CVT-transmissionen har bevist sit værd og er kommet for at blive. Med en velfungerende trinløs transmission inden for egen organisation kan det derfor ikke undre, at Massey Ferguson nu er på banen med den nye teknik.

Ved introduktionen af den nye model blev der lagt meget vægt på, at det var en Agco-udviklet transmission, og ordet Fendt blev overhovedet ikke nævnt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men efter min bedste overbevisning kan man lige så godt være ærlige og sige, at hardwaren i transmissionen er identisk med det, som kører i en del modeller fra Fendt, og dermed er det markedets ældste og mest gennemprøvede trinløse transmission.

Softwaren er til gengæld helt nyt, og betjeningen af transmissionen er opbygget på en sådan måde, at føreren ikke er i tvivl om, at han kører Massey Ferguson.

Elektronisk styrede motorer

De tre mindste modeller fra 120 til 145 heste er med Perkins-motorer, og de tre store modeller fra 155 til 185 heste er med Sisu-motorer.

Uanset motorleverandør er der tale om nyste generation motorer med elektronisk motorregulering og 10 hestes power boost til hurtig transportkørsel.

7400-serien er ubetinget toppen på MF kransekagen, og listen over standardudstyret rækker da også langt ud over, hvad der sædvanligvis tilbydes som standardudstyr. Affjedret foraksel og kabine er således standard, og sammen med ægte klimaanlæg, elektrisk indstillelige sidespejle og et opvarmet førersæde med integreret betjening af en lang række funktioner, giver det føreren en usædvanlig komfortabel arbejdsplads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til at fuldende billedet af en gennemført kabine hører et støjniveau på kun 71 db(A). På trods af den lange liste med standardudstyr havde der på testtraktoren, en model 7480, indsneget sig ekstraudstyr i form af frontlift, Danatronic II og Dual Control, som gør det muligt at udføre flere forskellige hydrauliske funktioner enten på frontliften eller på bugserede redskaber blot ved et enkelt tryk på liftkontakten.

Som ekstraudstyr til natarbejde var traktoren udstyret med fire Xenon arbejdslygter – to fremad og to bagud. Lygterne giver en imponerende mængde lys, og har man først prøvet at køre med disse lygter, virker traditionelle arbejdslygter som rene lommelygter.

Helhedsindtryk

Efter at have kørt 7480 er det svært at komme tilbage til en traktor med traditionel transmission og uden affjedring på foraksel og kabine.

Transmissionen er en positiv oplevelse, og uanset om det er i marken eller på vejen, findes der stort set altid et program, som opfylder førerens behov.

Ordet program kan måske lyde indviklet og sofistikeret, men det er det ikke. Alle og enhver kan få traktoren til at køre, og efter en kort instruktion eller efter at have kigget i instruktionsbogen, kan man forholdsvis let udnytte de mange muligheder, som transmissionen byder på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Specielt den tilbagelænede form for transportkørsel, hvor der kan køres med maksimal hastighed med kun 1.500 o/min på motoren, og hvor både motoromdrejninger og hastigheden styres med højre fod, er en stor behagelighed.

Også under arbejdet i marken, hvor der er mulighed for automatisk at fastholde en hastighed eller ændre hastighed uden overhovedet at være bundet af motoromdrejninger, bliver transmissionen hurtig en vane og en gevinst i hverdagen.

Eneste mangel ved transmissionen i MF er et program, som fastholder eksempelvis en pløjehastighed på 7,5 km/t, og automatisk mikser udvekslingen i transmissionen med motoromdrejningerne og derved udfører opgaven ved lavest mulige omdrejninger på motoren.

Førerkomforten på MF 7480 er et kapitel for sig og hører bestemt til blandt markedets bedste. Uden at flytte højre arm fra armlænet har føreren fuld kontrol over såvel lift som transmission og to hydrauliske udtag.

Kendt transmission med ny styring

Som nævnt i indledningen er selve transmissionen kendt, men måden, hvorpå den køres og programmeres, er fuldstændig forskellig fra, hvad vi kender fra de øvrige traktorer i Agco-familien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De, som er vant til at køre MF 6200 og MF 8200, vil nikke genkendende til de fleste betjeningsgreb i den nye 7400. Som på de ældre modeller sker igangsætningen ved, at Power Control-håndtaget under rattet flyttes fremad, og som på traktorer i 8200 serien med powershift øges hastigheden ved enten at skubbe Power Control håndtaget fremad eller ved at vippe det lille joystick i sædets højre armlæn fremad.

Men i modsætning til traktorer med den ældre transmission, accelererer MF 7480 fra stilstand til maksimal hastighed, uden at føreren fornemmer andet en fuldstændig jævn kraftudladning, der bedst kan sammenlignes med et tog der accelerer. Ønskes hastigheden reduceret trækkes der blot tilbage i håndtaget under rattet eller i det lille joystick.

Ændring af kørselsretning sker ved at trække Power Control håndtaget bagud. Selve retningsskiftet kan føreren kalibrere til fire forskellige værdier. Lige fra det superbløde, hvor skiftet nærmest ikke registreres, og til det mere aggressive hvor traktoren bremses hårdt ned, ændrer kørselsretning og accelererer op.

Føreren kan desuden let programmere til hvilken hastighed, traktoren skal køre, når der ændres kørselsretning.

Programmer til forskellige opgaver

At kalde transmissionen i den nye MF for fuldstændig trinløst er i øvrigt lidt af en tilsnigelse. I virkeligheden indeholder transmissionen to trin – et til markarbejde og et til transportkørsel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I markområdet kører traktoren imellem 0,03 og 28 km/t og i transportområdet imellem 0,03 og 40 km/t. Ved lettere markarbejde kan traktoren sagtens køres i transportområdet, men ved tungt markarbejde skal der skiftes til markområdet, og skiftet skal ske ved stilstand.

Ud over at køre traktoren ved hjælp at joystick og Power Control-håndtaget, kan føreren vælge at bruge en eller flere forskellige autofunktioner. Eksempelvis kan føreren vælge at holde en bestemt pløjehastighed og køre med et forud indstillet antal omdrejninger på motoren.

Føreren kan tillige indstille, hvor mange procent motoren skal presses ned i omdrejninger, inden transmissionen begynder at reducere udvekslingen.

I praksis fungerer det på den måde, at når traktoren møder en bakke, som den ikke kan forcere med den valgte indstilling, reduceres udvekslingen, og traktoren kryber stille og roligt over bakken. Når bakketoppen er nået, og det igen går nedad, skifter den igen automatisk til en højere udveksling.

Modsat, hvis der køres med redskaber, som drives af kraftudtaget, og hvor det er vigtigt, at omdrejningstallet holdes, kan føreren vælge en indstilling, hvor omdrejningerne på kraftudtaget har første prioritet, og hvor transmissionen reducerer hastigheden, hvis omdrejningstallet falder under en kritisk grænse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over de nævnte kørselsmetoder findes der et par andre metoder, som hver især er gode til forskellige arbejdsopgaver. Eksempelvis til frontlæsseropgaver hvor traktoren udelukkende kan køres ved hjælp af kørepedalen og nærmest opleves som en gummiged.

Avanceret hydraulik

Testtraktoren var udstyret med fire dobbeltvirkende udtag, hvoraf de to betjenes med et krydshåndtag i sædets armlæn. På trods af, at alle fire ventiler betjenes elektronisk, er de meget lette at dosere og virker nøjagtig lige så præcise som ved direkte betjening af ventilerne.

De to ventiler, som betjenes med krydshåndtaget, har individuel mængderegulering, og der er også mulighed for at indstille, i hvor lang periode ventilerne skal være aktive efter, at de er aktiveret.

Med Datatronic II og Dual Control kan ventilerne desuden aktiveres sammen med liftbetjeningen. Derved kan eksempel frontlift eller halvbugserede redskaber styres blot ved at aktivere liftens hæve-/sænkekontakt. Ikke sådan at eksempelvis lift og frontlift løftes samtidig, men i den rytme som det er programmeret i Datatronic.

Affjedring af foraksel og kabine

Artiklen fortsætter efter annoncen

Både den affjedrede foraksel og den luftaffjedrede kabine er med til at gøre førerhuset på MF 7480 til en fremragende arbejdsplads. Liftens svingningsdæmper og den affjedrede foraksel betyder, at transportkørsel med selv tunge ophængte redskaber foregår sikkert og behageligt.

Pløjning af foragre, hvor der køres på tværs af halvdybe furer, er en effektiv test af førerkabiners affjedring, og MF kabinen bestod med glans. Luftaffjedringen og støddæmperen absorberede effektivt ujævnhederne, og på intet tidspunkt var der tendens til, at kabinen gik i selvsving, som det kan være tilfældet, hvis affjedringen er for løs.

Ønsker føreren en mere kontant affjedring, er der også mulighed for det, idet luftpuderne har to indstillinger.

Brændstoftanken, der er monteret på venstre side af traktoren, har en kapacitet på 270 liter og er designet på en sådan måde, at den beskytter trinene op i kabinen mod at blive svinet til af jord og skidt fra baghjulet.

En værktøjskasse findes på de fleste traktorer, men ofte er den placeret, hvor der nu engang er plads til den, og ikke der hvor der er behov for den. På MF 7400 er det anderledes, her sidder den lige uden for døren på venstre side af kabinen, og føreren kommer lige forbi den, hver gang han forlader kabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At føreren stort set hver gang forlader kabinen til venstre skyldes flere faktorer. For det første er det svært at komme forbi armlænet med de mange håndtag og kontakter, og for det andet er trappen på højre side nærmest en nødtrappe.

Fremad og til siderne har føreren et godt udsyn fra kabinen. Til gengæld kniber det lidt bagud, hvor de tætsiddende hjørnestolper tager en del af synsfeltet.

Overalt i kabinen er der kræset for detaljerne og ikke gået på kompromis med kvaliteten. Kontakter og håndtag sidder i grupper og inden for bekvem rækkevidde. Klimaanlægget fungerer fint og et særlig antidug-program fjerner på kort tid dug og kondensvand fra ruderne. Til gengæld giver anlægget ikke mulighed for at køre med ekstra høj temperatur ved fødderne og en lidt køligere i hovedhøjde.

Transmissionen i MF 7480 er opdelt i to områder, et til hårdt markarbejde og et til transport. Som det fremgår af skitsen, kører traktoren i markområdet (skildpadde) op til 28 km/t fremad og op til 16 km/t baglæns.