Valtra har ikke bare tilført S-serien SmartTouch-armlænet, men også mere effekt under motorhjelmen.

Udefra er det ikke let at kende forskel på den fjerde generation af Valtra S-serie med eller uden SmartTouch.

Det er først, når man får sig sat i førersædet, at man opdager hvilken kvantespring i komfort, som Valtra har foretaget med indførelsen af SmartTouch i S-serien.

SmartTouch består af et nyt højre armlæn samt en ni tommer touch-terminal for enden af armlænet. Valtra har indført SmartTouch i både S, T og N-serien. Dermed kan du købe en firecylindrede traktor fra Valtra, som vil have samme højre armlæn, og dermed betjenes på samme måde, som den 400 hestekræfter store topmodel.

Mere effekt

Netop effektmæssigt er der sket en del på S-serien, siden SmartTouch har fundet vej til serien. Sammen med de indvendige ændringer, så har man også fået lavet motorstyringen om, så man nu opnår 400 hestekræfter i nomielle hestekræfter, samt 405 hestekræfter når boost'en slår til.

På den tidligere fjerde generation af S-serien var der tale om 370 nomielle hestekræfter og 400 hestekræfter med boost.

Dermed har man med den nye S-serie med SmartTouch flere heste til rådighed ved arbejdsopgaver, som ikke kan aktivere boost-funktionen, som eksempelvis pløjning, harvning eller såning.

Under den sorte motorhjelm på S-serien, er det samme 8,4 liter Agco Power-motor, der gemmer sig. Motoren lever op til de nyeste emissionskrav med tilsætning af AdBlue, samt EGR-teknologi, hvor en del af udstødningsgassen genbruges i motoren.

Styres med fingerspidserne

Hjertet i SmartTouch-teknologien i traktoren er naturligvis terminalen for enden af højre armlæn. Den er touch-følsom og, hvis der køres i ujævnt terræn, så er det også muligt at navigere rundt i terminalen ved hjælp af trykknapper på terminalens højre side.

Man kan i høj grad selv være med til at forme opbygningen af terminalen med blandt andet forskellige skærmopbygninger afhængig af opgaven. Vi prøvekørte traktorens hos Odder Maskinstation, hvor den var spændt sammen med en tre akslet AP gyllevogn, og ved gyllekørsel kan det eksempelvis give mening at koble bakkamera ind i terminalen, hvor billedet eksempelvis kan skifte til bakkameraet når traktorens sættes i bakgear.

Omvendt kan det være opbygningen skal være anderledes, hvis der køres med en skårlægger. Der er nemlig også mulighed for at styre Iso-bus-redskaber i terminalen.

Flyt knapperne rundt

Sammen med den nye terminal og højre armlæn, er der også kommet et nyt fjedrepåvirket kørehåndtag. Forude at styre traktorens hastighed, gemte cruice fra kørehåndtaget og skift afkørselsretning, så har man som chauffør også mulighed for selv at lægge funktioner ind i M-knapperne på kørehåndtaget.

Det kan både være direkte genveje, som eksempelvis knappen til aktiveringen af autostyring, men det kan også være forager-automatikker, som afspilles, når chaufføren klikker på knappen.

Forager-automatikken opsættes i terminalen, og når man opsætter automatikken har man mulighed for både at redigere og slette funktioner, samt bestemme, hvordan skiftet mellem de enkelte funktioner skal være - enten med tid eller afstand.

Det er faktisk ikke kun M-knapperne, som man selv er herre over på højre armlæn. Det samme gælder hydraulikbetjeningen, hvor man i terminalen også kan gå ind og flytte rundt på placeringen af de enkelte fjernudtag.

Valtra hævder, at man i den nye terminal ikke 'fare vild'. Man kan kun trykke sig to niveauer ind i hvert område, og på de måde kommer man ikke langt ind i nogle menuer, hvor man pludselig kan blive i tvivl, hvordan man endte.

Alle knapper er samlet

Under udviklingen af SmartTouch-armlænet lå det Valtra meget på sinde, at skabe et armlæn, hvor alle knapper er samlet, frem for den tidligere løsning, hvor cirka halvdelen af instrumenteringen var placeret på højre bagskærm.

Nu sidder de primære knapper som firehjulstræk, differentialespærre og lignende i de første rækker af knapper tættest på terminalen. Efter et klaviatur af hydraulikventiler, kommer de mere sekundære knapper, som også sidder på række. Her finder man blandt andet knapper til betjening af radioen.