Motorjournalisternes Klub Danmark, som Maskinbladet har en repræsentant med i, har kåret den nye Fiat Ducato til Årets Varebil 2014. Den vandt på komfort, teknik, sikkerhed og værdi for pengene.

Det var en fornuftsbetonet samlet pakke af gode egenskaber, der gjorde, at medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark forleden kunne kåre den nye Fiat Ducato til Årets Varebil 2014 ud fra et blandet felt af 12 kandidatbiler, herunder både regulære varebiler og ombyggede personbiler på gule nummerplader.

Motorjournalisternes jury lagde vægt på blandt andet nyhedens høje komfort, de nye, stærke motorer og ikke mindst muligheden væsentligt sikkerhedsudstyr. Og dertil talte en rimelig prissætning også med i det samlede billede.

Før vinderen kunne kåres i forbindelse med åbningen af transportmessen, Vestfyn Trækker i Ejby, havde motorjournalisterne efter en dags testarbejde - kørsel på fynske landeveje og motorveje med og uden læs - peget på fem finalebiler. Fiat Ducato vandt med 56 point foran Ford Transit 2 ton, 45 point, Ford Transit Connect, 44 point, Citroën C4 Picasso/Grand Picasso, 30 point og Mercedes Sprinter, 25 point.

De øvrige syv biler i årets nyhedshøst var Kia Carens Van, Nissan Qashqai Van, Opel Meriva 1,6, Suzuki S-Cross Van, Toyota Sportsvan 1,6, Toyota Auris Hybrid Sportsvan og Toyota Proace.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Opskriften på en vinder

Hos Fiat har man en sikker hånd, når det gælder varebiler. Fra visse vinkler skal man ganske vist se rigtig godt efter for at konstatere, at der er tale om den nye Ducato og ikke den nuværende. Men under huden er der sket store ændringer. Kabinen er helt ny, og komforten har fået et løft. Det er en generel tendens blandt varebilerne, at de næsten år for år bliver stadig mere støjsvage og stadig mere behagelige at opholde sig i - væsentligt, når man har bilen som arbejdsplads. De reviderede Multijet II motorer var i sig selv med til at udløse point til Fiat'en. De glimrer med lavt lydniveau og solid trækkraft, også med læs. Der er fire motorer på plakaten, nemlig 2,0 med 115 heste, 2,3 med enten 130 eller 150 heste og en 3,0 med 180 heste. 2,3'eren med 130 heste vil være det oplagte valg for de fleste.

Vinderbilen fås i fire længder og tre højder med et kassevolumen på mellem 8 og 17 kubikmeter og totalvægt op til 4.400 kg. Når Ducato'en kommer ud til forhandlerne fra midten af juli, vil man kunne få en kampagneversion af 2,3 MJT med 130 heste til 180.000 kroner plus moms. Ellers bliver normalprisen for den billigste version, en toliters, godt 190.000 kroner.

De fire andre

Nok var det en sejr til Fiat, men ikke mindst den nye Ford Transit gav som ventet Fiat'en kamp til stregen, for også den glimrer med stor komfort og stærk teknik. Motorprogrammet består af en 2,2 liters Duratorq TDCi dieselmotor med 125 eller 155 heste. Den er tilgængelig i tre forskellige længder og to forskellige loftshøjder.

Ford satte sig også på tredjepladsen med den nye Ford Transit Connect, som tidligere har vundet den internationale kåring, International Van Of The Year 2014. Ford Transit seriens kompakte sag fås i tre konfigurationer og med en lastekapacitet på op til 2,9 kubikmeter - og 3,6 kubikmeter for den høje variant.

På fjerdepladsen finder vi ren forkælelse og fransk finesse. Citroën C4 Picasso og den større Citroën C4 Grand Picasso kan bryste sig af at være den eneste af feltets ombyggede personbiler, som nåede til finalen. Motorprogrammet er tilpas bredt med gode benzin- og dieselvarianter. HDi-versionen med 115 heste er forståeligt den bedst sælgende.

Endelig på femtepladsen kom Mercedes Sprinter, som er blevet så tilpas fornyet i forhold til forgængeren, at den kunne deltage i kåringen. I den nye generation er der premiere på hele fem nye sikkerhedssystemer: Sidevindsstabilisering, anti-kollisions systemet, Collision Prevention Assist, vognbaneassistent, blindvinkelassistent samt automatisk skift mellem fjern- og nærlys.