Der er fortsat en både sydlig og nordlig variant i spil til den kommende motorvej mellem Aarhus og Viborg, som Vejdirektoratet har indstillet til trafikministeren. Det betyder, at der fortsat er uvished om helt nøjagtigt hvilke jordejere, der bliver berørt at det kommende motorvejsprojekt. Sådan lyder det fra LMO.

- Vi er stadigvæk i vildrede om, hvordan linjeføringen kommer til at gå, og det giver helt naturligt en usikkerhed blandt de mange jordejere, der kan risikere at blive berørt, siger Ejvind Jørgensen, økonomikonsulent og registreret revisor for LMO.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvom anlægsloven ikke er endeligt vedtaget, og linjeføringen ikke er endeligt fastlagt, så er der allerede nu mulighed for at tage sine forholdsregler.

- Det er i visse tilfælde muligt allerede på nuværende tidspunkt at få behandlet et ønske om en forhåndsekspropriation. Når først linjeføringen er fastlagt, er der nemlig ikke noget at gøre, så det kan være en stor fordel for mange jordejere at få kigget på tingene allerede nu, siger Ejvind Jørgensen, som har hjulpet mange jordejere med ekspropriationsforretninger.

Vejforhold kan ændres

Et punkt, som kan være væsentligt for jordejere at få drøftet i god tid, handler om forhold, der fastlægges ved linjebesigtigelse. Her bliver LMO ofte brugt til at påpege, hvad der kan være mere eller mindre hensigtsmæssigt omkring overkørsler, tunnel til kreaturer eller lignende.

- Vi hjælper fx med at kigge på, om lokale veje kommer til at ligge fornuftigt i landskabet. Der kan være nogle detaljer, som er afgørende for, at en jordejers trafik til og fra sine marker bliver så hensigtsmæssige som muligt, og her kan vi være med til at påvirke beslutninger, siger Ejvind Jørgensen.

Den endelige anlægslov for motorvejen ved Sabro forventes tidligst vedtaget i 2016.