sonsoreret-indhold

Lyt til artiklen:

Faglighed og merværdi i planteavlen

00:00
Hastighed: ???x
04:51

Kunderne er ved at have vænnet sig til, at det tidligere ATR Landhandel efter en fusion fik navnet BAT Agrar.

Og nu bliver det også tydeligt for kunderne, at fusionen og navneskiftet betyder større international økonomisk styrke og mulighed for en stærkere satsning på et bredere produktprogram.

Mange kunder har tidligere opfattet virksomheden som leverandør af primært svinefoder og gødning og samhandelspartner ved handel med korn og raps. Men BAT Agrar har også hidtil kunnet levere et bredt produktprogram.

- Fusionen har blot gjort musklerne større og har givet bedre mulighed for at levere hele grovvarepaletten på meget konkurrencedygtige vilkår og med en stærkere faglig support til kunderne, siger salgschef planteavl, Nicolai Horslund, BAT Agrar.

Reelt full-line

BAT-agrar i Danmark har nemlig som et led i den bredere satsning udvidet organisationen med faglige eksperter inden for planteavl og kvægbrug, og har nu stærkere muskler til fagligt at understøtte alle landbrugets produktionsgrene, ligesom den tyske del af koncernen altid har haft.

Dermed fremstår BAT Agrar i Danmark som et reelt full-line alternativ inden for grovvarer, og det er samtidig ambitionen, at BAT Agrar vil bidrage til at klæde kernekunderne bedre på, end de bliver hos konkurrenterne.

- Vi har fokus på fagligheden og vil skabe mérværdi for kunderne, siger produktchefen for planteavl, Mads Munkegaard, der kom til BAT Agrar efter en mangeårig karriere i det traditionelle rådgivningssystem.

Vil i superligaen

Mads Munkegaards ambition er at bringe BAT Agrars gødnings- og planteværnskunder i superligaen - og endda at hjælpe dem til at spille med om medaljerne - og han har en mængde planer, som skal være med til at realisere ambitionen.

- Vores kunder skal avle mest muligt for færrest penge, siger han og løfter allerede nu sløret for, at BAT Agrar søsætter en række initiativer, som skal gøre det attraktivt for kunderne at blive knyttet endnu tættere til BAT Agrar.

Han taler for eksempel om både individuel rådgivning og erfaringsudveksling som nogle af redskaberne til at kunderne får endnu flere hkg i tanken. Blandt andet vil BAT Agrar satse på faglige grupper på sociale medier, som et led i den faglige formidling.

- Vi vil gøre noget ekstra for dem, der vil BAT Agrar og satser på at opnå mérværdi, blandt andet har vi også planer om en eksklusiv kundeklub. Vi vil anvise den rigtige vej til størst udbytte til færrest penge, siger Mads Munkegaard.

Kundernes bundlinje

Mads Munkegaard siger, at BAT Agrar skal bidrage med de optimale løsninger til kunderne, og det er vigtigt for ham, at kunderne får mérværdi ud af at handle med BAT Agrar.

- Det er ikke kun vores mål at være billigst, men at være bedst. Det er landmandens bundlinje, der er vigtig. Prisen er vigtig - men prisen er ikke det vigtigste for bundlinjen, og derfor har vi fokus på at levere den rigtige løsning med vores produkter, siger Mads Munkegaard.

Han tilføjer, at kunderne skal vinde ved at vælge BAT Agrar.

- Og de skal blive inspireret til at komme i marken og gøre en indsats for at opnå mere, siger han og understreger igen og igen, at alt skal være baseret på faglighed og seriøsitet.

Eneste alternativ

Salgschef Nicolai Horslund fremhæver, at BAT Agrar reelt er det eneste alternativ til de store grovvareselskaber på det danske marked.

rich-media-1
BAT Agrar har fået større muskler, som har givet bedre mulighed for at levere hele grovvarepaletten på meget konkurrencedygtige vilkår og med en stærkere faglig support til kunderne. Foto: BAT Agrar.

Ifølge Nicolai Horslund har alle landmænd siden 2002 haft glæde af BAT Agrars tilstedeværelse på det danske marked i kraft af øget konkurrence - og det vil også gælde i fremtiden.

Han konstaterer desuden, at BAT Agrar hele tiden har været en stærk partner.

- For eksempel er vi som regel billigst med gødning, og dermed stresser vi de andre grovvarevirksomheder, siger han.

Og med den nye satsning på hele grovvarepaletten fastslår han, at BAT Agrar ikke blot er det eneste alternativ i grovvarebranchen, men nu er blevet et endnu bedre alternativ.

Fremtidens landmand

Nicolai Horslund tilføjer, at BAT Agrar vil være der for de landmænd, som er stærkt på vej ind i fremtiden.

- Og vi tilstræber partnerskaber, der går begge veje. Vi ved udmærket, at vi skal kunne mere og gøre det bedre end andre. Nogle grovvarevirksomheder køber op ude i verden for selv at blive større. Vores fokus er, at vi skal bidrage til kundernes bundlinje, siger han.

Nicolai Horslund har ikke noget imod, at BAT Agrar af nogle opfattes som klassens frække dreng.

- Men det vigtigste er, at vi er seriøse. Vi har derfor fokus på faglighed og mérværdi, siger Nicolai Horslund.