Dansk landbrugs image er noget, der af den ene eller anden grund ofte er oppe og vende i diverse medier, og oftest ikke for noget godt. For det er kun, når der er noget skidt at berette om, at der bliver blæst en stor historie op omkring det.

Det er der en flok landmænd i Klovborg, somaktivt gør noget ved. De har nemlig dannet en forening, der kalder sig for Landbruget i Klovborg, og de har netop til hensigt at skabe de gode historier. Et initiativ som ville give mening at kopiere andre steder rundt om i landet.

Landbruget i Klovborg

Stifter og idemand bag foreningen er svineproducent Finn Tukjær Schmidt fra Klovborg, og han er fuld af ideer til, hvordan man bygger bro imellem land og by.

- Jeg er overbevist om, at de fleste landmænd er bevidste omkring det at skabe et godt image udadtil, men det er ikke nær nok. Vi skal sørge for, at vi udøver synligt image pleje af vores omkringboende naboer, uanset om de er byboer, andre landmænd eller hobbylandbrug, siger Finn Tukjær Schmidt.

- For fire år siden var vi 16 landmænd i området, der gik sammen om at starte foreningen Landbruget i Klovborg, for at vi kunne være fælles om at gøre en ekstra indsats for byens borgere og derved være med til at skabe et godt image for landbruget. Vi leverer grise til byfester, deler mælk ud til Klovborg-løbet og sponsorerer gaver til diverse ting, der foregår i byen. Desuden arrangerer vi hvert år mindst en aktivitet, hvor vi inviterer hele byen ud og ser for eksempel et landbrug. Vi har også været inde og se slagteriet sammen med 52 af byens folk og diverse andre aktiviteter. På den måde har vi fået skabt et godt fællesskab landbruget og byen imellem, forklarer Finn Tukjær Schmidt.

Læs mere i det nyeste nummer af Hyologisk, der udkommer onsdag den 4. april.

Har du abonnement på bladet, kan artiklen desuden læses på
www.hyologisk.dk.

Ikke-abonnenter kan også læse artiklen på hjemmesiden ved at købe adgang til artiklen.

Der kan bestilles abonnement på
www.hyologisk.dk eller 7620 7970.