Lyt til artiklen:

Farmbrella får mio-investering og Jens Stenbæk som formand

00:00
Hastighed: ???x
03:23

Jens Stenbæk skal nu geare den digitale startup til en fremtid uden for Danmark, og målet er at disrupte landbrugsbranchen med kunstig intelligens.

Som en del af formandskabet i det statsstøttede investeringsselskab Capnova har Jens Stenbæk været med til at investere i startups, og blandt andet erfaringerne herfra er baggrunden for, at bestyrelsesformanden for energiselskabet Andel og tidligere regionsformand i Region Sjælland nu kaster kræfterne ind i startuppen Farmbrella, et digitalt vidensnetværk stiftet af AgTech-profilen Christina Elgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som politiker har jeg arbejdet med at skabe gode rammevilkår for startups og små- og mellemstore virksomheder i mange år, og jeg har siddet i nogle af de statslige innovationsmiljøer og været med til at investere i startups. Nu har jeg selv lyst til at gå direkte ind og være aktiv på det her område, siger Jens Stenbæk, som kalder Farmbrella for en "raket" inden for udviklingen af platforme til digital vidensdeling.

Jens Stenbæk forklarer i forbindelse med sin indtræden Farmbrellas bestyrelse, at han ser frem til at stå i spidsen for et i et team, der er gearet til at vinde markedsandele med et meget moderne mindset.

Digitale kompetencer

- Farmbrella har meget stærke digitale kompetencer, og det er utroligt spændende for mig at arbejde sammen med en virksomhed, der er født og designet til digital vækst. Mange af medarbejderne har erfaring med at starte tech-selskaber op, og har haft succes med det, og det har lokket mig til, siger Jens Stenbæk.

Farmbrellas direktør er iværksætteren Christina Elgaard fra den danske landbrugsklynge. Hun står bag FieldSense, og efter at Farmbrella har hentet en millioninvestering fra Vækstfonden og private investorer ser hun nu frem til at geare virksomheden i et tæt samarbejde med Jens Stenbæk.

- Jens skal tiltrække talenter og samarbejdspartnere til vores videre vækst fra sit netværk, fortæller Christina Elgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jens Stenbæk ser til en begyndelse frem til at forsøge at gøre Farmbrella til den største vidensportal for agrosektoren i Danmark, og i løbet af få år er planen, at resten af Europa også skal med ind under netværks-paraplyen. Og selvom bestyrelsesformanden i mange år primært har arbejdet med energiselskaber, uddannelsessektoren og politik, så glæder den tidligere økologiske landmand sig til igen at tage landbruget ved hornene.

- Jeg har jo ikke glemt mine rødder, og at jeg kommer fra landbrugssektoren. Jeg har selv været landmand og formand for en landboforening og et rådgivningsselskab i en hel del år, så det er naturligt for mig fortsat at følge med i sektorens udvikling, siger Jens Stenbæk og uddyber, at han ser store muligheder i at digital vidensdeling kan skabe endnu bedre rammer for vækst og indtjening i agrosektoren. Og faktisk ser Jens Stenbæk Farmbrellas takeoff midt under covid-19 nedlukningen af Danmark som den bedst mulige start for det digitalt drevne vidensnetværk.

- Der er sket et tigerspring omkring digitaliseringen i forbindelse med covid-19, blandt andet i form af den virtuelle mødeaktivitet og vidensdeling. Helt nye virksomheder, der starter med det som udgangspunkt, som er født ind i den her digitale virkelighed, de har langt bedre muligheder end etablerede virksomheder, der er født i en anden tid på en anden platform.

Farmbrella har allerede lanceret #Bestyrelsesnetværket og #Investeringsnetværket, og i februar lanceres endnu et netværk fra landbrugets digitale vidensplatform.