Lyt til artiklen:

Nye krav om kortere transporttider og flere hviletider på vej fra EU

00:00
Hastighed: ???x
03:49

Danske landmænd læsser som aldrig før hundredvis af levende grise på lastbiler og sender dem på lange rejser ned gennem Europa til blandt andet Polen, Italien, Rumænien og Serbien. Det viser en ny aktindsigt, som Dyrenes Beskyttelse har fået udleveret af Fødevarestyrelsen.

I alt blev over 15 millioner levende grise eksporteret fra Danmark sidste år, heraf over 12 millioner på transporter af mere end otte timers varighed, skriver Dyrenes Beskyttelse.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Af de nye tal for lange transporter fremgår det også, at kun 0,65 procent var grise, der blev transporteret til slagtning i et andet land. Over 98 procent var grise til "yderligere opdræt", altså smågrise til opfedning på en udenlandsk besætning.

- For første gang nogensinde eksporterede danske landmænd sidste år flere levende grise, end der blev slagtet herhjemme. Og nu viser tallene, at langt størstedelen er smågrise, som ender på lange transporter af mere end otte timers varighed. Det er forkasteligt og en forkert retning for vores fødevareproduktion, siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.

Nyt forslag om transporttider

EU-Kommissionen er på mange fronter enig med Dyrenes Beskyttelse. Kommissionen forslår nye transportregler, og har fremsat et forslag til beskyttelse af dyr under transport, som skal afløse EU´s gældende lovgivning fra 2005. Forslaget fra EU blev første gang præsenteret den 7. december 2023.

I dag præsenterer fødevareminister Jacob Jensen (V) Miljø- og Fødevareudvalget for transportforslagene fra EU.

"Kommissionen skelner i sit forslag mellem slagtedyr og dyr til avl eller opfedning, når den øvre transporttid skal fastsættes. For dyr til slagtning foreslår Kommissionen en maksimal transporttid på 9 timer6 , hvilket svarer til den tid, som gælder for chauffører i henhold til deres køre-hvile-tids-regler. For dyr til avl eller opfedning foreslår Kommissionen, at den øvre transporttid fastsættes til 21 timer, dog således, at de har krav på 1 times hvile efter 10 timers transport og 24 timers hvile uden for lastbilen efter 21 timers transport, " står der i præsentationen til Miljø- og Fødevareudvalget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ekstremt vejr

Kommissionen foreslår også række særskilte regler, som skal beskytte dyr i forbindelse med transporter under ekstreme temperaturer.

Det gælder både, hvis det trækker op til meget varmt og meget koldt vejr. Hvis vejrudsigterne forudsiger meget varmt vejr med temperaturer på mellem 25 og 30 grader, foreslår Kommissionen en maksimal transporttid på 9 timer.

Hvis temperaturen stiger til over 30 grader, må dyrene kun transporteres om natten (mellem kl. 21.00 og kl. 10.00). Ved varsling af meget koldt vejr med temperaturer under frysepunktet forslår Kommissionen, at der skal være et krav om, at køretøjer skal være overdækkede, så dyrene ikke udsættes for vind. Hvis temperaturen falder til under minus 5 grader, må transporten højst vare ni timer, står der i præsentationen af EU-forslagene.

Forslaget til forordningen om dyretransporter skal vedtaget både af Ministerrådet og Europarlamentet.

Det belgiske EU-formandskab har sat forslaget på et rådsmøde den 24.-25. juni 2024.