Den nye type Jaguar-finsnittere fra Claas har fået opdateret service-adgangene.

Claas fik i sæson 2014 to af de nye Jaguar 900-finsnittere ud på det danske marked, og til sæson 2015 lukkes der for alvor op for salget af den nye type Jaguar. Serien strækker sig over seks modeller fra Jaguar 930 med en seks cylindrede 12,8 liters Mercedes motor på 455 hestekræfter til Jaguar 980, som er topmodellen med 884 hestekræfter fra den store MAN V12-motor på 24,2 liter slagvolumen.

De nye finsnittere har først og fremmest fået nye Tier 4 I motorer monteret, og dernæst er der en række mindre opdateringer på maskinerne.

Blandt andet spares der op til fire procent brændstof med Dynamic Cooling. Det er en automatisk tilpasning af ventilatorens omdrejninger ved hjælp af en variator. Omdrejningerne ændres ud fra fire temperaturforhold på finsnitteren: kølevandet, hydraulikolien, ladeluften samt ude-temperaturen.

Ifølge Claas tager køleren 25 kW at trække, og at den derfor nu kun kører, når der er brug for det spare op til fire procent brændstof.

Luftindføringen til motoren er desuden også ændret, og luften suges nu ind igennem den store køler, hvor støvsugeren er monteret i blæsehuset bag kabinen. Dermed er der også kommet nye luftfilterhuse, som ikke længere skal afmonteres ved brug af værktøj.

Forbedret servicetilgang

Claas kan med den nye Jaguar 900-serie præsenterer en finsnitter med en forbedret serviceadgang. Højre sideplade kan ikke bare lukkes op i vandret position, men også svinges bagover, og dermed stå vinkelret ind på resten af maskinen. Det giver god mulighed for at løfte corncrackeren helt ud af maskinen, uden at afmonterer andre sideplader.

Ved at afmontere højre forhjul kan kasteblæseren også afmonteres, og for rengøring kan man dermed også lukkes helt op ind til motorrummet bagerst i finsnitteren.

Jaguar 900-serien kan nu udstyres med større dækmontering, hvor fordækket kommer helt op på 2,05 meter i højden i form af 900/60 R38, og sammen med dæktryksregulering fra kabinen kan der opnås et dæktryk helt ned på 1,2 bar på marken, hvilket ifølge Claas sparer fem procent diesel.

Dieseltanken kan også vokse i størrelse, idet det er muligt med 300 liter ekstra tankkapacitet, som er placeret under motoren, så det totale tankindhold bliver 1.350 liter diesel.

Mere blæs på afgrøden

For hurtigt adgang til knivene i snittecylinderen, så kan den åbnes i en V-form fra oven, så knivene hurtigt kan tilses ved eksempelvis en sten-skade under arbejdet i marken.

Når der skal skiftes knive eller anden service, så kan indføringen svinges til siden, og der er adgang til knivene i snitte-cylindren. Alle knivene er U-formet, og ifølge Claas skyldes det, at knivene hjælper med at få afgrøden med videre til kasteblæseren. Knivene fikseres kun med to bolte, og da modskæret har fået en længere vandring, så sørger den for at minimere afstanden til knivene, efterhånden som de slides til. Det er dermed ikke nødvendigt med efterjustering af knivene.

Kasteblæseren kan desuden justeres tættere eller længere væk fra afgrøden for at sikre en større kasteeffekt på afgrøden, som eksempelvis kan være en fordel ved åbning af et nyt stykke majs.

Dermed flyttes bagvæggen til kasteblæseren ikke. Selve kasteblæseren har et spor, hvor chaufføren, som ekstraudstyr har mulighed for elektronisk at justere afstanden fra kabinen.

Helt nyt på den ny Jaguar-serie er et stempel, som ved indføringen sørger for at holde samme pres på afgrøden. Med et 30 bars fortryk samt en fjeder, sørger et stempel for at presse indføringsvalserne mod hinanden, og på den måde sørge for samme flow til snittecylindren uanset, hvor meget afgrøde, som kommer igennem indføringsvalserne.

11 procent mindre diesel

Ligesom forgængeren så er den nye Jaguar-serie, som standard udstyret med Dynamic Power i Danmark.

Dette betyder, at finsnitteren har delt motorstyringen ind i 10 forskellige trin, og finsnitteren derfor kan tilpasse effekten til belastningen. Dermed finder finsnitteren selv det motorstyringsprogram, som er mest optimal for arbejdet, og det vil i følge Claas spare 11 procent brændstof.

Jaguar-finsnitter kan også selv finde frakørselsvognen med Auto Fill, som også er standard på alle nye Jaguar-finsnitter i Danmark. Med denne funktion, aflæser finsnitteren frakørselsvognen på siden, med et kamera på tuden. Chaufføren i kabinen kan selv justere, hvor hårdt vognen skal læsses, og finsnitteren sørger selv for at fylde vognen fra eksempelvis bag- eller forenden.

Som noget helt nyt tilbyder Claas at fabriksmonterer hitch-krog fra fabrikken i Harsewinkel i Tyskland.