Lyt til artiklen:

Sådan får du den gode tone til at summe på arbejdspladsen

00:00
Hastighed: ???x
02:39

- Kør ordentlig, din knallert!

Der er en hårdfin balance mellem kammeratligt drilleri, eder og forbandelser, og så deciderede, ondskabsfulde tilsvininger. Alle tre kategorier kan man møde på en arbejdsplads, og den sidste kan ende med at give et giftigt arbejdsmiljø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Problematikken er velkendt hos DM&E Arbejdsmiljø, som sætter fokus på blandt andet den gode tone mellem medarbejderne. Og især fordi, det er blevet væsentligt sværere at skaffe nye medarbejdere, så er et vigtigt emne at tage fat på.

I podcasten "Maskinstationen" går vi sammen med Christian Duborg, arbejdsmiljøkonsulent ved DM&E, ind i snakken om den gode tone og et sundt arbejdsmiljø.

Podcast: Det gode arbejdsmiljø
Podcast

Maskinstationen

Episode 43: Det gode arbejdsmiljø

DM&E Arbejdsmiljø har i 2024 sat problematikken på dagsordenen med målrettede kurser.

- Det første, man skal sikre sig, er at ens medarbejdere har det godt, og det gør man ved at snakke med dem, fortæller Christian Duborg.

- Det allervigtigste er, at man får forventningsafstemt mellem ejer og medarbejder. Hvordan får begge parter mest muligt ud af det. Når der er styr på det, skal en virksomhed også være attraktiv på den lange bane, fortæller konsulenten i podcasten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gode ting at hente i den gode tone på arbejdspladsen

Der er flere positive effekter ved at have en god tone på arbejdspladsen. Det er ikke kun medarbejdere, der går gladere på arbejde til hverdag, men det giver faktisk også en mulighed for at få nemmere ved at rekruttere medarbejdere.

- Den største reklame, en virksomhed kan få, er, hvis en medarbejder fortæller andre om, hvor godt det går ude på arbejdspladsen, fortæller Christian Duborg.

Ifølge arbejdsmiljøkonsulenten skal man italesætte, hvordan man får glade medarbejder. Det handler om at man måske kigge indad i en medarbejderkultur. Hvordan bliver der egentig talt til hinanden på arbejdspladsen? Her kan man som ledelse sætte nogle klare retningslinjer op for, hvordan det skal være på den vores arbejdsplads.

Den glade medarbejder, der går glad hjem fra arbejde, er ikke ham, der lige inden fyraften fik overhaling for ikke at have kørt korrekt.

Den glade medarbejder er nok nærmere ham, der lige får en lille rettelse for at have kørt forkert, men i samme åndedrag også får at vide, at han har gjort det rigtigt godt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den måde får man få rettet fejlen hos medarbejderen, men også styrket sammenholdet mellem medarbejderne.