Med et enormt moment og 50 hestekræfter er Suzuki KingQuard LT-A750XK8 ATV en rigtig slider, der kan udføre en lang række professionelle arbejdsopgaver. Maskinen byder også på masser af sjov, når arbejdsdagen er forbi

 

Oplæget til prøvekørslen af topmodellen i Suzukis serie af ATV'er til professionel brug, var at holde hverdag og dermed arbejde for sig og sjov for sig. Men indrømmet! Efter forbavsende kort tid i sadlen på den store Suzuki er det mere end vanskeligt at holde begreberne adskilte.

Dertil er den kraftige ATV ganske enkelt for spændende at køre, og i noget fantastisk terræn på Tirsbæk Gods er det svært ikke konstant at udfordre både sig selv og det spændende køretøj.

Bygget til professionelle

Suzuki producerede den første firehjulede ATV for mere end 25 år siden, og i dag er de terrængående maskiner fra den japanske producent markedsledere i Europa.

Foruden ATV'er til den professionelle bruger kan Suzuki også levere ATV'er til dem, som udelukkende ønsker at lege og derfor ønsker en mere sportslig maskine.

Derudover kan Suzuki også levere ATV'er til familiens yngste medlemmer i form af maskiner med motorer på blot 50 kubikcentimeter.

Serien af maskiner til den professionelle bruger omfatter maskiner med motorer fra 160 til 750 kubikcentimeter. De mindste modeller har stiv bagaksel og en femtrins gearkasse, mens de største modeller har firehjulstræk og uafhængigt hjulophæng på alle fire hjul og automatisk transmission.

Utrolig let at køre

Den automatiske transmission gør det til en leg at køre ATV. På venstre side af maskine findes der en gearvælger med to fremadgående trin, frigear og et bakgear.

Når der er valgt gear, styres såvel motoromdrejninger som hastigheden med tommelfingeren på højre hånd. Det gør det både simpelt og utroligt let at køre den store Suzuki.

Under en del af prøvekørslen havde vi en vogn læsset med træ koblet efter maskinen. Trækmæssigt gav det ikke Suzuki'en de store problemer, og takket være den automatiske transmission var det let at dossere hastigheden, så vognen kom helskindet over diverse forhindringer i skoven.

Den automatiske transmission betyder også, at jeg kan køre ganske langsomt over en forhindring, uden at der skal skiftes gear, og ATV'en kan sågar holde fuldstændig stille, uden jeg behøver at betjene nogen form for kobling, og uden risiko for at motoren går i stå.

De 50 hestekræfter var rigelig til at håndtere vognen med brænde, og takket være firehjulstrækket måtte KingQuard 750 kun give op en enkelt gang, hvor stigningen blev for barsk, og hvor underlaget var for løst til, at dækkene kunne stå fast.

Men når dækkene ikke bed, var det blot at trække wiren på det indbyggede spil ud og smide krogen omkring et træ. Herefter lod såvel ATV som vognen med træ sig stille og rolig trække op ad forhindringen. Det indbyggede spil er ekstraudstyr, og der er mulighed for at montere spil både foran og bag på maskinen.

På dybt vand

Under turen rundt i skoven passerede vi et dybt vandhul, hvor alle fire hjul nærmest var under vand, og hvor det var med at løfte fødderne, hvis ikke der skulle komme vand i støvlerne. Takket være det høje luftindtag og et godt beskyttet el-system kom vi helskindet igennem vandhullet uden nogen form for problemer.

Når hjulene er under vand, er bremserne det selvfølgelig også. Dermed kan udvendige skivebremser let blive smurt ind i mudder, og indtil det bliver kørt af, kan der være nedsat bremseeffekt.

For at undgå det har den store Suzuki indvendige hydrauliske skivebremser på baghjulene. Det sikrer, at såvel ATV som den efterspændte vogn altid kan bringes til standsning.

Med håndtag på styret kan for- og baghjulsbremserne betjenes uafhængigt af hinanden, og via en fodpedal er der ligeledes mulighed for at aktivere bremserne på baghjulene.

Kræver gode armkræfter

Sammen med den store 750?er prøvekørte vi også en mindre Suzuki ATV med tohjulstræk og en motor på 250 kubikcentimeter.

Hvor den lille maskine er hurtig og let at styre, kræver topmodellen, at der lægges betydelig flere kræfter i, når der skal drejes.

Til gengæld sikrer firehjultrækket og differentialespærret, at der stort set ikke er den forhindring, som maskinen ikke kan forcere. Den kraftige motor og trækket på alle fire hjul gør ligeledes maskinen eminent som trækkraft for diverse redskaber og vogne.

Firehjulstrækket kan jeg til- og frakoble under kørslen, og det aktiveres let med en lille trykknap på styret.

Differentialespærret kan først indkobles, når firehjulstrækket er aktiveret og virker udelukkende på forhjulene. Firehjulstrækket og specielt differentialespærret gør det ekstra tungt at styre maskinen, og for at minimere risikoen for at føreren mister kontrollen over maskinen, træder der automatisk en omdrejningsbegrænser i kraft, når differentialespærret er aktiveret.

Er der kortvarig brug for maksimal effekt, har føreren mulighed for at trykke på en kontakt, og i de efterfølgende 20 sekunder kan der køres med både differentialespærre og maksimal effekt.

Også til sjov

Som skrevet i indledningen er det svært at holde fokus på det faglige, når man er i selskab med en ATV som Suzuki KingQuad LT-A750XK8, og indrømmet, prøvekørselen af den japanske ATV udviklede sig til lidt mere end en normal dag på kontoret.

På trods af maskinens størrelse og vægt indbyder den store Suzuki til sportslig kørsel, og man skal være mere end en almindelig kontornørd, for ikke at kunne nyde den rå kraft fra den overbevisende motor og ikke mindst friheden til at kunne udforske selv meget utilgængeligt terræn.

Derfor kan det også kun anbefales at købe den sorte opbevaringsboks, som den prøvekørte ATV var udstyret med. I den er der nemlig god plads til både værktøj og en styrthjelm.

For selv om dagen starter med professionelt arbejde, hvor ATV'en anvendes enten som transportmiddel eller trækdyr, er der stor risiko for, at der på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen bliver trykket på gashåndtaget. Derfor er det meget belejligt at kunne fiske styrthjelmen frem fra boksen, slå visiret ned og nyde vildskaben fra de 50 hestekræfter, som giver det lille køretøj en fabelagtig acceleration og en tophastighed på den anden side af de 100 kilometer i timen.

Godt

Let at betjene

Fantastisk trækkraft

Dobbelt bremsesystem

Højt luftindtag

Mindre godt

Tung at manøvrere

Kontakt til differentialespærre er vanskeligt at betjene

Tekniske specifikationer

Antal cylindre                       1

Køling                                                        vand

Volumen, cm³                       722

Effekt, hk                             50

Transmission                        automatisk

Antal gear frem/bak                              2/1

Tankindhold, l                                            17,5

Vægt, kg                                                    273

Frihøjde, mm                        270

Længde, mm                        2115               

Dækmontering for                                        25x8-12 TL

Dækmontering bag                                      25x10-12 TL

Det koster Suzuki KingQuad LT-A750XK8

Basismaskine                                             67.995

Muligt ekstraudstyr:

Opbevaringsboks                                                              2.396

Spil foran                                                   4.995

Brede hjul, sæt med fire komplette hjul                      16.270