere. I forbindelse med Reglone forbuddet har Grimme Skandinavien i samarbejde med ASA-Lift, udviklet en seks-rækket butterfly aftopper.
Konceptet er bygget op omkring en to rækket Grimme KS 75-2 som er monteret i frontliften, og bag på traktoren er en ASA-Lift butterfly enheden monteret med to Grimme KS 75-2 enheder.
Som ekstraudstyr kan der vælges at montere RidgeRunner-hjul, som skal forbygge grønne kartofler ved at trykke kartoffelkammene så der ikke skabes revner, så sollys og planteværnsmidler ikke kan påvirke kartoflerne.
Under vejtransport klappes enheden sammen og dette giver en transportbredde på kun 2,80 meter og en transporthøjde på 3,00 meter.
CropCart til norden
Den armerikanse Spudnik CropCart har kørt testkørsel hos Kjargaarden LÆS MERE HER. Efter testkørslen er vognen blevet tilpasset til de nordiske avlere. Vognen er ikke kun tilpasset det nordiske marked ved at gå fra tommer til millimeter, der er også blandt andet kommet kraftigere hydraulikpumpe og bundkæde i vognen.
Der er på den nye vogn også kommet nedklappelige sider på begge sider af vognen og bredere aflæsseelevator som giver en højere aflæssehastighed. Aflæsseelevatoren er også vinklet i forhold til resten af vognen, som også er med til at give en bedre og hurtigere aflæsning.
Vognen fremstilles hos ASA-Lift i Sorø.