Lyt til artiklen:

Dyrenes Beskyttelse har fulgt grisetransport 22,5 timer gennem Europa

00:00
Hastighed: ???x
04:21

Tirsdag morgen den 26. september sad Europa-Parlamentariker, Niels Fuglsang, sammen med Dyrenes Beskyttelse og ventede i en bil ved en motorvejstilkørsel i Padborg. De ventede på en af de mange lastbiler, som hver eneste dag transporterer titusindvis af danske grise på tværs af Europa.

Den lastbil, de endte med at følge efter, skulle ifølge dem vise sig at transportere anslået 6-700 grise fordelt på fem etager hele vejen til Verona i Norditalien. Først næsten et døgn senere - kokken 7.30 onsdag morgen - nåede lastbilen frem til det italienske samlested, hvor grisene blev læsset af, det skriver Dyrenes Beskyttelse i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Grisene fik ikke mad undervejs. Vandtanken blev ikke fyldt op. De (grisene, red.) stod næsten et helt døgn tæt stuvet sammen. Det var meget varmt udenfor, så der må have været over 30 grader varmt indeni lastbilen, som holdt i kø i timevis i den bagende sol. Grisene virkede urolige og skreg meget af vejen, hvilket tyder på et højt stressniveau, udtaler Niels Fuglsang og fortsætter:

- Det er vanvid! Det skal stoppe!

Ifølge Dyrenes Beskyttelse gispede dyrene af varme, og på et tidspunkt skulle der have været to-tre timers kø på motorvejen i 27 graders varme.

Behov for revision af EUs regler

Dyrenes Beskyttelse har, ligesom Fuglsang, længe plæderet for et stop for lange transporter af landbrugsdyr i Europa. Ifølge Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse, bør man gøre langt mere for at sikre så skånsomme dyretransporter som muligt:

- Dyretransporter og god dyrevelfærd er altid modsætninger, og dyretransporter bør begrænses så meget som muligt, og gennemføres så skånsomt som muligt. De nuværende regler for transport af landbrugsdyr er alt for lempelige, hvilket betyder, at dyrene risikerer lidelse. Også når reglerne bliver overholdt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hun henviser til, at de fleste regler for lange dyretransporter bliver fastsat på EU-niveau og opfordrer til, at reglerne bliver strammet og kontrollen forbedret:

- Vi så blandt andet gerne, at der indføres en øvre grænse på otte timer for transport af levende dyr i hele EU. Der er også behov for præcist formulerede krav, uden fortolkningsmulighed, til areal, højde, ventilation og temperaturer. Kravene i dag er alt for vage og afspejler ikke nyeste viden om dyrenes behov, som vi tydeligt så i tilfældet med lastbilen til Italien. Og så skal der indføres et ensartet og effektivt kontrolsystem på tværs af alle EU-lande, så dem der ikke kan overholde reglerne, bliver retmæssigt sanktioneret, uddyber hun.

Må ikke blive sparket til hjørne

Mange med stor forventning set frem til den revision af dyrevelfærdsreglerne, som EU-Kommissionen har lovet ville komme ved udgangen af 2023. Reglerne for dyretransporter er et af de områder, som EU-Kommissionen har varslet, skal revideres.

Men nu er der usikkerhed om hvorvidt, at Kommissionen måske overvejer at sylte det nye lovforslag og endnu engang sparke dyrevelfærden i Europa til hjørne, skriver Dyrenes Beskyttelse.

En potentiel "demokratisk skandale" ifølge Niels Fuglsang, som henviser til den store folkelige opbakning, der er i EU for netop at revidere dyrevelfærdsreglerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Formålet med tirsdagens aktion har derfor også været at sætte fokus på behovet for øget politisk vilje til at gøre noget på dyrevelfærdsdagsordnen, særligt i forhold til de lange dyretransporter i EU.

- Det handler både om dyrevelfærd, men også om, at sikre arbejdspladser, blandt andet på danske slagterier, som i dag lukker på stribe, fordi det bedre kan betale sig økonomisk at fragte dyrene tværs gennem Europa for at blive opfedet og slagtet i fx Polen eller Italien, udtaler Niels Fuglsang.