Arla har trods corona-krisen oplevet fremgang i første halvdel af 2020.

Det meddeler Arla i selskabets halvårsregnskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Omsætningen steg fra 5,2 milliarder euro i første halvdel af 2019 til 5,4 milliarder euro i første halvdel af 2020, en fremgang på 2,8 procent.

På trods af de meget udfordrende globale markedsforhold leverede Arla en stabil og konkurrencedygtig aconto-mælkepris til andelshaverne i hele første halvdel af 2020. Arla-indtjeningen - som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk - var på 37,0 eurocent sammenlignet med 36,1 eurocent i første halvdel af 2019. 

- Det første halvår af 2020 har i sandhed været en særdeles usædvanlig tid, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere, vores andelshavere og vores resultater. Covid-19 krisen er den alvorligste krise, jeg har oplevet som CEO i Arla, og ligesom mange andre fødevarevirksomheder, har vi meget hurtigt skulle omstille vores produktion til at imødekomme markant ændrede spisevaner hos forbrugerne, efterhånden som de enkelte lande lukkede ned. Det lykkedes os lynhurtigt at kanalisere mælk fra vores foodservice-forretning til detailhandlen og sikrede dermed at kunne levere markant flere mejeriprodukter til madlavning derhjemme. Det viser, hvor robust og smidig vores forretning og andelsselskab er, siger administrerende direktør i Arla, Peder Tuborgh.     

Trods Covid-19 krisen leverede Arlas transformations- og effektivitetsprogram Calcium større omkostnings-besparelser end forventet på 69 mio. euro. Omkostningsbesparelserne skyldes hovedsageligt lavere indirekte omkostninger og optimeringer af forsyningskæden.    

- Vi har måttet navigere i en krise med meget stor usikkerhed i den globale mejeribranche, hvor markedspriserne faldt betydeligt, og valutaerne blev kraftigt påvirket. Takket være vores position både geografisk og i de enkelte kategorier har vi leveret meget stærke finansielle resultater, øget vores lønsomhed og sikret fortsatte besparelser gennem Calcium i første halvår af 2020.
Situationen er dog fortsat meget usikker, og vi skal fortsat være vedholdende for at sikre kontinuiteten i forretningen, siger CFO i Arla, Torben Dahl Nyholm.