Danskerne spiser mere økologisk, når der spises mad udenfor hjemmet, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse. Køkkenerne på landets sygehuse, børnehaver, plejehjem, kantiner, restauranter, hoteller og andre storkøkkener går i hvert fald i stigende grad efter det røde Ø-mærke, når de bestiller varer.

Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at økologiske varer udgjorde 10,9 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2018.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er en stigning på 15 procent i forhold til året før og viser, at efterspørgslen på økologi i de danske, professionelle køkkener har været markant stigende, lige siden de første, officielle statistikker blev indført.

Det vækker glæde hos Mette Jasper Gammicchia, der er leder af handel, marked & ernæring hos Landbrug & Fødevarer:

- Udviklingen er virkelig positiv. Den viser, at de professionelle køkkener i større og større grad er villige til at betale mere for de råvarer, som de tillægger en særlig værdi. Og det er ikke kun til glæde for de økologiske landmænd, men for alle landmænd, der gør sig umage med at producere fødevarer af høj kvalitet til alle de danske køkkener, siger hun.

Fordobling

De høje vækstrater fortsætter dermed fra de seneste år, og salget af økologi i foodservice er nu fordoblet på bare fem år. Men det segment, der virkelig har rykket udviklingen fra 2017-2018, er kantiner på private arbejdspladser, hvor salget er steget med 20 procent fra 2017 til 2018:

- Kantiner på private arbejdspladser samt hoteller og restauranter er helt klart de største spillere blandt de professionelle køkkener. Historisk set har de været lidt bagefter de andre grupper på den økologiske dagsorden, så dét, at de nu begynder at rykke på sig, peger på en meget lys og positiv udvikling fremadrettet, siger Mette Jasper Gammicchia i pressemeddelelsen fra Landbrug & Fødevarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Salget til den samlede private sektor er steget med 18 pct., mens salget til den offentlige sektor er steget med 12 pct. De mest eftertragtede, økologiske varer i foodservice i 2018 var mejeri og kolonial samt frugt & grønt. De varegrupper udgjorde henholdsvis 31, 35 og 19 procent af salget.

Og den positive tendens fortsætter i 2019, vurderer Landbrug & Fødevarer:

- Mange kantiner i private virksomheder samt hoteller og restauranter gør sig i dag umage for at kunne tilbyde merværdi-fødevarer, da de har erfaret, at mange gæster sætter pris på økologiske råvarer. Økologi er altså blevet et væsentligt konkurrenceparameter i dag, siger Mette Jasper Gammicchia og tilføjer, at hun forventer en stigning i økologisalget til foodservice på omkring 15 procent i 2019.