Den nye Massey Ferguson 8S-serie med effekter fra 205 til 265 nominelle hestekræfter erstatter den tidligere 7700-serie allerede her fra efteråret 2020.
- Vi forventer, at de første 8S-modeller rammer Danmark i oktober, fortæller Bo Moisen, produkt-specialist for Massey Ferguson-traktorer i Danmark.
Han ser frem til at vise den nye traktor-serie i aktion under danske forhold, da der virkelig er nyheder at byde på:
- Det er faktisk kun forakslen, kabineaffjedringen og vendegearet, som er taget med fra 7700-serie. Motoren er ny, kabinen er ny, bagtøjet og transmission er ny, så der er med en vis form for spænding, at modtage traktorerne til Danmark i efteråret, fortæller han.
Nytænkning i kabinen
Bo Moisen fortæller, at den absolut største nyhed på den nye traktor-serie uden tvivl må være kabinen.
- Hele udviklingen af den nye traktor-serie er opbygget omkring chaufføren. Man har placeret traktorføreren i førersædet for at finde det optimale udsyn hele vejen rundt. Først herefter startede vi på det egentlige traktordesign, fortæller han.
Selve kabinen er adskildt fra resten af traktoren i et koncept, som Massey Ferguson kalder for Protect-U.
- Der er 24 centimeters afstand fra motoren til kabinens forrude, og det skulle gerne betyde mindre støj, mindre vibrationer samt en bedre varmeisolering af kabine. Faktisk er motorens indsugning placeret i åbningen mellem forrude og motor, så man på den måde sikre det mest mulige luftindtag med reneste luft.
Kabinen er blevet en fire-stolpet kabine og der er kommet betydeligt mere aflægningsplads sammenlignet med den tidligere serie. Kabinens rummål er 3,4 kubikmeter og glasarealet udgør 6,6 kvadratmeter. Der er kommet et køleskab under passagersædet, ligesom der også er kommet aflægningsplads foran rattet, da al instrumentering er flyttet til højre A-stolpe.
Selve Datatronic 5-terminalen er fysisk magen til den nuværende, men indholdsmæssigt er der virkelig sket en masse. Det er eksempelvis nu blevet muligt, selv at bestemme hvilke knapper på det nye kørehåndtag, der skal benyttes til hvilke funktioner, og på det nye køre håndtag er der også kommet et såkaldt micro-joystick, som kan benyttes til hydrauliske funktioner. F-knapperne på joysticket kan benyttes til lige præcis de funktioner, man selv synes. Desuden er det nye kørehåndtag Isobus kompatibel, så funktioner til redskabsstyring kan flyttes til joysticket.
- Ligegyldigt hvilken udstyrsversion, som 8S-serien vælges i, så vil det nye kørehåndtag være en standard-løsning, fortæller Bo Moisen, som forklarer, at der ligesom tidligere, er forskellige udstyrsversioner: Efficent og Exclusive.
Flere hestekræfter
Motormæssigt er det den 7,4 liters AgcoPower-motor, som nu ligger i 8S-serien. I modsætning til tidligere er der kommet en helt ny motor-karakteristik.
- Det betyder blandt andet, at der er maksimal effekt i motoren allerede ved 1.850 motoromdrejninger og maksimalt moment fra 1.500 og helt ned til 1.000 motoromdrejninger. Så vi forventer os en traktor-serie med et godt sejtræk, og samtidigt kan vi spare på diesel-dråberne, da vi ikke behøver at komme op over 1.850 motoromdrejninger for at få fuld effekt, forklarer Bo Moisen.
Han påpeger desuden, at hver model har 10 hestekræfter mere i nominel effekt end 7700-serie, og at der er 20 hestekræfter at hente i boost-funktion under PTO-arbejde, vejtransport og ved hydraulikforbrug.
- Der er desuden tale om en enkelt opbygning på motoren, i det der er tale om en enkelt turbo-lader, uden variabel turbo-blade, og samtidigt overholder vi de nyeste emissionskrav uden brug af EGR, men ren SCR-tekonlogi. Det hele er tilmed samlet uden for motoren ét sted på traktorens højre side, påpeger han.
Det betyder, at traktoren ikke genbruger udstødningsgassen i motorrummet, og alt efterbehandling sker uden for motoren ved tilsætning af AdBlue til udstødningsgassen. At alle katalysator og lignende er samlet uden for motorrummet, giver en lettere tilgang til motoren, som nu også er udstyret med hydrauliske ventil-løftere.
Nye transmissioner
8S-serien vil på sigt kunne leveres med tre forskellige transmissioner: Dyna7, Dyna E-power, samt DynaVT.
Dyna7 er en nyudvikle powershift-gearkasse med 28 gear i både frem og bak med syv powershift-gear i hver gruppe.
- Der er tale om en helt nyudviklet transmission fra Gima-transmissions-fabrikken, og skiftene mellem både powershift og grupper er utrolige bløde, med et godt overlap i gearene, og det er noget jeg ser frem til at vise i marken, forklarer Bo Moisen.
Dyna E-power er stortset samme transmission som Dyna7, dog er der her tale om dobbeltkoblings-teknologien, hvor kommende gear er i indgreb, inden transmission skifter gear.
- Sidst i 2021 kan vi også leverer den trinløse DynaVT-transmission til 8S-serien, påpeger Bo Moisen.