Meget har ændret sig, siden Johannes Mertz åbnede sin første forretning i Nykøbing Falster i 1915. Dengang var det bl.a. kuglelejer og andet udstyr, som stifteren Johannes Mertz stod for. I dag holder de topmoderne Case IH-traktorer på række ude foran Mertz-afdelingen i Faxe, som blot er én af virksomhedens fire lokationer.

Den nye teknologi har da også ændret på kundernes købemønstre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Maskinerne indeholder langt mere teknik, end de gjorde for bare 10 år siden. Det betyder også, at kunderne tænker mere langsigtet når der skal investeres. De tænker over, hvad maskinerne måske skal kunne om 10 år, fortæller direktør Christian Holst.

Uddannelse af medarbejdere er i fokus

Med over 100 års erfaring som maskinhandler kender medarbejderne hos Mertz kunderne, og her er det - og har altid været - en strategi at tilpasse sig kundens nye behov.

- Vi skal tilpasse os til landbrugets behov og krav, og det synes jeg også allerede, vi gør. Vi giver tilbud på finansieringsmodeller og serviceaftaler, for det er rigtig vigtigt for kunden at kende omkostningerne per hektar, siger Christian Holst, direktør for Johs. Mertz.

- Vi har højt uddannede serviceteknikere, der hver især er specialister på deres område, og vi gør meget ud af hele tiden at efteruddanne vores personale, fortæller Christian Holst.

Det er også et valg, virksomheden har taget, at det udelukkende er uddannede mekanikere, der er tilnyttet. Det giver sig udslag i lønningerne, men det betyder i sidste ende meget for kunderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er med vores setup og struktur nødt til at tage en højere timeløn end mindre og uautoriserede mekanikere, og derfor skal vi levere en bedre service og kvalitet på det arbejde vi laver, siger Christian Holst, og forsætter, som vores kunder siger; så er det bedre at betale en højere timepris og så få problemet løst første gang.

Går langt for at holde kunde kørende

Men uddannelse er ikke nok, for også personalepleje er en vigtig del af Mertz's strategi.

- Vi kan brøste os af, at vi i dag blandt vores ansatte har fire medarbejdere med 40 års jubilæum og otte med 25 års jubilæum. Det siger noget om, at medarbejderne er glade for at være her, siger Christian Holst.

Johannes Mertz's kunderne er alt fra hobbylandmanden til de store godser, entreprenører og kommuner. Og distrikterne er Lolland, Falster, Syd- og Midtsjælland samt Bornholm. Men om det er havetraktor eller mejetærsker, man skal købe, så er der ikke forskel på den gode service, som er en del af Mertz's måde at være førende i en konkurrencepræget branche.

"Vi holder dansk landbrug kørende" er mottoet på Johannes Mertz's hjemmeside. Og det er også en af de vigtigste filosofier i kundeservicen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvis en kunde ringer uden for åbningstid, jamen så smider ham der har vagten, hvad han har i hænderne for at hjælpe, fordi vi er der for kunden. Vi gør meget for at holde kunden kørende, for vi ved, hvad det betyder i omkostninger, hvis de må pause driften på grund af en maskine, der er i stykker, siger Christian Holst.

Moderne centrallager gør det nemt for kunden

Johannes Mertz dækker i dag over arealer på 55.000 kvadratmeter. Den senest tilkomne afdeling er den topmoderne afdeling i Maribo, som blev indviet i 2016.

Her er også et centraliseret reservedelslager, som lever op til de krav, som den moderne land- mand stiller.

- Vi leverer fra centrallageret i Maribo til kunder over natten, således at man kan have sin reservedel inden kl. 7.00 næste morgen. Engang havde man tid til at komme ind og få en kop kaffe, når man skulle hente en reservedel, men der er sket en del siden dengang. Nu vil kunden bestille sin reservedel ved et opkald på mobiltelefonen eller stille og roligt bestille via sin computer, og så ved han, den er der dagen efter med ekspreslevering. Vores motto er ?Hurtigt, nemt og sikkert?, siger Christian Holst.

Per Mertz er i øjeblikket i gang med et generationsskifte til administrerende direktør Christian Holst. Christian Holst har nu købt sig ind med 10 procent. Selvom virksomheden er på vej ud af Mertz-familien vil fokus fortsat ligge på kundepleje og samtidig fokus på at følge med tiden ved hele tiden at udvikle forretningen.