Søren Ejnar Madsen, underviser på Nordjyllands Landbrugsskole fortæller om de første uger af nedlukningen. Fjernundervisning stiller nye krav til lærerne og ikke mindst eleverne.

- Der er da lidt mere rodet på mit skrivebord herhjemme, end der plejer at være.

Sådan fortæller Søren Ejnar Madsen, da Maskinbladet fanger ham onsdag formiddag knap to uger efter Danmark blev lukket ned for at mindske smittespredning af coronavirussen.

Siden da har han og underviserkollegerne på Nordjyllands Landbrugsskole arbejdet på højtryk for at omstille undervisningen til digital form.

- Vi er da kommet på en gedigen efteruddannelse alle sammen, kan man sige, lyder det med et grin fra Søren Ejnar Madsen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Han underviser i planteproduktion primært på hovedforløbene og også på agrarøkonomuddannelsen. Hans nye hverdag hedder Microsoft Teams, som er den online platform, hvor han dagligt underviser gennem og er i kontakt med eleverne.

Kræver opfindsomhed

Den nye situation har stillet andre krav til undervisningsmetoderne.

- Mange af os er hurtigt blevet kastet ud i at prøve at lave film, hvor vi speaker, som vi kan bruge til undervisningen. Vi bruger også det at tage skærmbilleder af, hvordan man løser nogle opgaver, som vi kan vise eleverne, forklarer han.

Det samme genkender uddannelseschef på Erhvervsskolen Aars, Aksel Christiansen.

Det er en af hans underviseres skrivebord, som man kan se på fotoet øverst i artiklen. Undervisningen på fotoet er i grundlæggende el-undervisning.

- At lave fjernundervisning i meget teknisk tunge fag, kræver positiv indstilling fra både elever og undervisere, samt en stor portion opfindsomhed og kreativitet, siger Aksel Christiansen.

Men som han oplever det, er der også god opbakning.

- Vi oplever stor forståenhed og velvilje hos både elever og praktikvirksomheder, alle hjælper hinanden. Og jer er sikker på at vi kommer styrket ud af denne meget specielle situation, vi får i hvert fsld styrket vores IT færdigheder, og evner til at kommunikere, fortæller uddannelseschef, Aksel Christiansen.

Gode med- og modspillere

Underviser Søren Ejnar Madsen fra Nordjyllands Landbrugsskole oplever, at eleverne virker engagerede og også forstår, at det kan være en ny situation for underviserne.

Overordnet set kører undervisningen på den måde godt, mener .

- Eleverne er rigtig gode med- og modspillere. Vi lærer hele tiden undervejs, og vi prøver at tilpasse os de input, som eleverne giver os, siger han.

Han roser generelt eleverne for deres engagement, og så minder han også om, at de fleste af eleverne er på hjemmebane, når det gælder det digitale.

- De har jo fremragende it-kompetencer, som vi ældre ikke har, siger han.

Ingen markpraktik

Men der er også fag, som rent praktisk ikke kan lade sig gøre at undervise i, så længe det ikke kan foregå på klassisk vis.

- Fra næste uge var der planlagt markpraktik for grundforløbene, hvor de skulle lære at spænde for og pløje. Det kan vi af gode grunde ikke, siger Søren Ejnar Madsen.

- Vi må udskyde nogle fag til vi kommer ud på den anden side og det bliver hverdag igen, siger han.

Nogle af eleverne, fortæller Søren Ejnar Madsen, hjælper fortsat til hos landmænd, hvor de har været i praktik, selvom de er på skole i øjeblikket. Her mener han, eleverne måske kan få en snert af den praktiske undervisning, de mangler.

- Det er klart, at i den situation vi er i nu, der spiller praktikstederne en stor rolle, siger han.

Håber på retfærdige vilkår

Han tør hverken spå om enden på nedlukningen eller hvordan det vil påvirke forløbenes afslutning op mod eksamener og sommerferier.

- Vi kan ikke gøre andet end at tage to uger ad gangen, som vi gør nu, siger han.

Foreløbig varer nedlukningen til 13. april efter påske, og der er desuden udstedt en nødbekendtgørelse fra Undervisningsministeriet, som sikrer, at coronasituationen ikke kommer til at ligge eleverne til last.

Søren Ejnar Madsen kan kun håbe på, at eleverne kan se frem til en fair afslutning på undervisningen.

- Jeg håber på, der bliver givet nogle fornuftige rammer for eksamenerne, som tager højde for den situation, eleverne har stået i, så hovedforløbseleverne kan blive færdig til juni, og at eksamenforløbet bliver retfærdigt, siger han.