Tysk grundighed fornægter sig ikke. Den nye Liebherr R 924 gravemaskine har været en tur forbi PowerGears testteam i Ulfborg, og resultatet er en maskine, som ikke falder igennem på nogen punkter.

Den 24,6 tons tunge testmaskine brød uden nogen anstrengelser gennem frostskorpen på jorden, og for hver manøvre kom der anerkendende nik fra testteamet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er helt sikkert en helstøbt maskine, som ikke kan gøres meget bedre, vovede Peter Grimstrup sig til at bemærke, men trods den udmelding havde han alligevel fundet et par skønhedspletter.

Det samme havde Niels Kristian Andersen, mens Steffen Skou næsten udelukkende havde topkarakterer til maskinen.

Se video af maskintesten ved at klikke her.

Partikelfilter med regenerering

Liebherr R 924 skal ifølge Ole Klitgaard, distriktschef hos Johs. Møllers Maskiner A/S, der importerer Liebherr til Danmark, afløse R 916 Advance, som har et par år på bagen. Som mange andre af maskinnyhederne i disse år begynder fornyelsen med motoren. R 924 er udstyret med Liebherrs egen motor, der lever op til kravene i Tier4i/stage IIIB forskrifterne.

Den firecylindrede common rail motor yder 157 hestekræfter, og den er forsynet med dieselpartikelfilter med aktiv regenerering. Liebherrs teknikere er således endnu ikke kommet op med et modsvar til JCB's Ecomax motorer, der hverken anvender partikelfilter eller efterbehandler udstødningsgassen, men det ændrer ikke ved, at R 924 er en kraftfuld maskine, som lever op til nutidens miljøkrav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Partikelfilteret har en typisk levetid på 9.000-10.000 timer. Da det ikke er noget, som brugeren skal bakse med i det daglige, er filteret lukket inde i en grå kasse i venstre side af maskinen. At alt er lukket af, er også af præventiv hensyn, idet et nyt system har en værdi af cirka 70.000 kroner, og når maskinen har været handlet i et stykke tid, skal der nok danne sig et lyssky marked for den slags dele, mente testteamet.

Selv om motoren ikke er nogen revolution, så er der andre ting at blive imponeret over ved den nye maskine. Først og fremmest den orden og styring, som maskinen emmer af.

- Kvaliteten er gennemført. Der er ikke noget, der "roder rundt", mener Steffen Skou.

Står man oven på maskinen og kigger ud over gravearmen, får man et meget godt billede af den tyske grundighed. Alle slanger sidder med stor præcision, og der er ikke noget tilfældigt over noget som helst.

- Rørføringen på bom og gravearm er ganske enkelt fantastisk, mener Peter Grimstrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Centralsmøring er standard

En ting er det fysiske udseende, og noget andet er evner i praktisk arbejde. Også på den front skuffer R 924 ikke.

- Den er virkelig meget stærk. Den er sgu' ligeglade med, at man belaster den, bemærker Steffen Skou.

Han har udelukkende givet topkarakterer til maskinens evner i arbejde. Hydraulikken arbejder smertefrit, og der er masser af kraft i maskinen uanset opgaven. Dog kunne han godt tænke sig, at det var muligt at lukke skovlen mere, men det er ikke et punkt, der får ham til at gå lavere end karakteren "god".

- Det er uden tvivl en rigtig dejlig gravemaskine i en gennemført kvalitet, konstaterer han.

Automatisk centralsmøring er standard, hvilket får store plusser hele vejen rundt i testteamet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det fungerer altid bedre, når den slags er med fra fabrikken, end at man får det eftermonteret, bemærker Peter Grimstrup.

- Det er tydeligt, at maskinen er blevet bygget helt færdig på fabrikken. Den har alt, man kunne få brug for, og det virker, supplerer Niels Kristian Andersen.

Adgang og udsyn

I forhold til førerkabinen er der dog lidt uenighed i testteamet. Hvor Steffen Skou og Peter Grimstrup er meget begejstrede for pladsen og adgangsforholdene, tillader Niels Kristian Andersen, der i øvrigt ikke er den største af de tre testere, sig at være lidt mere forbeholden omkring adgangen.

- Det er lidt snævert at komme forbi venstre håndtag og joystick, mener han og kategoriserer adgangen til maskinen som "mindre godt".

Når man så er kommet forbi håndtaget, er han dog fuldt ud tilfreds med pladsen i kabinen. Den er pænt rummelig, og instrumenternes placering og håndteringen af dem, giver hos ingen af testerne anledning til utilfredshed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Meget af styringen er koncentreret på en syv tommer touch skærm. Menuen er simpel og overskuelig, og der er ikke meget at gå galt i byen med i brugen af den. Maskinen er - selvfølgelig - forsynet med et bakkamera, og så snart maskinen bakker, bliver hele skærmen automatisk anvendt som monitor. Det er en lille detalje, men den er bestemt meget tiltalende, og den understreger igen grundigheden og omtanken fra producentens side.

Udsynet ud af forruden kunne Peter Grimstrup dog godt have tænkt sig forbedret:

- Den brede gummiliste, de har placeret lige i synsfeltet, er noget juks.

Små detaljer

Der er ingen tvivl om, at R 924 efterlader et positivt indtryk. Den falder som tidligere nævnt ikke igennem på nogen punkter, og årsagen til at den ikke scorer topkarakterer på alle punkter, skal nok mere findes i testteamets mentalitet. Det skal ganske enkelt noget ekstraordinært til, før alle tre testere overgiver sig fuldt ud.

Der kan altid findes detaljer, som trækker en lille smule fra, og i forhold til R 924 er krøjekransen et meget godt eksempel. Både Peter Grimstrup og Niels Kristian Andersen noterede sig lidt støj fra leddet under krøjning, men som sidstnævnte selv kommenterede:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ikke noget, som påvirker maskinens arbejde, og jeg tror kun, man bemærker lyden, fordi resten af maskinen er så afdæmpet.

Krøjekransen er i øvrigt selv fremstillet af Liebherr koncernen, og det er tilfældet for over 90 procent af maskinen.

Faktaboks Liebherr R 924

Motor: Liebherr D 934 A7. Firecylindret common rail på 7,0 liter med bi-turbo. EU stage IIIB/Tier 4i med aktiv regenerering.

Ydelse v. 1.800 o/m: 115 kW. - 157 hk.

Hydraulikkapacitet: 2x238 l/min.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdsvægt: 23.500-27.600 kg.

Længde (med mono bom): 9.650 mm

Bredde: op til 3.430 mm

Højde: 3.060 mm

Listepris

1.300.000 kroner + moms.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Importørens kommentarer

Af Leif Rudebeck Petersen, salgschef hos Johs. Møllers Maskiner A/S

Ved udviklingen af den nye generation R 924 lllB har Liebherr traditionen tro været meget innovative, og det er lykkes at udvikle og forbedre den nye generation maskiner på de fleste områder.

I den nye generation er det på trods af de skærpede krav til motorerne lykkes at sænke brændstofforbruget med ikke mindre end 10,5 procent ift. den forrige generation, og samtidigt er brydekraften og trækkraften på undervognen forbedret med 10 procent og løfteevnen med ca. 500 kg. Besparelsen på brændstoffet er bl.a. opnået ved den avancerede styring af dieselmotoren samt en nyudviklet elektronisk styring af hydraulikken.

Kabinen er optimeret på alle punkter og er klassens mest rummelige. Varme/aircondition anlægget justeres via displayet som er et Touch-screen farvedisplay og har ikke mindre end 13 luftdyser placeret rundt i maskinen for at opnå optimal komfort. I displayet kan føreren overvåge alle maskinens funktioner og evt. fejlmeldinger. Bakkameraet er også integreret i displayet, og du har mulighed for at forudprogrammere samtlige arbejdsredskaber via Tool-Control systemet.

Det nye design på overvognen betyder, at næsten alt service og daglig vedligeholdelse kan klares stående på jorden i højre side i læ af den nye tophængte låge. Den intelligente placering af alle servicekomponenter betyder en tidsmæssig besparelse på ca. 20 procent på et stort service. Dette kædet sammen med en levetid på op til 8000 driftstimer på hydraulikolien er lig med færre driftsstop og lavere omkostninger.