Sammen med Valtra har fire nordiske landbrugs- og maskintidsskrifter stået bag en konkurrence, hvor læserne blev opfordret til at indsende deres idéer til, hvordan fremtidens traktor skal se ud.

De fire blade - det finske blad Koneviesti, det norske Bedre Gardsdrift, det svenske Jordbruksaktuellt og danske Maskinbladet - modtog flere hundrede idéer fra de 87 deltagere i konkurrencen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De to bedste opfindere fra hvert land blev tidligere på året inviteret til Valtras fabrik i Suolahti i Finland for sammen med produktudviklerne hos Valtra at videreudvikle deres ideer.

Kabinen svinges 360 grader

Blandt idéerne kan nævnes den luftaffjedrede kabine, som kan svinges 360 grader, så den altid kan drejes efter det arbejde, der skal udføres. Desuden kan den lænes, så den er i vater, selv når traktoren hælder.

Traktoren styres elektronisk ved steer-by-wire, og kran eller læsser er ophængt i den drejelige kabine.

Set fra oven er kabinen rund. LED-lysene sidder i et kabel, og de kan frit justeres. Taget på kabinen er forsynet med solceller, som producerer konstant strøm til de elektroniske installationer.

Spejlene sidder på elektroniske teleskopiske skafter, og de kan trækkes ind uafhængigt af hinanden ved kørsel inde i bygninger eller ude i skoven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kabinens buede ruder går meget højt op og langt ned, hvilket giver et godt udsyn ved arbejde med frontlæsser eller ved pløjning.

Inde i kabinen hænger teleskopisk ophængt sidepanel og målere ned fra taget i en skinne. Føreren kan svinge dem hen til den position, han foretrækker.

Flere alternativer

Ligesom i dagens traktorer overføres kraften til baghjulene mekanisk, mens køberen af fremtidens traktor kan vælge mellem tre forskellige alternativer til trækket på forakslen: Mekanisk, hydraulisk eller elektrisk.

Føreren kan indstille forakslens bredde efter behov. Desuden kan han afmontere forakslen, og dermed kan han bruge traktoren som trækker til en dumper eller en skovvogn.

Til frontlæsseren fås som ekstraudstyr et hydralisk drevet forhjul, som trykkes ned i jorden, og derved kan traktoren vendes på stedet. Også bagtil fås et støttehjul, som støtter traktoren,  når man harver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traktoren er udstyret med firehjulsstyring som standard.

Den traditionelle forbrændingsmotor vil også i fremtiden være traktorens kilde til kraft, men brændstoffet kan være diesel, biodiesel eller ethanol.

Hvis kunden har valgt elektrisk drift på forakslen, er traktoren udstyret med hybridegenskaber, hvilket betyder, at batterierne lades op, når traktoren kører.

Takket være den fleksible forakselløsning kan man efter behov sætte en anden motor i fronten.

Det betyder, at den bagerste motor trækker bagaksel, hydraulik og PTO, mens den forreste motor trækker den forreste PTO, hydraulik og foraksel. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udstyrspakken med den ekstra motor kan bruges som tilskudskraft til andre opgaver på bedriften såsom pumpning af slam, flishugning og i fremtiden også til de selvkørende maskiner, som vil blive udviklet til formålet.

Derved bliver ekstramotoren en slags slaveenhed på den pågældende maskine.

Hjulvægte inden for/bag fælgene.

Da hjulvægtene er vanskelige at af- og påmontere, har fremtidens traktorer beholdere bag fælgene. Beholderne kan let fyldes med vand, og tillægsvægten er nem at fjerne. I fælgbeholderne fås 300 kg tillægsvægt pr.dæk.

Traktorens træktøj er affjedret, hvilket gør det mere behageligt at trække tunge vogne. Luftaffjedringen er integreret med træktøjets låsemekanisme.

Årlig vurdering

Der var andre idéer end ren teknik. Også forhold som kundeservice og reservedele lå i bunken med idéer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I fremtiden har traktorens ejer en årlig sammenkomst med forhandler, reservedelsekspedient og den serviceansvarlige. På mødet gennemgår man, hvorvidt traktoren har fungeret tilfredsstillende, om den skal have ekstraudstyr, eller om det er blevet tid til en udskiftning med en ny traktor.