Kjargaardens kartoffelmarker i det midtjydske lagde sidste år jord til testkørsel af en amerikansk fremstillet Spudnik Crop Cart-vogn. Testkørslen foregik i et samarbejde mellem Jørn Willumsen fra Kjargaarden og Grimme Skandinavien A/S.

Formålet med testkørslen var at vurdere, om vognen, der er to-akslet med drejelig boogie, ville være egnet som pendlervogn til gårdens høst af melkartofler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jørn Willumsens prøvekørsel af vognen var et led i en række af prøvekørsler, hvor der også har været en vogn fra Brettmeister og en fra Hawe inde i billedet.

Vogn fra Grimme

Det er nu besluttet, at det skal være en Grimme-vogn, der kommer til at pendle mellem optager, bil og kule i fremtiden. Men det bliver ikke den testkørte amerikanske udgave af vognen, som kommer i arbejde på Kjargaarden.

- Grundlæggende er det en god vogn med en god kapacitet, og den er fin at lave kuler med, siger Jørn Willumsen.

Men der er en række detaljer ved vognen, der skal tilpasses danske forhold. Den skal ændres fra tommer til millimeter, og der skal bygges en LS-hydraulik på den, forklarer Jørn Willumsen.

Dermed bliver det pto'en, der kommer til at drive de hydrauliske funktioner, som så kan betjenes via kontrolboksen i traktorens kabine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men ellers viderefører vi de eksisterende gode ting ved vognen, tilføjer Per Rasmussen, der er salgschef hos Grimme Skandinavien A/S. Han nævner de todelte sider på vognen, hvor den øverste del kan nedfældes hydraulisk. Dette reducerer faldhøjden fra optagerens transportbånd til bunden af pendlervognen med 55 cm.

Vognens elevator vil kunne nå ekstra 76 cm ud, hvorved den ikke er helt så stejl. Samtidig kan vognen holde sig på en transportbredde, der ikke overstiger 3 meter.

Produceres hos ASA-Lift

Elevatoren kan læsse af i en maksimumhøjde på 4 meter og en minimumshøjde på 2,25 meter. Med en sættevognshøjde på cirka en meter, giver dette en faldhøjde på 1,25 meter.

- Vi har gode forhåbninger til projektet, og vi håber på at kunne være færdige med testkørslerne af den tilpassede vogn, inden sæsonen slutter i midten af november, siger Per Rasmussen.

Vognen skal fremstilles hos ASA-Lift A/S i Sorø, der i øvrigt ikke ligger langt fra Grimmes adresse. Den europæisk tilpassede model skal også have sit eget modelnavn, men dette er ikke fundet endnu.