Abonnementsartikel

Ny finsnitter-serie fra Krone sætter chaufføren op over majsen.

ITALIEN: Tyske Krone kan på Agritechnica 2017 præsentere en ny BigX finsnitter-serie, som vil lægge sig som et supplement til producentens i forvejen otte modeller fordelt på to serier med 630 og 800 millimeter indføringsbredde. Den nye serie bliver leveret med 800 millimeter snittecylindre samt fire modeller fra 687 til 898 hestekræfter.

- Dermed vil vi nu have 12 forskellige BigX finsnitter-modeller, og den nye serie byder på teknologi, som ikke før er set i finsnitter-verdenen, fortæller Heinrich Wingels, marketingschef hos Krone.

Han henviser til den detajle, at den nye BigX-serie som ekstraudstyr kan leveres med en kabine, som kan skydes 70 centimeter op.

- Rigtig mange steder i amerika og i det sydlige Europa er majsen over fire meter høj. Når man kører med en finsnitter i mere end 12 timer hver dag, syv dage om ugen og snittermajs, bliver man meget træt, af at kigge ind i den konstante mur af majs, som står foran en. Ved at løfte kabinen 70 centimeter op forbedres udsynet markant, men det har også den fordel, at der er et langt bedre overblik til frakørselsvognen - især når et nyt majsstykke åbnes.

Den hævebare kabine er ekstraudstyr og vil cirka komme til at koste 80.000 kroner.

Renere vinduer

Foruden en kabine, som giver et bedre overblik over arbejdet, så vil Krone også gøre det lettere at se ud af kabinen i regn og støvede forhold.

- Ved at gå fra en til tre vinduesvisker sikre vi et 360 graders udsyn fra kabinen, og chaufføren kan selv vælge, hvor ofte vinduesviskerne på sideruderne skal køre i forhold til viskeren på frontruden, fortæller Heinrich Wingels og påpeger den nu endnu større lyspakke.

Der kan vælges hele 16 LED arbejdslygter rundt på hele maskinen, samt LED belysning til servicearbejdet under sidepladerne.

Fra førersædet får chaufføren en 12 tommer farve touch terminal med mulighed for kamera indgang, så kameraet på tuden eller bakkamera vises i terminalen.

Opbygning som broren

Da Krone for nu fire år siden præsenterede de mindre BigX finsnittere med 630 millimeter bred indføring var det med et nyt afgrødeflow, hvor det blandt andet er muligt hurtigt at skifte mellem græs og majs.

- Vi døbte systemet VariQuick, hvor vi med afmonteringen af en rem, og ved at dreje i et håndtag kan dreje crackeren ud af indgreb, og enten opbevare den i blæserummet i finsnitteren, eller fortsætte med at dreje, så crackeren drejes om på hovedet og der kan monteres små hjul på den, hvorefter den kan køres ud fra finsnitterens bund, fortæller Heinrich Wingels.

Ligesom lillebroren har den ny serie seks ruller i indføringen, og snittecylindren kan enten monteres med knive, og ved hjælp af VariLoc-systemet, hvor man med et plantgear ændre hastigheden på snittecylinderen, er det muligt at arbejde med snittelængder fra tre til 30 millimeter med samme snittecylinder.

Samme opbygning gør sig gældende ved montering af hjul på maskinen. Da der er mulighed for dækmonteringer i front fra 680/85 R32 til 900/60 R42, så vil indgangsvinklen for afgrøden ikke være den samme med alle hjulstørrelser.

- Derfor har vi også på den nye serie monteret et excentrisk hjulnav, hvor højden på forakslen kan ændres, så vi får det mest optimale afgrødeflow ind igennem maskinen, fortæller Heinrich Wingels.

Bagakslen er også fjernet på den nye serie, hvor baghjulene er ophængt uafhængigt af hinanden, hvilket ifølge Krone både sikre en lav bagende på maskinen, samt en mere affjedret bagaksel.

Tysk motorkraft

Motorerne i den nye serie består alle af ottecylindre Libherr-motorer. For to år siden præsenterede Krone også Libherr i de to mindre BigX med 800 millimeter indføring, og derfor vil Krone fremover benytte MTU-motorer i de mindste finsnittere samt MAN i de to støreste modeller og endeligt Libherr i de øvrige modeller.

- Motorerne overholder Stage VI-kravene, men da model BigX 780 har en effekt, som er større end 560 kW, så er den faktisk undtaget for reglerne omkring efterbehandling af udstødningsgasserne i Europa, forklarer Heinrich Wingels, som derfor kan fortælle, at de to største modeller i den nye serie køre uden efterbehandling af udstødningsgasser, da motoren simpelthen er for effektfuld.

- Dog er der krav om efterbehandling af motorer over 560 kW, og derfor præsenterer vi to BigX 780-modeller - en med efterbehandling af udstødningsgassen i et SCR-system med AdBlue til primært det amerikanske marked, og en model uden SCR-system til det europæiske, hvor vi på den måde undgår at benytte AdBlue.