Caterpillar er med nye motorer mere end 10 måneder forud for branchens nyeste og strengeste lovkrav.

Caterpillar udvikler i øjeblikket produktive, brændstofeffektive, kraftdrevne motorer på tværs af sin industriproduktlinje fra tocylindret C0.5 til den 12-cylindrede 32-liters C32. Målsætningerne for motorerne omfatter udvikling af mere effektive efterbehandlingssystemer, forenkling af installationen i OEM-maskiner og forøgelse af slutværdien af OEM-maskiner gennem øget produktivitet, øget brændstofeffektivitet og ekstraordinær pålidelighed.

C9.3B-motoren er for eksempel blevet tildelt EU Stage V-emissionscertificering og er nu i produktion - mere end 10 måneder forud for branchens nyeste og strengeste lovkrav.

-C9.3B's certificering er en spændende milepæl for Caterpillar. Vi er overbeviste om, at denne motor vil opfylde kundernes forventninger til pålidelighed og holdbarhed i en enklere lighterpakke med mere kraft og drejningsmoment. Caterpillar har bevist fordelene ved C9.3B ved at teste motoren til sine grænser, både i laboratoriemiljøet og i faktiske kundeapplikationer, siger Jeff Moore, produktdirektør Caterpillar i en pressemeddelelse.

Bygger på kernemotor

Den sekscylindrede 9,3 liter C9.3B-motor bygger på kernemotoren, der har været i produktion siden 2011, og yder mere end 200 millioner timer i den virkelige verden uden for motorvejen. Med en gennemprøvet, pålidelig kernemotor kombineret med omfattende dieselpartikelfilter,har Caterpillar fokuseret EU Stage V motorudvikling på at forenkle design, forbedre ydeevnen og reducere installationskompleksiteten.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

C9.3B kombinerer et nyt højtryks/common rail-brændstofsystem med forenklede systemer til luft-, el- og efterbehandling for at producere op til 340 kW (456 hk) og 2088 Nm (1.540 lb.ft. ) drejningsmoment, hvilket resulterer i 18 procent mere effekt, 21 procent mere drejningsmoment og 12 procent mindre vægt sammenlignet med dets forgænger.

-Slutbrugerne vil se denne forfining betale sig med øget ydelse, op til 3 procent mindre brændstofforbrug og enestående startkapacitet i kolde klimaer, siger Jeff Moore.