Lyt til artiklen:

Velas leverer millionoverskud trods store investeringer

00:00
Hastighed: ???x
04:55

Ny strategi, massiv rekruttering ind i vækstvisioner og en større omorganisering af virksomheden, der i sidste ende vil løfte kvaliteten af rådgivningen til kunderne.

2023 har været skelsættende for Velas, der er landets største rådgivningsvirksomhed i landbruget, og som for året lander et overskud på 5,1 millioner kroner, det skriver Velas i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor er der også stor tilfredshed med, at virksomheden formår at skabe en sund forretning, mens den gearer sig til fremtiden, lyder det fra Nis Kristian Hjort, bestyrelsesformand for Velas.

- I ejerforeningerne bag Velas arbejder vi alle benhårdt på at give vores medlemmer de bedst mulige vilkår for at drive og udvikle deres forretning. Det er blevet stadigt sværere, og vi ser ind i en usikker tid på stort set alle politiske fronter. Derfor er jeg både glad og stolt over, at Velas igen leverer et solidt overskud, der hjælper os til at skabe politiske resultater, der gavner den enkelte landmand, siger bestyrelsesformand Nis Kristian Hjort og fortsætter:

- Særligt er det imponerende, når man ser ind i de forandringer, der er sket i maskinrummet i Velas gennem det sidste år. Jeg tror ikke, at man nogensinde i dansk landbrugsrådgivnings historie har set så stor en omvæltning på de indre linjer på så kort tid - til det gode vel at mærke. Vi er som samlet bestyrelse fuld af forventning til fremtiden. Det her bringer Velas styrket ind i fremtiden.

Investeret i transformation

Jacob Christiansen tiltrådte som administrerende direktør i Velas den 1. november 2022, og en af hans første opgaver var at lægge en ny strategi frem mod 2027. Strategien blev præsenteret for medarbejderne op til sommerferien i 2023, og eksekveringsfasen har nu varet et halvt års tid.

- Landmændenes behov kommer til at ændre sig, og den udvikling skal vi som rådgivningsvirksomhed evne at følge. Derfor har vi siden sommerferien investeret massivt i organisationen og i en tilgang af nye dygtige medarbejdere, der skal understøtte eksisterende fagområder og udvikle nye til gavn for vores kunder. Vi er den klart førende rådgivningsvirksomhed i branchen, og investeringerne i en transformation af virksomheden, og dermed også et behov for nye kompetencer, er bydende nødvendige for, at vi kan fastholde og udvikle den position. Det er særligt vigtigt nu, hvor landmændenes behov for mere og bedre rådgivning om klima og energi er mere presserende end nogensinde før, siger Jacob Christiansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han peger på, at en del af rekrutteringerne har været på bæredygtighedsfronten, ligesom der er sat øget fokus på CO2-reducerende tiltag og bæredygtige energikilder såsom solceller og biogas.

- Vi har haft stor succes med at tiltrække og ansætte specialister både i og uden for landbruget, og tilsvarende har vi nu kun meget få, der stopper hos os. Samtidig har vi kunder, der står i kø for at komme ind hos os, og lige nu er vores største begrænsning at få oplært de nye medarbejdere, så vi kan øge kapaciteten. En succesfaktor i år er at få indkørt alle mand, så vi kan fortsætte væksten yderligere, siger Jacob Christiansen og uddyber, at de eksisterende medarbejderes engagement og tilfredshed også er steget betragteligt i løbet af året.

- Det er jeg meget stolt over, og frugten af de store investeringer skal vi for alvor høste i de kommende år.

Forrest på den digitale dagsorden

Et af de områder, hvor der er oprustet i løbet af året, er på digitalisering ud imod landmanden. Særligt er kræfterne fokuseret i udrulningen af InterCount, landmandens digitale regnskabssystem, hvor Velas fra starten har været i front og lige nu har mere end 2.200 kunder digitaliseret svarende til godt 45 procent af Ø90-kunderne.

Landsgennemsnittet i DLBR er på 30 procent med en stor spredning. Forventningen er, at forspringet vil blive øget betragteligt i løbet af 2024, hvor resten af Ø90-kunderne skal digitaliseres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi satser benhårdt på digitaliseringen, fordi det er en klar gevinst for kunderne. De kvitterer også meget positivt på, at vi med godt 15 digitaliseringsmedarbejdere altid står til rådighed på telefonen og altid kan guide dem i mål. Det glæder mig meget, siger Jacob Christiansen.

Udlodder hele overskuddet

Velas er ejet af ni ejerforeninger, og hele overskuddet sendes i år tilbage til selvsamme foreninger, hvor de bruges til det lokalpolitiske arbejde til gavn for landmændene.