Af Morten Damsgaard

Agritechnica 2011

De velkendte rød/gule farver og modelbetegnelsen VT er bibeholdt på den nye, store Vredo, som den hollandske virksomhed kunne præsentere på Agritechina 2011.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det er næsten også det eneste, den nye model Trac VT5518 har til fælles med tidligere modeller. Modellen er i bund og grund en næsten helt ny maskine med rigtige mange opdaterede punkter i modsætning til den tidligere populære VT3936.

Effekten er steget til 550 hestekræfter, som leveres fra en 16 liters V8 Deutz TCD-motor. Transmission har hidtil været hydrostatisk på VT-modellerne, men på den nye Vredo Trac VT5518 har tyske Mali leveret en trinløs WSG 500 transmission.

Testkørt i bakket terræn

- Den trinløse transmission gør den nye Vredo meget økonomisk, vurderer Maarten Lerink fra Vredo Danmark.

Han henviser til 1.000 timers testkørsel af den nye Vredo i det sydlige Bayern i Tyskland, hvor maskinen virkelig er kommet på hårdt arbejde i ekstremt bakket landskab.

- Vi kan med den nye Vredo arbejde med mest mulig moment ved kun 1.300-1.500 omdrejninger. Ved disse omdrejninger er momentet 2.650 newtonmeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det sparer brændstof, at vi ikke skal længere op i omdrejninger for at få størst mulig kapacitet ud af den nye VT-model, fortæller Maarten Lerink, som vurderer at den nye transmission vil give en brændstofbesparelse på 20-25 procent i forhold til den tidligere model.

Trac-koncept med fuld ramme

Den nye Vredo er steget 40 centimeter i chassiset, hvilket betyder, at der er mulighed for ekstra store dæk på den nye VT-model.

Modellen bliver standard leveret med dæk i dimensionerne 1050/50R32 fra Michelin, men på Agritechnica stod maskinen med Trelleborg 900/60R42.

- Disse dæk kan vi levere som ekstraudstyr, men vi har faktisk også mulighed for at levere de helt store 46 tommer dæk fra Trelleborg til den nye Vredo, fortæller Maarten Lerink.

VT5518 har en helramme konstruktion, ligesom vi kender det fra de tidligere modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Men vi får ingen gylletrailer at se til denne model, som på de tidligere VT-modeller, forklarer Askov Grud fra Vredo Danmark.

- Det bliver simpelthen for farligt med så højt et tyngdepunkt, hvis vi sætter en gylletrailer på den nye model, påpeger han.

Dog kan Askov Grud berolige de danske landmænd og maskinstationsejere med, at Vredo i kompensation for dette vil lancere en 32 kubikmeter tank til den nye Vredo inden for nærmeste fremtid.

- Vredo'en vil blive lanceret i en tre-akselet udgave med træk på alle seks hjul. Baggrunden for denne løsning er, at Vredo dermed er i stand til at tømme et helt lastbiltræk ad gangen, forklarer Askov Grud.

Kan udfører andre opgaver i marken

Den primære opgave for VT5518 vil sandsynligvis blive udkørsel af husdyrgødning, men en række punkter gør, at den også er egnet til andre opgaver i marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Liften i bag løfter ni ton, og der er mulighed for udskiftning af kløerne i liften fra kategori III til kategori IV, hvis dette skulle være nødvendigt, fortæller Maarten Lerink.

Kabinen er ny og har fået Kvernelands IsoMatch farve-terminal, og VT5518 er dermed ISO-BUS forberedt til de redskaber, der sættes efter den. Liften i bag kan desuden sideforskydes til begge sider.

- Som noget nyt er kabinen også luftaffjedret, mens for- og bagaksel er affjedret som på de tidligere VT-modeller, tilføjer Maarten Lerink.

Hydraulikydelsen er 2 x 200 liter i minuttet i LS-systen, og Vredo forventer maskinen til Danmark i 2013.