Abonnementsartikel

Med to nye vogne udstyret med vejesystemer forventer Niels Peter Jensen, Ølstrup ved Ringkøbing, at opnå betydelige logistik-besparelser, nemmere kalibrering og hurtigere vejning samt øget sikkerhed.

Med anskaffelsen af to store Demmlervogne med hver 48 kubikmeter kapacitet forventer Niels Peter Jensen, der driver gården Blaabjerg ved Ølstrup, flere fordele.

Vognene afløser tre traditionelle 35 kubikmeter tipvogne, og den første fordel, Niels Peter Jensen fremhæver, er, at de nye vogne er mere sikre.

- Vi kører op i stakken og læsser af, og det giver en betydelig risiko for at vælte, når man tipper de store læs i stakken, siger Niels Peter Jensen.

- Med Demmlers afskubbervogne er det både meget sikkert og meget let at læsse afgrøden af i tynde lag i siloen, siger han.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Sparer en vogn

Med de nye vognes øgede kapacitet bliver der en bedre logistik i forbindelse med ensilering.

- Når afstanden til græsmarken bare var et par kilometer, kunne to af de gamle vogne ikke følge med, og vi skulle derfor køre med tre vogne. Nu skal vi ud på lang afstand, for at to vogne ikke kan følge med, konstaterer Niels Peter Jensen.

Han peger på, at det i sig selv er en betydelig besparelse.

- Hver vogntime koster 650 kroner, og det bliver til 10-12 sparede timer ved hvert slæt, så alene i græs sparer vi 50-60 timer i kraft af de nye vogne - det vil sige mellem 32.000 og 39.000 kroner, forklarer Niels Peter Jensen.

Mange formål

Hos Niels Peter Jensen skal vognene anvendes til mange forskellige formål. I den første uge med vognene på bedriften, blev de brugt til at køre møg, og derefter stod der kørsel med korn på dagsordenen. Det tæller derfor også på plussiden, at vognene er meget lette at rengøre.

Vognene skal selvfølgelig også bruges som frakørselsvogne til græs og majs.

Bedriften har 90 hektar majs, 95 hektar græs og 350 hektar korn.

Gode erfaringer

Valget faldt på Demmler-vognene af flere grunde. Men det var helt sikkert udslagsgivende, at den maskinstation, som snitter græs og majs for bedriften, har haft et par Demmler-vogne de seneste par år og kunne berette om rigtig gode erfaringer med dem.

- Man nok skal høre om det, hvis noget ikke fungerer, siger Niels Peter Jensen.

Vejesensorer

En anden vigtig faktor er, at Demmler-vognene er udstyret med vejesystem fra firmaet Loadmaster, som den danske Demmler-importør, Lunde Maskincenter, samarbejder med.

Vejesystemet skal ifølge Niels Peter Jensen anvendes ved kalibrering af finsnitteren, hvilket hidtil er foregået ved at køre hen på brovægten hos et lokalt grovvarefirma.

Men det er svært at få tid til kalibreringen, når der skal snittes.

- Vi håber, vi kommer til at veje alle afgrøder og alle læs for at kende vores udbytter og lagre, siger Niels Peter Jensen.

Vejesensorerne har et vejeområde mellem 800 og 20.000 kg og er monteret på akslerne og på trækket.

- Vognen skal holde på et plant areal, og traktor og vogn skal holde ligeud, påpeger Søren Hannibal fra firmaet Loadmaster.

Han fremhæver, at vejesystemet fungerer på alle typer vogne uanset affjedringen.

- Det er unikt for Loadmasters løsning, siger han.

Trådløst til til iPad

Fra vejesensorerne går der et kabel til traktorens kabine, hvor vejeinstrumentet er placeret, og vægten kan aflæses.

Derfra kan vejedata sendes trådløst til en iPad eller iPhone.

- Det vil sige, at man ud over vægten får oplysninger om læsseposition, tidspunkt og afgrøde. Fra tablet eller smartphone sendes dataene videre over internettet til bedriftens kontor-pc, hvorfra man kan logge ind på Loadmasters hjemmeside og få dataene til rådighed.

Lav læssehøjde

Trods de rummelige vogne, fremhæver Niels Peter Jensen, at der stadig er en fornuftig læssehøjde.

- Når vi skal køres med korn eller møg, slår vi bare den øverste klap ned på vognens side, så læssehøjden bliver lavere. Det er også en fordel, når der køres korn fra i høst, fordi man så har et godt visuelt overblik over, hvornår der er den optimale mængde korn i vognen, siger han.

Korn har større massefylde end snittet græs og majs, og derfor kan det ikke hjælpe at udnytte hele vognens volumen.

- Men det er rart, at man ikke behøver at læsse vognen med top på, mener Niels Peter Jensen.

Lette at trække

Han har regnet ud, at vognene lovligt kan køre med cirka 18,5 ton, men store hjul gør den lettere at trække end de gamle vogne.

- Før kunne vi godt mærke, at det var sejt at trække vognen med 22 tønder korn hen over en plovfure. Vi var ikke i tvivl om, at vi havde læs på. Demmler-vognene render meget let, blandt andet på grund af hjulstørrelsen. De er lette at trække op i fart, og når man så ruller, skal man næsten kigge tilbage for lige at få bekræftet, at man faktisk har læs på, siger Niels Peter Jensen.

Kraftigt byggede

Vognene er konstrueret til at klare en betydelig belastning.

Leo V. Pedersen fra Lunde Maskincenter, som er dansk importør af de tyske vogne fortæller, at disse to vogne hos Niels Peter Jensen er de største fra Demmler med to aksler.

Leo V. Pedersen fremhæver, at vognenes konstruktion er meget kraftig, og at de er bygget til at bære 16,5 ton pr aksel, selv om det lovlige akseltryk i Danmark kun er 10 ton pr. aksel.

- Det betyder, at vognene nærmest bliver universalvogne med mange anvendelsesmuligheder ud over naturligvis græs- og majs. De er for eksempel velegnede til korn, kartofler, jord og sand, siger han.