Konsolideringen i landbruget fortsætter mod endnu større og ofte specialiserede bedrifter. De stiller store krav til deres leverandører som eksempelvis maskinstationer og maskinforretninger, der også bliver færre, men større og med flere kompetencer.



Hos Hjallerup Maskinforretning - med afdelinger i Hjallerup, Støvring, Hjørring, Aars og Randers - tager man løbende bestik af udviklingen og har netop besluttet sig for at lukke afdelingen i Aars for at konsolidere udviklingen af maskinforretningens serviceydelser som helhed.



- Vi har diskuteret mulighederne længe. Skal vi satse på mange fysiske værksteder eller endnu flere rullende serviceenheder? Skal vi satse på lokale værksteder nogenlunde tæt på kunderne eller et stort antal servicebiler, der hurtigt kan få kunderne videre i tilfælde af driftsstop? Nu har vi valgt side og satser på stor tilstedeværelse i hele vores område ved hjælp af mange rullende serviceenheder med kompetente serviceteknikere ved rattet, fortæller adminsterende direktør Morten Bordvik og fortsætter:



- Vi må bare erkende, at tiden hvor én landbrugsmekaniker kunne servicere alle gårdens forskellige maskiner er passé. Moderne maskiner er så avancerede, at en mand ikke kan fikse alting. Multikunstneren er snart historie, for der skal mange forskellige kompetencer i spil for at imødekomme kundernes krav og deres forskellige specialmaskiner.



Teknikere hænger ikke på træerne Det er næppe nogen hemmelighed, at dygtige serviceteknikere er en mangelvare i de fleste brancher. Landbrugsbranchen er ingen undtagelse, og det er vanskeligt at finde kompetente traktormontører, når ledige stillinger kan besættes. Det har også haft betydning for beslutningen om at lukke værkstedet i Aars.



- Vi skal fremover være endnu mere opmærksomme på at skabe en dynamisk arbejdsplads med plads til faglig udvikling og med gode sociale forhold. Dels for at fastholde vores dygtige medarbejdere, men også for at tiltrække nye. Hjallerup Maskinforretning skal fortsat være en attraktiv arbejdsplads, fortæller Bordvik.



Han er overbevist om, at en af vejene til at yde kunderne bedst mulig service og samtidig stille med det bedste service set-up, er at samle medarbejderne i større teams, så de har mulighed for at supplere hinandens kompetencer. Alle skal kunne det meste, men nogle kan udvikle sig til GPS-specialister, andre ved alt om sprøjter, og nogle helt tredje kan trimme en mejetærsker til perfektion.



 - En god ide

Selv om beslutningen om at lukke værkstedet i Aars er meget velovervejet, har man naturligvis været lidt nervøse for kundernes reaktion. Derfor har salgsdirektør Kurt Harbo og hans kolleger ringet rundt til mange af afdelingens faste kunder. Reaktionerne har været overraskende positive, fortæller man:



- Jeg har vel ringet til cirka 25 kunder de sidste par dage, fortæller han.



- Et par stykker har knurret lidt, men resten har været positive. En af dem sagde ligeud: Vi vil hellere have kompetent service indenfor relativ kort tid, end lokal service, der efterfølgende må tilkalde en specialist - for så står vi der og venter på ham.



Kurt Harbo tror, at den positive respons skyldes, at kunderne for længst har set, at det ikke er et spørgsmål om, hvor serviceteknikerne er placeret fysisk, men hvilke kompetencer de kommer med, så de kan afhjælpe driftsstoppene hurtigt. Dertil kommer, at en stadig større del af reparationerne foregår ude hos kunderne, måske endda i kundernes egne gårdværksteder, så afstanden til det fysiske værksted betyder ikke så meget mere.



- Og skulle det gå helt galt, så sender vi vores lastbil, og kører maskinerne til vores store værksteder, siger han, og minder alle om, at trods lukningen i Aars råder Hjallerup Maskinforretning over fire centrale værksteder og cirka 30 rullende serviceenheder, der suppleres af en logistikafdeling, der bringer reservedele rundt til bilerne eller direkte ud til kunderne hver dag.



Ingen fyringer

Artiklen fortsætter efter annoncen



Hjallerup Maskinforretning er, som det fremgår, overbeviste om, at beslutningen om at lukke den fysiske afdeling i Aars ikke vil betyde forringet service - måske tværtom.



Det bliver nemmere at fastholde dygtige folk, tiltrække nye og i sidste ende tilbyde kunderne optimal service til de enkelte maskiner.



Salgsteamet inkl. en medarbejder fra eftermarkedsafdelingen fortsætter også og vil dække det samme geografiske område som hidtil. De vil blot være mere på hjul og ude i felten hos kunderne end hjemme ved skrivebordet.