Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
64 millioner sætter turbo på grønne løsninger
Kødalternativer fremstillet af bryggeriers restprodukter, brug af proteiner fra krabber i dyrefoder og bedre brug af græsafgrøder på kvægbedrifter. Det er emnerne for nogle af de seks projekter, som det danske innovationspartnerskab AgriFoodTure netop har investeret 64 millioner kroner i.
AgriFoodTure er finansieret af Innovationsfonden, og målet med partnerskabet er at accelerere den grønne omstilling af den danske landbrugs- og fødevaresektor, samtidig med at sektorens konkurrenceevne øges, skriver AgriFoodTure i en pressemeddelelse.
- Med investeringen i seks nye projekter sætter vi turbo på partnerskabets mission om at skabe grønne, innovative løsninger, der kan gøde jorden for at nå regeringens mål om en 70 procents reduktion af drivhusgasudledningen i Danmark i 2030, siger mission director Anette Engelund Friis fra AgriFoodTure.
De seks projekter bærer navnene MuscleFuel, Mycoflavor, Fofe, Upforcrabs, HyCheese og ClimateReach.
Bag projekterne står 26 partnere i form af alt fra universiteter og vidensinstitutioner til virksomheder, andelsselskaber, og iværksættere.
Tårnhøjt ambitionsniveau
De seks projekter tager alle afsæt i AgriFoodTures såkaldte roadmap, som er udarbejdet af mere end 300 forskere og eksperter. Forud for investeringen i de seks projekter har været en ansøgningsrunde, hvor AgriFoodTure modtog 26 projektansøgninger op til fristen i foråret.
- De seks projekter har et tårnhøjt ambitionsniveau, en høj grad af innovation og en bredt forankret partnerkreds. Mange af dem er også internationale, og de får alle en stor impact i form af nye løsninger, som vil være med til at skubbe til den grønne omstilling på markerne, i staldene og i fødevarevirksomhederne, siger Anette Engelund Friis.
- Samtidig har projekterne et stort økonomisk potentiale for dansk erhvervsliv, fordi de kan danne afsæt for udvikling af nye, innovative produkter, der kan sælges uden for landets grænser, tilføjer hun.
En platform for forandring
Det er den anden investeringsrunde, AgriFoodTure gennemfører siden partnerskabets etablering. Den første runde løb af stablen i 2021, hvor der blev investeret knap 50 millioner kroner i 11 grønne innovationsprojekter.
- Med den nye investeringsrunde sætter vi en tyk streg under, at AgriFoodTure for alvor er blevet en platform for forandring. Vi samler alle kræfter om at skabe den nødvendige grønne transformation af den danske landbrugs- og fødevaresektor, og med de nye projekter er vi nu 67 partnere, som arbejder sammen om den grønne omstilling. Jeg ser frem til at følge projekterne i de kommende år, siger Anette Engelund Friis.
AgroFoodTures investering i hvert af de seks projekter er på 3-15 millioner kroner. Projekterne går i gang ved starten af det nye år og skal afsluttes i 2027.