Regeringen fremlægger i dag sin plan for, hvordan Danmark kan skære 40 procent af CO2-udslippet i 2020.

- Desværre er den nye klimaplan endnu først og fremmest et katalog af uprioriterede virkemidler, mener Det Økologiske Råd, som desuden bedyrer, at beregningerne er lavet på et snævert grundlag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er generelt skeptiske over for denne type af samfundsøkonomiske beregninger, blandt andet fordi man fokuserer snævert på, hvad det koster at reducere CO2, og fordi man ikke inddrager de langsigtede effekter, siger Christian Ege.

Isoleret set er de fleste tiltag i transport og landbrug dyre at gennemføre, men ifølge Det Økologiske Råd reducerer mange af tiltagene i landbruget for eksempel også kvælstofforureningen, og en række af virkemidlerne over for transporten vil samtidig reducere luftforurening, støj, ulykker, trængsel og sikre mere motion til befolkningen, hvorved mange dyre sundhedsudgifter undgås.

Transporten går fri

I klimaplanen har man prøvet at inddrage disse andre effekter, og dermed giver en del tiltag i landbruget faktisk et samfundsøkonomisk overskud.

Det samme gælder imidlertid ikke for transportsektoren, hvor de fleste tiltag stadig fremstår som dyrere for samfundet end de faktisk er. Det skyldes blandt andet, at det tæller negativt, når man sparer benzin og diesel, fordi staten så mister afgiftsindtægter. Samtidig udelader man de positive samfundsøkonomiske effekter af øget motion i beregningerne. Og selv om luftforurening i princippet er med, gælder det ikke den værste kategori, nemlig de ultrafine partikler, fordi de endnu ikke har fået en grænseværdi i EU.

- Hvis man slavisk følger tallene i kataloget og kun gennemfører de billigste tiltag, vil transporten endnu engang stort se gå fri. Men det ville være en stor fejl, siger Christian Ege.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Transporten skal med, fordi reduktion af biltrafikken giver mange andre positive effekter. Og så skal vi pinedød i gang nu - på længere sigt bliver det den helt store opgave at slippe af med de fossile brændstoffer netop i transporten, siger han.