Det lykkedes i 1998 Danmark at sikre de danske kvægavlere en undtagelse fra EU's nitratdirektiv, så de måtte sprede mere husdyrgødning pr. hektar end den tilladte grænse. Undtagelsen blev givet med henvisning til, at Danmark på andre områder har levet op til ekstra miljøkrav, men aftalen skal dog fornys hvert fjerde år.

Det er EU Kommissionen, der træffer afgørelsen, og aftalen skal fornys i 2016. Det har fået Socialdemokraternes miljø- og fødevareordfører Simon Kollerup (S) til at spørge miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen, "hvilke økonomiske konsekvenser det vil have for erhvervet, hvis Danmark ikke får forlænget kvægundtagelsen?"

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Samlet set betyder det, at et bortfald af kvægundtagelsen vil betyde en omkostning for erhvervet på 4-27 millioner kroner årligt.

Esben Lunde Larsen, miljø- og fødevareminister

Øget transport

Ministeren indrømmer, at spørgsmålet er vanskeligt at vurdere, da det blandt andet afhænger af, hvordan den enkelte landmand vælger at agere i forhold til overholdelse af harmonikrav på 1,7 dyreenheder pr. hektar.

Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) ved Københavns Universitet anslår, at et bortfald af kvægundtagelsen medfører meromkostninger for erhvervet som helhed på cirka 14-37 millioner kroner om året, som følge af øgede omkostninger til transport af gylle.

Samtidig vurderer IFRO dog, at udbringning af kvæggylle på et øget areal vil give en bedre udnyttelse af gyllens indhold af kalium og fosfor, hvilket giver en gevinst for erhvervet på cirka 10 millioner kroner årligt.

Flere faktorer spiller ind

- Samlet set betyder det, at et bortfald af kvægundtagelsen vil betyde en omkostning for erhvervet på 4-27 millioner kroner årligt. Hvor stor, den økonomiske konsekvens bliver, vil især afhænge af transportafstande, prisrelation mellem handels- og husdyrgødning, samt vilkår i de konkrete gylleaftaler der indgås. Et undtagelsesbrug på 294 dyreenheder, som i dag har 2,3 dyreenheder pr. hektar og er beliggende i et husdyrtæt område, vil kunne få en meromkostning på cirka 90.000 kroner årligt til transport og merindkøb af handelsgødning. Herudover vil et ophør af undtagelsen for kvægbrug have administrative konsekvenser i forbindelse med markplanlægning med videre. Udfordringerne for de enkelte kvægbrug vil variere meget, hvorfor denne del ikke er muligt at kvantificere, oplyser Esben Lunde Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sanktioner

Han oplyser samtidig, at det efter EU-retten er muligt at sanktionere medlemsstaternes traktatbrud, hvis en medlemsstat ikke har gennemført tilstrækkelige foranstaltninger til at opfylde en dom afsagt i en traktatbrudssag:

- EU-Domstolen har i flere tilfælde idømt medlemsstater bøder og tvangsbøder for ikke at have opfyldt en dom om overtrædelse af EU-retten. Som eksempel kan det nævnes, at Irland blev idømt to millioner kroner i bøde og 12.000 euro i tvangsbøde pr. dags forsinkelse for ikke at have opfyldt en dom om manglende overholdelse af et affaldsdirektiv. Ved fastlæggelse af bødeniveauets størrelse lægges vægt på overtrædelsens karakter, varighed, medlemsstatens betalingsevne, størrelse af landets BNP samt landets antal stemmer i Rådet, oplyser miljø- og fødevareministeren.