Denne udgave af PowerGear tager et kig på den længe ventede New Holland T8.420 stortraktor med Auto Command transmission. New Holland kan nu endelig være med som alternativ, når der skal investeres i stortraktor med krav om CVT transmission.

At påstå at New Hollands T8 med AutoCommand er længe ventet blandt kunder til traktorer i klassen over 300 hestekræfter, er vist en rungende underdrivelse.

Potentielle købere har indtil nu manglet et alternativ fra New Holland i dette segment, når der har været krav om en trinløs transmission.

T8-serien fra New Holland har efterhånden været på markedet nogle år, og indtil nu har man kunnet få traktoren med den velkendte UltraCommand fuld powershift- gearkasse, og T8.390 med maksimalt 389 hestekræfter har været klassens flagskib.

Nu lanceres T8 med New Hollands AutoCommand CVT (konstant variabel transmission), som kendes fra blandt andet New Holland T7 og T6-serier.

Serien består af T8.300, T8.330, T8.360, T8.390 og toppes nu af T8.420, som maksimalt yder imponerende 419 hestekræfter.

Markant forandring

Den ny T8 AutoCommand-serie er langt hen ad vejen identisk med T8 UltraCommand-serien. Det er således stadig den sekscylindrede 8,7 liters FPT Cursor 9-motor med turbo og intercooler samt ECOBlue SCR-teknologi, der ligger i T8 AutoCommand.

Serviceintervallet er på hele 600 timer for motorolie og motoroliefilter. Ved testen er der som altid gennemført en afprøvning af traktoren, og her ser vi et meget lavt brændstofforbrug på beskedne 214 g/kWh ved en effekt på 265 kilowatt ved 1.600 motoromdrejninger.

Dette er uden EPM, eller i daglig tale boost. Hertil skal også nævnes, at motoren yder maksimal effekt i hele området mellem 1.800 og 1.600 motoromdrejninger og et moment på 2.875 Nm ved 1.600 motoromdrejninger.

Den store akselafstand, som har været kendetegnet for T8 UltraCommand-serien, er med indførelsen af AutoCommand-transmissionen blevet forøget med 50 millimeter på T8.300-390 til nu 3.500 millimeter, mens T8.420 er yderligere 50 millimeter længere med en akselafstand på 3.550 millimeter.

Dette har også givet mulighed for større dækmontering på grund af mere plads rundt i bagskærmen. Således er PowerGear-testtraktoren monteret med 900/60R42 bagdæk.

Førerkabinen er identisk med T8 UltraCommand, og den byder på rigtig god plads, stort glasareal og samlet betjening i Sidewinder II-armlænet.

Traktorerne kan fra fabrikken udstyres med både frontlift og PTO, og i den forbindelse skal man være opmærksom på, at bestilles traktoren med frontlift og ikke forberedt for PTO, så kan front-PTO ikke senere eftermonteres.

Man kan således risikere at begrænse traktorens brugsmuligheder for sig selv senere hen, og måske lige så vigtigt for en ny ejer den dag traktoren byttes til nyt og skal ud på brugtmarkedet.

Der er naturligvis en merpris for at få traktoren forberedt til front-PTO, men man har som sagt kun én chance til at åbne for muligheden, og det er altså allerede ved bestilling af traktoren.

Det er naturligvis AutoCommand-transmissionen, som overskyggende skaber nyheden i den ny serie af T8-traktorer, og det er jo også netop denne, som giver en markant anderledes køreoplevelse.

Universal betjening

AutoCommand-transmissionen er som sådan identisk med den, som ligger i New Hollands T7 og T6-serier. Udgaven i T8 er dog samlet i USA og benytter en lidt anderledes koblingsteknik, men har som de mindre udgaver fire direkte drivpunkter, hvor effekten overføres 100 procent mekanisk.

Disse områder ligger, så de passer fornuftigt med de alment brugte kørehastigheder ved både mark og transportopgaver.Betjeningen af transmissionen foregår såvel i praksis og i softwaren også fuldstændig identisk med T7 og T6.

Sidewinder II-armlænet går igen fra T7, og CommandGrip kørehåndtaget er fjederbelastet, så når håndtaget skubbes frem, accelerer traktoren, indtil håndtaget slippes, og den nåede hastighed holdes.

Omvendt tager traktoren farten af, når håndtaget trækkes bagud, indtil det igen slippes. Derudover har man tre forudindstillede cruise-hastigheder, som nemt indstilles med et rullehjul på kørehåndtaget, mens skiftet mellem dem foretages med en plus og en minusknap.

Således kan man for eksempel vælge én hastighed, når man kører i trækket på marken, en anden hastighed,når man vender for enden af marken, og den sidste kan passende være fuld hastighed til vejtransport.

Under kørslen kan man således blot med et tryk på minus knappen få traktoren bragt fra for eksempel 10 kilometer i timen med gyllenedfælderen i jorden, og ned på 6,5 kilometer i timen til vending for enden af marken.

Det er nemt og fungerer rigtig godt.Med en knap på armlænet kan transmissionens aggressivitet indstilles i tre trin, hvor der yderligere i hvert trin kan reguleres trinløst med en drejeknap. Der er således rigtig god mulighed for at tilpasse transmissionens opførsel præcist til den enkelte opgave.

Gamle kendinge

Hydraulikken leverer standard 161 liter i minuttet gennem fire fjernudtag. Som ekstraudstyr var testtraktoren udstyret med hele seks fjernventiler bagud, og betjeningen sker dels gennem CommandGrip håndtaget, fingerspidskontakter i armlænet samt et krydshåndtag, hvor sidstnævnte kan styre flere udtag ved aktivering af en trykknap for på grebet.

Olieflow og timerfunktion indstilles i IntelliView III-monitoren, men desværre må man endnu engang konstatere, at fingerspidskontakterne stadig ikke selv returnerer til neutral, når timerfunktionen, ellers fint som indstillet, slår olieflowet fra og sætter hydraulikventilen i neutral.En detalje, som vist er nævnt i samtlige test, men som måske ikke anses for et væsentligt forbedringspunkt på New Holland-fabrikken.

I samme ombæring skal foragerautomatikken nævnes. Den er særdeles nem og enkel at aktivere og indspille sekvenser med, men der er desværre ikke sket væsentlige ændringer, siden New Hollands foragerautomatik blev lanceret for snart ti år siden.

Der optages således stadig kun på sekunder, og det kræver derfor nøjagtig samme vendehastighed som ved indspilningen, før det virker ordentlig under brug. Derudover er det meget ærgerligt, at funktioner i AutoCommand-betjeningen ikke kan registreres i automatikken.

Det ville for eksempel være meget bekvemt at kunne få skift mellem de tre cruise-hastigheder med ind i en afspilningsrytme.

Gennemført traktor

Kørsel med New Hollands T8.420 AutoCommand-traktor er en rigtig behagelig oplevelse. Man sidder godt i den store kabine, og Sidewinder II-armlænet sørger for en behagelig og overskuelig betjening af traktorens funktioner.

Som standard er T8-serien udstyret med IntelliView III-monitoren, men for et beskedent beløb kan traktoren leveres med den større og mere overskuelige IntelliView IV.

T8 AutoCommand-serien er som standard forberedt for autostyring, og specielt hvis dette monteres, er IntelliView IV et must. Og den beskedne merpris taget i betragtning kunne man måske også håbe IntelliView IV på et tidspunkt bliver standardmonitor i T8 AutoCommand.

Det er ærgerligt, at foragerautomatikken ikke har oplevet nogen mærkbar udvikling, siden den blev lanceret, og den er desværre langt mindre funktionel og brugervenlig end på andre traktorer i denne klasse.

Brug af foragerautomatik er dog heldigvis ikke påtvunget, og det er jo op til den enkelte chauffør - bruges det ikke, irriterer det ikke.

Testkørslen blev gennemført med opharvning af kartoffelmarker med en fem meter Lemken stubharve, og selvom harven var godt i jorden for at få eventuelle spildkartofler op og løsne godt i dybden, så havde de mange hestekræfter på ingen måde sidestik efter arbejdet.

Selv ved kørsel i en vinkel på de tidligere kartoffelkamme sad man roligt og behageligt i føresædet, mens AutoCommand-transmissionens cruisefunktion komfortabelt styrede arbejdshastigheden under svingende belastning.

Det hele kørte rigtig godt, og overordnet er der ingen tvivl om, at den længe ventede kæmpe indfrier mange køberes og brugeres ønsker og forventninger til en CVT-traktor i dette segment. New Holland er nu endelig med som alternativ, når der skal købes traktor over 300 hestekræfter med CVT-transmission.